2019-12-11, 12:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Efter mycket om och men har jag äntligen gjort en sömnstudie, där det framgick att jag inte får tillräckligt mycket djupsömn, utan snarare hamnar i stadier av REM-sömn.

All min problematik påbörjades just med en primär insomnia för flera år sedan.

Orsaken till detta var att jag hade någon slags "peak-aktivitet" i hjärnan som gjorde att jag inte kunde hamna i stadier av djupsömn.

Det framgick inte vad denna "peak-aktivitet" berodde på, utan där man bara kunde spekulera.
Finns det någon som vet om man kan göra djupare undersökningar för att se vad denna peak-aktivitet berodde på?

De potentiella orsakerna var antagligen att jag hade tidigare problem med magen som störde neurotransmittor produktion, en aktiv neuroborrelios (långvariga infektioner kan ge insomnia*) i kombination med att det var psykosomatiskt tillföljd av stress.

Antagligen en kombination av alla tre.
Jag hade också en sömnapné som de rekommenderade en operation för då jag hade för trång nässkiljeväg.

Jag har ätit en låg dos Mianserin (5-7.5mg) riktigt länge nu mot insomnia, vilket fungerar rätt bra, men där jag blir en total jävla egoist inser jag och en smula kognitivt omotiverad.

De gånger jag slutar med medicinen brukar jag ta Sensoril 10% - Ashwagandha (GABA-agonist*) som fungerar rätt bra.

I övrigt är det dock sällan jag kan somna ordentligt.

Frågeställningen är hur fan man behandlar dessa sömnstörningar?
Är det med hypnotika och Z-analoger, vill fan inte äta piller resten av livet som är potentiellt beroendeframkallande.

Är det värt att göra nässkiljevägsoperationen och få bort sömnapnén?

Någon annan som haft sömnapné lidit av primär insomnia länge?
Citera
2019-12-11, 12:25
Medlem
Har du testat tillskottet glycin i kombibation med magnesium det gör inget magiskt för sömnen men hjälper iaf mig lite.

Jag tror inte de medicinska verktygen är tillräckligt utvecklade för att ta reda på vad du beskriver "peak-aktivitet" kanske i framtiden? Har dock svårt att man får hjälp i sverige de verkar mer intresserade att hålla folk sjuka.
Senast redigerad av Gulax 2019-12-11 kl. 12:27.
Citera
2019-12-11, 12:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Har du testat tillskottet glycin i kombibation med magnesium det gör inget magiskt för sömnen men hjälper iaf mig lite.

Psykiatern rekommenderade glycin för länge sedan med magnesium.
Det var alldeles för svagt och slutade med att jag låg och vände på mig fram och tillbaka.

Provat melatonin, Agomelatine dessutom som skall agera bra på de cirkadiska rytmerna och det fungerar ej heller. Sover inte djupt alls.

CBD-olja fungerade rätt bra, men där jag blev återigen omotiverad efter ett antal veckor.
Jag har provat diverse nootropika, där det enda som fungerar relativt bra är Ashwagandha - Sensoril 10%.
Citera
2019-12-11, 13:50
Medlem
Får du behandling för den kroniska borrelian? Hur kom de fram till den?
Har nyligen besökt näsläkare för liknande problem, också lite sned nässkiljevägg. Har du fått göra en luftflödesmätning? Då kan man se om det ens finns någon nytta med operation. Han sade även att långt ifrån alla ens blir bra efter en sån operation och att det är dåligt att gå in och skära i onödan.
Viktnedgång, minska näsmusslor, kortisonspray osv hade jag provat först.
Citera
2019-12-11, 14:14
Medlem
Vi har ganska liknande problematik egentligen och jag sliter mitt hår på vad jag ska göra.
Enda som fungerar ok på mig är mianserin eller mirtazapin i lågdos.
Jag har troligtvis till följd av dålig sömn även fått hormonella problem med lägre testosteron.
Imovane fungerar inte på mig, gör den det på dig?
Har även provat iktorivil utan särskilt god effekt.
Cannabis återstår att prova.
Neuroleptika mm vill jag inte ha. Vill egentligen inte äta antihistaminer öht. Ssri går fetbort.
Lyrica kan eventuellt fungera?
Har du förresten fått en full checkup på hormoner?
Citera
2019-12-11, 14:42
Medlem
submarinen1s avatar
Personligen lider jag utav grova sömnproblem, sover kanske 4-5 timmar per natt max.

