Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-25, 10:51
  #601
Medlem
Är det någon som har köpt av mediamarkt och fått xboxet och isåfall när köpte ni det? Jag löpte det för borta dagar sedan...Men ja måste nog vänta tills vi julafton
Citera
2020-11-25, 12:48
  #602
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Lite väl tidigt att avgöra en konsols öde på ett par tre spel som dessutom ska funka på ett helt lass andra hårdvaror. Jag tror inte MS har byggt en konsol på måfå utan har nog hyfsad insikt i vad som kan behövas för att spela i 1080p.
Men det återstår väl att se, vissa verkar ju redan bestämt sig efter 3 spel som är cross-gen.

Nja, Microsoft har ju påvisat med både 360 och Xbox One att de är ganska dåliga på att tänka igenom både hårdvarudesign och operativsystem. Finns risk att Series S stressades fram för att skapa en dramatisk hype med det låga instegspriset men att konsolen därefter är närmast oduglig. Känns som en otroligt dålig affär när Sony för bara 100 dollar mer erbjuder en budgetvariant med identisk prestanda som den fullfjädrade varianten.
Citera
2020-11-25, 13:15
  #603
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Verkar som XSX versionen har lägre inställningar i 4K60 RT-läget

https://twitter.com/Diego70884986/st...320129/photo/3

Det är givetvis inte bra att PS5 versionen dippar ibland men XSX versionen hade problem i 120hz läget (samma spel).

Konfirmerat en glitch:

https://twitter.com/cataferal/status...24152024879108

https://www.youtube.com/watch?v=B5b5...ture=emb_title
Citera
2020-11-25, 15:07
  #604
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Konfirmerat en glitch:

https://twitter.com/cataferal/status...24152024879108

https://www.youtube.com/watch?v=B5b5...ture=emb_title
XSX har bara 17% mer prestanda på pappret så det var ganska väntat att det var bugg eller att PS5 versionen hade högre grafikinställningar.

Var övertaget i devil may cry 5 också pga bugg? (hörde något om det).
Citera
2020-11-25, 18:15
  #605
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
XSX har bara 17% mer prestanda på pappret så det var ganska väntat att det var bugg eller att PS5 versionen hade högre grafikinställningar.

Var övertaget i devil may cry 5 också pga bugg? (hörde något om det).

Tror det var dålig optimering av Capcom
Citera
2020-11-25, 20:13
  #606
Medlem
Hur ser försäljningen ut för xbox jämfört med ps5? Är det också omöjligt att få tag på?
Citera
2020-11-25, 22:01
  #607
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Igor
Hur ser försäljningen ut för xbox jämfört med ps5? Är det också omöjligt att få tag på?

Slutsålt du kanske kan hitta någon Series S men inga X
Citera
2020-11-26, 04:12
  #608
Medlem
Behöver en XSX inför Cyberpunk 2077, tror det kommer att finnas på hyllan då om ca 2 v?
Citera
2020-11-26, 04:27
  #609
Medlem
Jag hade tur och blev uppring igår angående min reserverade XSX och hämtade ut den idag. Den håller på med uppdateringar nu (alla spel lagrade på extern HD och kopierade dit från One S).

Första intrycket är utmärkt, det är en kvalitativ konsoll och hittills är den exakt vad jag förväntade mig och nästa projekt är att köra igång mitt hårt moddade Fallout 4 som är en titel där högre prestanda gör en mycket stor skillnad. Lite moddar för settlement-byggandet och Vivid Fallout för grafiken så börjar spelet begära högre prestanda när man kör det på föregående generation.

Installationen och uppstarten funkade perfekt, sedan in med Xbox Insider-appen och dra ner Omega-mjukvaran (har kört insider sedan början av året). När det gäller hela grejen med nextgen-titlar förväntar jag mig inga stordåd förrän sent nästa år och under 2022. Då syftar jag på nya spelmotorer och uppgraderad bakomliggande teknik jämfört med de spel som kommer just nu och som är crossgen överlag.

Rent generellt betraktar jag XSX som den logiska uppgraderingen från skivbaserade One-serien (d.v.s One S/X undantaget Digital Edition) men ser inga problem med Series S som Gamepassmaskin heller. Dock har jag inga "orimliga" förväntningar på vad konsollen skall klara av - talar vi om grafiken är det ju trots allt så att det finns en gräns för hur bra den kan bli (fotografisk kvalitet). Att steget från Xbone/PS4 till XSX/PS5 inte är lika stort som stegen PS1 till PS2 eller PS3/360 till PS4/Xbone förvånar mig inte alls då lastgen trots allt lyckats leverera riktigt högklassig grafik (ett exempel här är RDR2). The law of diminishing returns är något man snabbt börjar nå när prestandan kommit upp på en viss nivå.

