2020-12-03, 21:15
Medlem
Jag får onekligen lite Apple-fläktpojkskänsla av vissa av Sonys fans.

Det verkar vara väldigt viktigt att sprida propaganda för PS5 i trådar om dess närmaste konkurrent på ungefär samma vis som när Apples legion av fläktpojkar körde igång den stora frälsningsturnén år 2007. Nu skulle jag dock lägga in att "omvändelse" knappast behövs, åtminstone inte för min egen del då en PS5 finns som framtida kandidat då jag är intresserad av båda plattformarna.

Jämförelser är naturligtvis intressanta men det måste också påpekas att "kraftfullare hårdvara" inte automatiskt innebär "högre fps" då andra parametrar spelar in, exempelvis optimeringen, kvalitet på utvecklarverktygen, mognadsgraden för desamma o.s.v. Man kan se detta även historiskt genom att titta på en sådan konsoll som Atari Jaguar men även Amiga CD32 (båda kan sägas ha haft bättre hårdvara än spelen till dem reflekterade).

Det måste även påpekas att prestandaskillnaden mellan PS5 och XSX inte direkt är banbrytande, d.v.s det är inte så att ens med hårt optimerade spel (som är cross platform) kommer hända att det blir en sorts "utklassning" (exempelvis att PS5 klarar 40 fps och XSX 60 fps). Ej heller kommer det bli tal om möjlighet att köra mer avancerade spelmotorer på XSX än PS5.

Man kan således konstatera att spelen till båda plattformarna kommer vara i stort sett likvärdiga, möjligen med mindre skillnader. Vi talar inte om sådana saker som PS3 vs Wii här... eller ens PS4 vs Switch (med tanke på att Nintendofläktpojkar verkar drömma om att kanske få samma prestanda som en PS4 hade år 2013, det gäller att inte drömma om allt för futuristisk hårdvara - alltså sådan som kom efter detta år).

Den teoretiska prestandaskillnaden mellan PS5 och XSX förefaller vara 10-15% och det är ingenting som kommer att resultera i att spel på den ena konsollen hackar och flyter problemfritt på den andra. Om det inte vore för cappade framerates skulle det väl i allra bästa fall annars leda till 60 vs 66-67 fps eller något.

Om det nu skall propageras för något bör energin snarare riktas mot Switch (extremt prissatt föråldrad hårdvara jämfört med PS5 och XSX och med en följeskara värdiga Apple) och Stadia (Googles försök att monopolisera marknaden och låsa in användarna till en prenumerationstjänst där man måste betala för att spela de spel man köpt).
Citera
2020-12-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattsuh
Fast problemet är ju att de borde vara patchat igår hur svårt ska det vara.

Men det är Sony i ett nötskal sega med allt. Att alla Sony älskare försvarar allvarliga problem med att Microsoft har sämre prestanda i en massa spel har inget med saken att göra.

Kommer ihåg när jag köpte ps4 och blev tokig över att man inte kunde spara spel på en extern hdd.
Skrev på Sonys community om problemet och diverse personers kommentarer var att xbox one hade sämre prestanda?? Som att det hade något med saken att göra.

Det där låter som Applefläktpojkarna och deras teser (i det fallet är ett standardargument 1A att det möjligen kanske finns ett problem med en Appleprodukt även om det är tveksamt men att Android trots allt är totalt underlägset och bara spionerar i vilket fall som helst).

Vi har också Nintendofläktpojkarna och deras "prestanda spelar ingen roll" och "de exklusiva Nintendospelen är helt överlägsna det som finns till andra plattformar!".

När det gäller katastrofala spellanseringar måste Watch Dogs Legion med "defekt auto save" samt Call of Duty Black Ops Cold War som tydligen får PS5or och Xboxar att totalkrascha med nödavstängning som följd räknas in. Lite stuttering är en mild västanfläkt jämfört med dessa titlar.

