2019-12-11, 19:33
Medlem
Tja!

Jag har idag en deltidstjänst på företaget jag jobbar på, fast anställd och har varit fast anställd i snart ett år.

Min chef/ägaren av företaget ville ha ett möte idag med mig där han förklarade att han själv kommer att ta över min deltidstjänst from 1 feb pga att han själv vill jobba deltid och flytta mig till ”hans” heltidstjänst som jag absolut inte vill då jag har småbarn jag vill spendera tid med, jag sökte och fick denna tjänsten just pga att jag vill ha mer tid med mitt barn.

1. Visst får man inte flytta en deltidsanställd med barn under 8 år till heltid?

2. Om det nu är så som jag uppfattat att det är (som jag skriver i nr 1) att jag nu skulle vägra byta tjänst, kan jag då kräva att han köper ut mig mot tex 6 månadslöner mot att jag inte bråkar om otillåten omplacering?
Senast redigerad av meta-marit 2019-12-11 kl. 19:38. Anledning: Grammatikfel jag störde mig på.
Citera
2019-12-11, 19:47
Medlem
killawifes avatar
Om du har ett anställningskontrakt med ett visst antal timmar specificerade så kan man inte bara ändra det till nånting annat utan förhandling, vill du då inte gå med på det företaget erbjuder så kan de låta dig vara kvar på din gamla tjänst eller så kan ni komma överens om nåt annat, exempelvis att du blir utköpt. De kan inte tvinga dig att byta till nåt sämre, eller bättre heller och de kan inte säga upp dig bara för att du inte vill. Om du däremot jobbar på timmar så kan du inte göra nåt åt det mer än att sluta.
Att man har barn spelar ingen roll överhuvudtaget i sammanhanget.
Citera
2019-12-11, 19:48
Medlem
1. Nej han kan inte tvinga dig att gå upp på heltid. Däremot kan han omplacera dig men han kan inte tvinga dig att jobba heltid.

2. Nej du kan inte KRÄVA att han ska köpa ut dig. Du kan däremot erbjuda dig att bli utköpt mot X antal månadslöner. Det finns inget som säger att det måste handla om just 6 månader utan det får du och din arbetsgivare komma överens om.

Jag personligen hade aldrig gått med på att bli utköpt för 6 månadslöner då jag värdesätter min anställning mer än så. Om du däremot tycker att du inom 6 månader kan hitta en likvärdig tjänst så kör på.

Edit: vad det gäller omplacering så beror det förstås på vad det står i ditt kontrakt. Står det exempelvis att du är anställd som Lokförare kan du inte bli omplacerad till Konduktör. Står det däremot Medarbetare kan du bli omplacerad till vad som helst.
Senast redigerad av vizzor 2019-12-11 kl. 19:54.
Citera
2019-12-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om du har ett anställningskontrakt med ett visst antal timmar specificerade så kan man inte bara ändra det till nånting annat utan förhandling, vill du då inte gå med på det företaget erbjuder så kan de låta dig vara kvar på din gamla tjänst eller så kan ni komma överens om nåt annat, exempelvis att du blir utköpt. De kan inte tvinga dig att byta till nåt sämre, eller bättre heller och de kan inte säga upp dig bara för att du inte vill. Om du däremot jobbar på timmar så kan du inte göra nåt åt det mer än att sluta.
Att man har barn spelar ingen roll överhuvudtaget i sammanhanget.

Anställningen är en tillsvidareanställning på 87,5% 07-14:30 med fast månadslön.
Inget timjobb här inte.
Citera
2019-12-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
1. Nej han kan inte tvinga dig att gå upp på heltid. Däremot kan han omplacera dig men han kan inte tvinga dig att jobba heltid.

2. Nej du kan inte KRÄVA att han ska köpa ut dig. Du kan däremot erbjuda dig att bli utköpt mot X antal månadslöner. Det finns inget som säger att det måste handla om just 6 månader utan det får du och din arbetsgivare komma överens om.

Jag personligen hade aldrig gått med på att bli utköpt för 6 månadslöner då jag värdesätter min anställning mer än så. Om du däremot tycker att du inom 6 månader kan hitta en likvärdig tjänst så kör på.

