2019-12-17, 11:06
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Kostade Pro verkligen 'bara' 4000kr?

Gav 4295 sek på Webhallen för min Pro på release dagen. Originalet 3890 på release dagen.
Citera
2019-12-17, 13:10
Medlem
Turbografx-16s avatar
En intressant sak är att även denna konsol kommer ha en processor gjord med 7 nm lithography process. iPhones har "fastnat" här. iPhone XS och iPhone 11 har båda 7 nm. När nästa iPhone kommer så finns det risk att den också har 7 nm.

Sedan de första datorerna kom har utvecklingen berott på att man kunnat minska storleken på kretsarna. Nu verkar de till slut inte gå att minska storleken mer. Förr eller senare kommer de säkert över detta hinder, men det kan göra att denna kommande konsolgeneration blir ovanligt lång. X Series lanseras 2020, och det kan bli så att det är den huvudsakliga konsolen för Microsoft fram till 2030.
Citera
2019-12-17, 14:47
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbografx-16
En intressant sak är att även denna konsol kommer ha en processor gjord med 7 nm lithography process. iPhones har "fastnat" här. iPhone XS och iPhone 11 har båda 7 nm. När nästa iPhone kommer så finns det risk att den också har 7 nm.

Sedan de första datorerna kom har utvecklingen berott på att man kunnat minska storleken på kretsarna. Nu verkar de till slut inte gå att minska storleken mer. Förr eller senare kommer de säkert över detta hinder, men det kan göra att denna kommande konsolgeneration blir ovanligt lång. X Series lanseras 2020, och det kan bli så att det är den huvudsakliga konsolen för Microsoft fram till 2030.

Kommer säkert en refresh av denna kommande konsol om 4-5 år med mer power precis som de gjort denna generation.
Citera
2019-12-17, 18:37
Medlem
Turbografx-16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Kommer säkert en refresh av denna kommande konsol om 4-5 år med mer power precis som de gjort denna generation.

The 5 nm node was once assumed by some experts to be the end of Moore's law.[5] Transistors smaller than 7 nm will experience quantum tunnelling through the gate oxide layer.[6] Due to the costs involved in development, 5 nm is predicted to take longer to reach market than the two years estimated by Moore's law.[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/5_nanometer

Med andra ord är det inte alls säkert att det kommer en refresh.
Citera
2019-12-17, 19:51
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbografx-16
The 5 nm node was once assumed by some experts to be the end of Moore's law.[5] Transistors smaller than 7 nm will experience quantum tunnelling through the gate oxide layer.[6] Due to the costs involved in development, 5 nm is predicted to take longer to reach market than the two years estimated by Moore's law.[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/5_nanometer

Med andra ord är det inte alls säkert att det kommer en refresh.

Är nog rätt säkert de gör det kanske inte i 5nm utförande utan en 7nm men där de lyckats klämma in mer cu på chipet Samt högre klock precis som de gjort med pro och x denna generation på 16nm.
Citera
2019-12-17, 21:59
Medlem
Besticks avatar
Blir nog att överge Playstation nästa generation och köpa Xbox istället. Tycker "Series X" verkar grym och sen har jag hört mycket gott om game pass.
Citera
2019-12-18, 01:57
Medlem
Turbografx-16s avatar
Citat:
Är nog rätt säkert de gör det kanske inte i 5nm utförande utan en 7nm men där de lyckats klämma in mer cu på chipet Samt högre klock precis som de gjort med pro och x denna generation på 16nm.

Det var från standardversionen av PS4 som de hade utrymme att växa från. Alltså en PS4 Pro är lika stor och dyr som original PS4 från 2013 var, och anledningen de lyckades med detta var genom att minska vilken nm process som användes. PS4 slim är ovanligt liten och billig att tillverka.

Ska de göra så som du säger så måste ju refreshkonsolen vara betydligt större och dyrare vid lansering än X series. Dessutom har de redan en svagare och en starkare konsol vid lansering, så att introducera en tredje blir kanske för många.
Citera
2020-01-11, 20:03
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Så pass? Vet inte jag. Pro kostade väl ca 4000 när den kom. Tror inte nya konsolerna kan kosta så mycket mer. Men ja visst har sett en del som är inne på det också. Svårt och se mig själv köpa en konsol för dem pengarna. Iallafall på releasedag. 4500 känns fan som max. Tror inte ett sådant pris kommer tas emot väl av communityn heller utan kommer ge en backlash.

One X kostade ju över 5000:- och det vore i mina ögon en oerhörd skräll om inte Series X kommer kosta mer. Sen går det ändå rykten om en budgetkonsol också, kanske för att fånga upp de mer priskänsliga köparna.

Sen enligt ryktena så är Series X på 12TF jämfört med PS5’s dryga 9TF så Microsoft lär ligga högre i pris än Sony om det visar sig stämma.
Citera
2020-02-24, 21:25
Medlem
Tvonds avatar
https://news.xbox.com/en-us/2020/02/...ration-gaming/

12TF RDNA2 inte illa pinkat av Microsoft kommer bli rejält med fart/kraft i nya lådan.
Citera
2020-02-24, 22:24
Medlem
Besticks avatar
Citat:
https://news.xbox.com/en-us/2020/02/...ration-gaming/

12TF RDNA2 inte illa pinkat av Microsoft kommer bli rejält med fart/kraft i nya lådan.
Spiken i kistan för Sony för min del faktiskt. Visst, Sony har fler intressanta exklusiva titlar, men jag kör desto fler multiplattformsspel. Den bästa upplevelsen vill jag ha och därför väljer jag Xbox Series X nästa generation.
Citera
2020-02-24, 22:58
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Spiken i kistan för Sony för min del faktiskt. Visst, Sony har fler intressanta exklusiva titlar, men jag kör desto fler multiplattformsspel. Den bästa upplevelsen vill jag ha och därför väljer jag Xbox Series X nästa generation.

Man kan ju undra lite varför inte Sony börjar visa lite hur dom tänkt med PS5? Blir Series X för egen del också, med game pass kommer det bli kanon.
Citera
2020-02-24, 23:28
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Man kan ju undra lite varför inte Sony börjar visa lite hur dom tänkt med PS5? Blir Series X för egen del också, med game pass kommer det bli kanon.

Ja Sony verkar lamslagen inget nytt på flera månader förutom loggan. Går dessutom rykten om att de inte kommer köra rdna2 fullt ut heller utan rdna1 plus några funktioner från rdna2 någon sorts 1,5 variant hoppas så inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in