Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-11, 14:59
Medlem
Tycker jag nog. Kan ju hända mycke saker
Men inte systematiskt varje natt kanske.
Senast redigerad av troligengud 2019-12-11 kl. 15:04.
Citera
2019-12-11, 15:02
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Det är svårt att låta bli att bry sig över ett sådant här psykfall. Sådana som henne ägnar sina liv åt att klaga på andra
Skriv ner varje gång hon bankar ifall hon antecknar varje gång du duschar, detta om hon anmäler dig till hyresvärden.
Citera
2019-12-11, 15:04
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Det är en psykkärring ovanför mig som bankade i golvet i morse kl 05.00 när jag duschade. Hon bankar ofta i golvet för att markera så fort hon hör ljud.

Hade det varit jag så hade jag gått upp till särringen och klappat säften, men det är jag det.
Citera
2019-12-11, 15:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Som rubriken lyder.
Beror på, i regel är det ok att duscha nattetid om man gör det snyggt men ingen regel utan undantag, finns fall med nattduschande som lett till åtgärd från hyresvärd.
Citera
2019-12-11, 15:09
Medlem
Sereenas avatar
Det är rekommenderat att man undviker att duscha på "onormala" tider, men det är inte förbjudet, behöver du duscha kl 3 på morgonen så behöver du det.
Dock så måste man ju ta viss hänsyn så man inte stör i onödan.

Är man tex industriknegare och börjar kl 5-6 på morgonen så kanske det inte är så superviktigt att duscha innan jobbet (man kan tvätta av sig med en tvättlapp istället) utan man kan vänta till efter jobbet.±
Senast redigerad av Sereena 2019-12-11 kl. 15:12.
Citera
2019-12-11, 15:10
Medlem
https://www.hemhyra.se/tips-rad/sa-hanterar-du-en-storande-granne/

Citat:
Vad får man tåla som hyresgäst?

— Egentligen ganska mycket vad det gäller normala ljud i en fastighet. Man får ju inte störa sina grannar, men att någon har barn som leker eller till och med har kolik och gråter 24 timmar om dygnet är egentligen inte en störning i lagens mening, så det får man helt enkelt tåla. Däremot är det inte okej att en hund står och ylar timme ut och timme in. Man får inte heller spela musik jättehögt, inte ens på dagtid. Och om man får en tillsägelse från sin hyresvärd så bör man rätta sig efter det.

Alltså så kan man duscha under alla tider under dygnet eftersom de tillhör normala ljud. Sen verkar de som att de är lyhörd där du bor eftersom du säger dig höra hennes alarm. Så de borde alltså hyresvärden ha koll på att detta hus hörs de väldigt bra i.

Vilket de då har tar hänsyn till och kanske anser att man får tåla ljuden mer när man gör sysslor i huset.
Citera
2019-12-11, 15:11
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Det är en psykkärring ovanför mig som bankade i golvet i morse kl 05.00 när jag duschade. Hon bankar ofta i golvet för att markera så fort hon hör ljud.

anmäl hennes oväsen till värden. gör detta om och om igen. det är hon som stör dig. ring orosan,mälningar också. kontakta sociala att du är orolig för hennes mentala ohälsa ... gör detta systematiskt och fortsätt tills hon tas bort
Citera
2019-12-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Anmäl till störningsjour eller hyresvärd, att man håller på och bankar i golvet är en störning.

Bra idé! Anmäl!
Duscha kl 05 är normalt då många går hemifrån ca 06 för att börja jobba kl 07!

Ev kan extrem lyhördhet vara skäl till hyressänkning?
Senast redigerad av DEF1 2019-12-11 kl. 15:19.
Citera
2019-12-11, 15:18
Medlem
Man får göra vad man vill dygnet runt bara det inte är otillåtet av hyresvärden eller stör omgivningen.
Citera
2019-12-11, 16:20
Medlem
Citat:
Är det okej att duscha kl 05.00 på morgonen?

Det är väl lite i det tidigaste laget, men i slutändan är det ju en frågan om man stör grannen eller om hon vaknar. Om det är helt tyst i hela huset vid den tiden på morgonen och det bara hörs från dig som duschar och hur det låter i rören, så kan det definitivt störa. Men sedan finns det många gamla som är överdrivet känsliga och egentligen borde bo på något boende istället.
Citera
2019-12-11, 16:21
Medlem
Gixxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är rekommenderat att man undviker att duscha på "onormala" tider, men det är inte förbjudet, behöver du duscha kl 3 på morgonen så behöver du det.
Dock så måste man ju ta viss hänsyn så man inte stör i onödan.

Är man tex industriknegare och börjar kl 5-6 på morgonen så kanske det inte är så superviktigt att duscha innan jobbet (man kan tvätta av sig med en tvättlapp istället) utan man kan vänta till efter jobbet.±

Ja, eller duscha innan man går och lägger sig brukade räcka för mig. Det är ju inte som man svettas ihjäl under natten...
Citera
2019-12-11, 16:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Som rubriken lyder.

Finns typ 100 trådar med exakt samma fråga. Och JA såklart får man duscha när man vill i sin lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in