CoD Cold War tar nog priset, tror faktiskt inte att jag kan minnas en lika katastrofal buggfest även om ett antal spel haft olika problem vid lansering.
Citera
2020-12-04, 00:45
Medlem
adolf512s avatar
Det är inget annat än fiasko att XSX presterar så dåligt i spel, speciellt när de marknadsförde "games will look and play the bext on xbox series X" vilket hade varit legitimt argument för konsolen om de faktiskt levererat bättre prestanda.

Lite märkligt att PS5 versionen av Assassins Creed valhalla och Immortals Fenyx Rising har 40% högre minimum-upplösning, kan vara att de spelen är dåligt optimerade. PS5 har bara upp till 22% högre GPU frekvens så skillnaden borde inte vara större än så (PS5 har lika många ROPs men 30% färre compute units & TMUs).

Känns som 3060ti (eller kraftfullare) är ett bättre val för de som vill ha bra prestanda.
Citera
2020-12-04, 00:58
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
"*The PS5 in Performance mode has a strange bug that causes stuttering but not related to the game framerate."

Det kommer patch.
För säkerhetsskull bör vi nog invänta patchen för att säkerställa att PS5 verkligen levererar bättre prestanda i detta spelet men det ser verkligen inte bra ut för XSX.

Det där med att vänta på patch är minst sagt vanskligt, vi såg hur det blev med assassins creed valhalla, det enda de gjorde där var att sänka upplösningen ännu mer för XSX versionen.
Citera
2020-12-04, 01:06
Medlem
Jag tar gärna emot tips på en PC med samma prestanda som XSX eller PS5 i motsvarande prisklass så kanske jag börjar sjunga med i klagokörerna.

Att tidiga spel till en helt ny konsoll inte är speciellt bra optimerade förvånar inte, framförallt inte när konkurrenten har haft ett rejält försprång när det gäller utvecklarverktygen.

Jag skulle inte döma vare sig PS5 eller XSX baserat på dagens crossgen-spel utan avvakta mer optimerade titlar.

Men som sagt, först tar jag gärna emot tips på den "konsollersättande" PCn som för samma pris som XSX/PS5 erbjuder högre prestanda (monetära argument om "har råd" och liknande idiotier räknas inte eftersom detta är en rent teknisk pris/prestandafråga).

Det måste även påpekas att spel som i första hand optimeras för PS5 och sedan portas till XSX lär ge högre fps och generell prestanda och att samma sak gäller åt andra hållet. Så har det varit i alla år med olika plattformar (ett spel är generellt bäst på den plattform det utvecklats för och portningar till andra plattformar i bästa fall likvärdiga, annars inte lika bra).

Ett spel som är utvecklat för PS5 i första hand kommer av naturliga skäl också prestera bäst på den konsollen då en portning till annan plattform tenderar att innebära sämre optimering. Ett exempel på en liknande situation är RDR2 där One X-versionen är den klart bästa och PS4 Pro-versionen inte lika bra.

Man kan lugnt utgå ifrån att de spel som finns nu i första hand optimerats för PlayStation då Sony haft sina verktyg redo långt före Microsoft och XSX-versionerna är portningar.

Att portad mjukvara kan vara rejält sämre trots bättre hårdvara visas också utmärkt bra av Microsoft Office 4.2 för Power Macintosh. En beräkning som en Pentium klarade på en minut kunde ta NITTIO (90) minuter på Macen. Det är ett faktum att hårdvara A kan vara mer kraftfull än B utan att det märks på mjukvaran och exemplen är många.

Jag är helt nöjd med min XSX och kan enbart konstatera att PS5 är intressant men att jag inte tänker hålla på och fps-kriga som fläktpojkarna gör (eller komma dragande med monetära standard 1A-argument, insinuerande att det skulle finnas någon koppling mellan individuella plånböcker och kvaliteten på hård/mjukvara - sådan koppling finns inte).