Edit: vad det gäller omplacering så beror det förstås på vad det står i ditt kontrakt. Står det exempelvis att du är anställd som Lokförare kan du inte bli omplacerad till Konduktör. Står det däremot Medarbetare kan du bli omplacerad till vad som helst.

Han har mitt fulla stöd till att omplacera mig till annan körning, men då vill jag ligga kvar på samma arbetstid som är angivet i mitt anställningsavtal.

Tänkte väl heller inte att jag ska kräva att bli utköpt, mer åt det hållet att lägga lite press på honom att lösa annan körning med samma timmar eller att han får acceptera att han är chef och företagsägare och inte kan plocka tjänster som han vill bara för att han tycker det är jobbigt att jobba 8 timmar per dag och låta mig fortsätta att göra det jag gör.

Jag kommer aldrig hitta en likvärdig tjänst med samma timmar för samma pengar, däremot kan jag redan imorgon få börja på 10 olika företag med samma pengar men med något längre arbetsdagar.
Citera
2019-12-11, 20:11
Avstängd
Chefen verkar inte trivas med sitt jobb o vill sno ditt.

Rekommendera honom att säga upp sig - han trivs ju inte.

Hur stark är hans ställning - vad tycker ägarna om det inte är han?

Du kan så klart bli uppsagd om förutsättningarna för detta finns.

Hur långa är Era respektive anställningar.

SC430 hade sagt No Problem - ta mitt barn så tar jag gärna heltiden
Citera
2019-12-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Chefen verkar inte trivas med sitt jobb o vill sno ditt.

Rekommendera honom att säga upp sig - han trivs ju inte.

Hur stark är hans ställning - vad tycker ägarna om det inte är han?

Du kan så klart bli uppsagd om förutsättningarna för detta finns.

Hur långa är Era respektive anställningar.

SC430 hade sagt No Problem - ta mitt barn så tar jag gärna heltiden

Han äger företaget, så han är allra högsta hönset.
Jag skulle enligt vad jag läst på lawline kunna bli uppsagd om tjänsten jag har försvinner och jag då vägrar omplacering, nu ska ju inte tjänsten försvinna utan chefen vill bara byta till en körning med kortare dagar = min körning.
Citera
2019-12-11, 20:29
Avstängd
Gissningsvis omplacerar han dig med normal uppsägningstid o tar du inte detta riskerar
du att ryka - kan vara bra att vara med i facket i såna här lägen
Citera
2019-12-11, 20:33
Medlem
1335991s avatar
Hej!

Läs vad det står på ditt anställningskontrakt,
står det ett visst antal timmar,
så kan inte han ge dig order om att ändra.
Du kan hänvisa till ditt kontrakt.

Barnen spelar ingen roll i detta sammanhang.

Om du är osäker och är medlem i facket,
kontakta facket.
Citera
2019-12-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Gissningsvis omplacerar han dig med normal uppsägningstid o tar du inte detta riskerar
du att ryka - kan vara bra att vara med i facket i såna här lägen

Facket kan bara erbjuda mig gratis rättshjälp om det dras så långt, arbetsgivaren är inte kollektivt ansluten.
Citera
2019-12-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hej!

Läs vad det står på ditt anställningskontrakt,
står det ett visst antal timmar,
så kan inte han ge dig order om att ändra.
Du kan hänvisa till ditt kontrakt.

Barnen spelar ingen roll i detta sammanhang.

Om du är osäker och är medlem i facket,
kontakta facket.

Enligt föräldraledighetslagen (FLL) har alla som har barn under 8 år särskilda rättigheter i att jobba deltid, så visst har barnen en stor roll i sammanhanget.

”En medarbetare som inte tar ut föräldrapenning har rätt att förkorta sin normala arbetstid med upp till en fjärdedel för att ta hand om sitt barn. Det gäller om barnet inte har fyllt 8 år eller om det är äldre men ännu inte har avslutat sitt första skolår.”
Citera
2019-12-11, 21:02
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Well det enda chefen behöver göra är att omorganisera lite så vips så är tjänsten borta. När man blivit av med den där dryge anställde som tror han ska styra företaget så på ett helt magiskt vis omorganiserar man igen Gör som du blir tillsagd eller säg upp dig för helvete!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in