2019-12-13, 09:15
Medlem
Jag har en stor samlad skuld som är omöjlig för mig att betala av och kommer att behöva ansöka om skuldsanering inom ett par år efter ett par rättegångar.

Jag undrar om någon har info om hur det fungerar om man skulle ansöka om skuldsanering i andra länder? Gör jag en skuldsanering i Sverige så skulle alla mina skulder i andra EU länder omfattas.

Då borde jag kunna flytta till ett annat land och söka skuldsanering där för mina svenska skulder. Jag har läst om ”bankruptcy tourism” till England eftersom de har betydligt bättre villkor där. (Fem år i Sverige, 1-3 år i England)

Fungerar det? Någon som har erfarenhet? Nu har vi ju Brexit, så det kanske är för sent/ att det verkligen brinner i knutarna om man skulle hinna med…

Finns det länder som har bättre system än Sverige?

Jag pratade med KFM igår och de sade att jag skulle prata med en advokat i respektive land. Men sedan så sade hon att om jag, oavsett vilket land jag gör skuldsaneringen i, inte är skuldsanerad i länder utanför Europa. Så om jag flyttar till USA efter min skuldsanering så kan ändå inkassobolagen vakna till liv och gå på mig efter det. Stämmer verkligen det?

Jag tänker att skulderna blir ju preskriberade för att de inte skickar ut påminnelser om inte annat under tiden man har skuldsanering? (Fast det beror ju på hur länge man har en skuldsanering och vilka skulder det är och vilken preskriptionstid de har)
Senast redigerad av Klara2020 2019-12-13 kl. 09:21.
Citera
2019-12-13, 09:38
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klara2020

Finns det länder som har bättre system än Sverige?

Jag pratade med KFM igår och de sade att jag skulle prata med en advokat i respektive land. Men sedan så sade hon att om jag, oavsett vilket land jag gör skuldsaneringen i, inte är skuldsanerad i länder utanför Europa. Så om jag flyttar till USA efter min skuldsanering så kan ändå inkassobolagen vakna till liv och gå på mig efter det. Stämmer verkligen det?
Har du skulder i USA? Eller andra länder utanför Europa men inte i USA som du oroar dig för ska krävas in om det landet har samarbete med USA?
Citera
2019-12-13, 09:49
Medlem
Nej, alla skulder är i Sverige. Men enligt KFM så kan de internationella inkassobolagen gå på mig för de svenska skulderna efter en skuldsanering om jag bosätter mig utanför EU.
Citera
2019-12-13, 10:12
Medlem
Citat:
Nej, alla skulder är i Sverige. Men enligt KFM så kan de internationella inkassobolagen gå på mig för de svenska skulderna efter en skuldsanering om jag bosätter mig utanför EU.
Såklart. De säljer bara din skuld till annat inkassobolag. Lätt som en plätt! Dock måste de hitta dig först.
Citera
2019-12-13, 11:17
Medlem
Deagle66s avatar
Hittar du ett jobb i ett annat land, skriv ur dig ur Sverige.
Behöver EJ uppge adress.
Inkasso samt Kronkalle kommer inte hitta dig.

Har själv klarat mig undan en skatteskuld genom att dra utomlands o jobba.
Citera
2019-12-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Såklart. De säljer bara din skuld till annat inkassobolag. Lätt som en plätt! Dock måste de hitta dig först.

Efter att jag gjort en skuldsanering?
Citera
2019-12-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Hittar du ett jobb i ett annat land, skriv ur dig ur Sverige.
Behöver EJ uppge adress.
Inkasso samt Kronkalle kommer inte hitta dig.

Har själv klarat mig undan en skatteskuld genom att dra utomlands o jobba.

Problemet är att jag har skyddad identitet. Om jag hade flyttat från Sverige och inte uppgett adress så släpper de på sekretessen. Och det är ännu värre än att KFM hittar mig.
Citera
2019-12-13, 13:06
Avslutad
Norge är utanför eu.
Flytta dit
Citera
2019-12-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Norge är utanför eu.
Flytta dit

Men det jag undrar är var det är bäst att göra en skuldsanering i Europa. Och sen, om den är klar om X antal år; är jag fri att flytta till ett icke europeiskt land utan att KFM och de internationella inkassobolagen börjar jaga mig igen.

Enligt KFM så är man bara fredad efter en skuldsanering om man bor inom Europa.
Citera
2019-12-13, 13:44
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Problemet är att jag har skyddad identitet. Om jag hade flyttat från Sverige och inte uppgett adress så släpper de på sekretessen. Och det är ännu värre än att KFM hittar mig.

Aha.
Ja då är det en annan situation än den jag hade.
Citera
2019-12-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Aha.
Ja då är det en annan situation än den jag hade.

Däremot så har jag tänkt att dra utomlands och jobba nu snart för att undvika att de utmäter min lön. Även om jag ger min adress i ett annat land till KFM så tar det tid innan maskineriet hittar dit.

Men tanken är att jag skulle flytta till ett land som har ett bra upplägg för skulsanering redan nu. Jobba på tills de börjar gå på mig där och då söka skuldsanering i det landet. Vet inte om det funkar i praktiken dock.
Citera
2019-12-13, 13:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Du har missuppfattat. Det KFM menar är att om du har skulder i USA så omfattas de inte av en svensk skuldsanering. En svensk fordran som omfattas av skuldsaneringen 'dör' och kan inte drivas in efter avslutad skuldsaneringen, oavsett om du bor i Örebro, Mogadishu eller New York.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in