Skall man missionera om PS5s överlägsenhet är min rekommendation att rikta sig mot Stadia- och Switchfolket istället. Där kan det behövas upplysning (måste säga att Astro´s Playroom inbyggt i alla PS5or är en mer tilltalande modern utveckling av 3D-plattformsgenren än alla dessa Mariospel som Switchen har och som försöker rida på SMB/SMW).
Citera
2020-12-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det är inget annat än fiasko att XSX presterar så dåligt i spel, speciellt när de marknadsförde "games will look and play the bext on xbox series X" vilket hade varit legitimt argument för konsolen om de faktiskt levererat bättre prestanda.

Lite märkligt att PS5 versionen av Assassins Creed valhalla och Immortals Fenyx Rising har 40% högre minimum-upplösning, kan vara att de spelen är dåligt optimerade. PS5 har bara upp till 22% högre GPU frekvens så skillnaden borde inte vara större än så (PS5 har lika många ROPs men 30% färre compute units & TMUs).

Känns som 3060ti (eller kraftfullare) är ett bättre val för de som vill ha bra prestanda.

Fast nu överdriver du spelen ser ju utmärkta ut och flyter jättefint.
Citera
2020-12-04, 11:20
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag tar gärna emot tips på en PC med samma prestanda som XSX eller PS5 i motsvarande prisklass så kanske jag börjar sjunga med i klagokörerna.
Om man ska gå efter prestanda/inköpspris så vinner PS5 all digital edition.

Om man ändå ska ha en stationer PC så är det dock mer prisvärt att lägga pengarna på ett grafikkort än en konsol.

Har du räknat på hur mycket extra du kommer betala pga att du spelar på konsol? (betala för online, dyrare spel, etc)
Citat:
Jag är helt nöjd med min XSX och kan enbart konstatera att PS5 är intressant men
Du rationaliserar ett tveksamt inköp när det fortfarande inte är för sent att sälja skiten.
Citera
2020-12-04, 12:43
Medlem
Mycket snack om ps5 i den här tråden. Jag har fått leverans bekräftelse på mitt series x från elgiganten igår. Ser framemot att testa och tror gott och väl att man blir nöjd. Även om många här hakar upp sig på att ps5 kanske presterar en aning bättre.
Tror nog för en vanlig snubbe så duger series x minst lika bra. Är nog marginell skillnad.
Har alltid gillat xbox handkontroller bättre , sen är det väl lite så att man fortsätter med det man haft och varit nöjd med 👍👌
Citera
2020-12-04, 13:25
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattteee
Mycket snack om ps5 i den här tråden. Jag har fått leverans bekräftelse på mitt series x från elgiganten igår. Ser framemot att testa och tror gott och väl att man blir nöjd. Även om många här hakar upp sig på att ps5 kanske presterar en aning bättre.
Tror nog för en vanlig snubbe så duger series x minst lika bra. Är nog marginell skillnad.
Har alltid gillat xbox handkontroller bättre , sen är det väl lite så att man fortsätter med det man haft och varit nöjd med 👍👌
Det beror på spel, det varierar från +10% bättre på XSX till 40% bättre på PS5.

Sedan kan spel ha en bug som bara påverkar en version ex har PS5 versionen av Immortals Fenix Rising en bugg som gör att det inte alls flyter på bra (prestanda läget).
Citera
2020-12-04, 15:05
Medlem
Hej igen har ställt den här frågan...fler gånger...Men var ett tag sedan...har beställt ifrån mediamarkt..Var ca 3 veckor sidan.....enligt mediamarkt ska jag få i mitten december eller slutet..fast dom verkar igetligen inte riktigt veta..

Så min fråga är är det någon som har beställt ifrån mediamarkt..Som har fått sina xbox?? Jätte störigt att inte veta något..Ja tror inte att ja kommer få mitt i år......Blir alltid försenat.....
Citera
2020-12-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Är ni många som väntar på att få det? Jag bokade för några veckor sedan på mediamarkt, stod ev leverans för jul. Men har en känsla det inte blir så.

Samma här...Var nog 3 veckor sedan jag beställde...dom på mediamarkt verkar inte veta något. Utan har sagt att mitten på december eller slutet...Men det känns som det blir nästa år
Citera
2020-12-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pattteee

När beställde du på elgiganten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in