Det är den bakomliggande teknologin (spelmotorer/fysikmotorer etc) som är den största potentiella förbättringen här.

Jag är också intresserad av PS5 men avvaktar en Slim. Kollade in en sådan idag men den nuvarande modellen är rejält stor varför en mindre variant är det jag avvaktar i det fallet.

Möjligheten att köra RetroArch är intressant också. Perfekt med en "allt-i-allo-konsoll" som även hanterar retrospel.
Citera
2020-11-26, 04:31
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Igor
Hur ser försäljningen ut för xbox jämfört med ps5? Är det också omöjligt att få tag på?

Rent generellt är båda konsollerna svåra att få tag på. Inte minst gör scalpers att det är ett rent elände att försöka få tag på en maskin via nätbutikerna.

Det är lite sorgligt att se butiker som insisterar på att man skall beställa på nätet när rapporterna visar att man får spamma F5-tangenten hysteriskt och försöka pricka in de två minuter (i en del fall) köpknappen funkar.

Både PS5 och XSX är svåra att få tag på - bästa lösningen är om en butik har en väntlista så man kan skriva upp sig där och sedan avvakta.
Citera
2020-11-26, 07:57
  #611
Medlem
XlAdZs avatar
Sjukt nöjd med min SX. Galet snygg också. Nu behöver man bara få tag på ett PS5 också
Citera
2020-11-26, 22:03
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XlAdZ
Sjukt nöjd med min SX. Galet snygg också. Nu behöver man bara få tag på ett PS5 också

Jag ser fram emot en uppdaterad P5 Slim. Såg en PS5 igår och den är rejält stor.

Håller helt med om att SX är stilig. Har börjat köra igång den (uppdaterar spelen) och det intryck jag fått hittills är att den känns "rätt". Spel i stil med Fallout 4 som tidigare laddade långsamt (framförallt när man har moddat det) startar på nolltid. Grafiskt märker man skillnad och den högre frameraten gör att allt känns mer responsivt överlag.

Jag skulle tveklöst påstå att den ökade prestandan är ett trevligt tillskott redan idag när man kör tyngre titlar som tidigare pressat One/PS4 till max.

När det gäller denna debatt om Series S vara eller icke vara kan jag enbart konstatera att den konsollen har ett givet segment:

1. Gamepass-konsoll för de som företrädesvis spelar de spel som ingår där.
2. Retrokonsoll med RetroArch.
3. Instegskonsoll för de som inte haft en Xbox tidigare.

Är man ute efter att spela nextgen-titlar i första hand är lagringsutrymmet en faktor vilket i princip kräver ett expansionskort varpå man med fördel går rakt på Series X. Om man däremot har en extern hårddisk och spelar Gamepass-spel är Series S utmärkt. Samma sak gäller retrodelen via RetroArch där man också använder extern hårddisk för lagring.

Har man inte haft en Xbox tidigare är Series S utmärkt för att prova plattformen ifråga. Det är en mycket rättfram ersättare till One S DE.

Däremot är min uppfattning helt klart den att uppgraderar man från One-serien är Series X vägen att gå - framförallt om man tar steget från skivbaserade One S/X (alltså inte One S DE).

Således:

Har man en One S eller One X med optisk enhet är Series X vägen framåt.
Har man en One S DE är Series S en väg framåt.

Edit: Med tanke på att argumenten för Stadia antyder att en konsoll är en mycket komplex apparat som kräver omfattande "administrering" för att inte tala om "måste ladda ner och installera spelen" (vilket är ett Stadia-argument som brukar framföras som "nackdelar" med andra plattformar) kanske det inte är förvånande att Series S skapar oerhörd förvirring. Dock är ju positioneringen av såväl Series S som X samt PS5 DE och PS5 tämligen tydliga. Man får helt enkelt mappa sitt användningsområde och para ihop det med rätt konsoll. Har man spel på skiva blir valet enkelt eftersom det finns två alternativ.
__________________
Senast redigerad av Mobiltelefon 2020-11-26 kl. 22:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback