Citat:
Ursprungligen postat av
vizzor
1. Nej han kan inte tvinga dig att gå upp på heltid. Däremot kan han omplacera dig men han kan inte tvinga dig att jobba heltid.
2. Nej du kan inte KRÄVA att han ska köpa ut dig. Du kan däremot erbjuda dig att bli utköpt mot X antal månadslöner. Det finns inget som säger att det måste handla om just 6 månader utan det får du och din arbetsgivare komma överens om.
Jag personligen hade aldrig gått med på att bli utköpt för 6 månadslöner då jag värdesätter min anställning mer än så. Om du däremot tycker att du inom 6 månader kan hitta en likvärdig tjänst så kör på.
Edit: vad det gäller omplacering så beror det förstås på vad det står i ditt kontrakt. Står det exempelvis att du är anställd som Lokförare kan du inte bli omplacerad till Konduktör. Står det däremot Medarbetare kan du bli omplacerad till vad som helst.
Han har mitt fulla stöd till att omplacera mig till annan körning, men då vill jag ligga kvar på samma arbetstid som är angivet i mitt anställningsavtal.
Tänkte väl heller inte att jag ska kräva att bli utköpt, mer åt det hållet att lägga lite press på honom att lösa annan körning med samma timmar eller att han får acceptera att han är chef och företagsägare och inte kan plocka tjänster som han vill bara för att han tycker det är jobbigt att jobba 8 timmar per dag och låta mig fortsätta att göra det jag gör.
Jag kommer aldrig hitta en likvärdig tjänst med samma timmar för samma pengar, däremot kan jag redan imorgon få börja på 10 olika företag med samma pengar men med något längre arbetsdagar.