Något som har hjälpt mig lite (väldigt lite) är atarax i kombination med melatonin kort verkande. Det får mig väldigt trött vilket resulterar i att jag somnar tillslut. Kanske något att pröva, bägge medel är icke beroendeframkallande.
Citera
2019-12-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submarinen1
Personligen lider jag utav grova sömnproblem, sover kanske 4-5 timmar per natt max.

Något som har hjälpt mig lite (väldigt lite) är atarax i kombination med melatonin kort verkande. Det får mig väldigt trött vilket resulterar i att jag somnar tillslut. Kanske något att pröva, bägge medel är icke beroendeframkallande.

Antihistaminer är faktiskt beroendeframkallande vilket inte ens pratas om. När man slutar efter ett tag är histaminreceptorerna känsliga så in i helvete vilket medför vakenhet och allergiska problem.
Även melatonin kan man få tolerans för. Värt att nämna är även att antihistaminer och melatonin kan öka REM-sömn, något man vill minska för att komma åt den djupa fasen.

http://ispub.com/IJFP/9/2/4162
Senast redigerad av VillJalentine 2019-12-11 kl. 15:19.
Citera
2019-12-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Antihistaminer är faktiskt beroendeframkallande vilket inte ens pratas om. När man slutar efter ett tag är histaminreceptorerna känsliga så in i helvete vilket medför vakenhet och allergiska problem.
Även melatonin kan man få tolerans för. Värt att nämna är även att antihistaminer och melatonin kan öka REM-sömn, något man vill minska för att komma åt den djupa fasen.

Visste inte att antihistaminer var beroendeframkallande, däremot att man bygger man tolerans mot det snabbt mirtazapin ger ingen kraftig sederande effekt för mig längre som första veckan man tog det.

Melatonin vet jag ej om man bygger tolerans mot på det sätt att man kräver högre dos? det ersätter och stänger ä väl rimligtvis ner den endogena produktionen.
Citera
2019-12-11, 15:54
Medlem
submarinen1s avatar
Citat:

Menar att antihistaminer är ett bättre alternativ än att gå direkt på starka sömntabletter, men du har nog rätt.

När det gäller melatoninen så vet jag inte, har brukat det i tre år varje kväll i samma dos och märker ingen höjd tolerans.
Citera
2019-12-11, 16:09
Medlem
Hegamons avatar
Vanligaste orsaken till sömnproblem är stress och oro. Tänk igenom vad som oroar dig och ta bort/lös det problemet i ditt liv, så kommer du sova tillräckligt bra. (åtminstone sova bättre).
Citera
2019-12-11, 16:26
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Får du behandling för den kroniska borrelian? Hur kom de fram till den?
Har nyligen besökt näsläkare för liknande problem, också lite sned nässkiljevägg. Har du fått göra en luftflödesmätning? Då kan man se om det ens finns någon nytta med operation. Han sade även att långt ifrån alla ens blir bra efter en sån operation och att det är dåligt att gå in och skära i onödan.
Viktnedgång, minska näsmusslor, kortisonspray osv hade jag provat först.

Ja, den är nog vid det här laget borta, men jag var obehandlad extremt länge.
De gissar på att själva infektionen kan vara borta men där den satt igång en autoimmun-process av något slag som påverkar hjärnan typ.

Sen har jag haft någon slags ospecificerad tarminflammation som också kan ha en inverkan.
Svårt ärligt talat att veta vad som är vad.

Ja, jag andas okej enligt sömnstudien, genom näsan men jag känner mig subjektivt konstant täppt och får lite luft genom näsborrarna.

Har gjort en MRI där de också konstaterade att jag hade för trånga näspassager.

Citat:
Vi har ganska liknande problematik egentligen och jag sliter mitt hår på vad jag ska göra.
Enda som fungerar ok på mig är mianserin eller mirtazapin i lågdos.
Jag har troligtvis till följd av dålig sömn även fått hormonella problem med lägre testosteron.
Imovane fungerar inte på mig, gör den det på dig?
Har även provat iktorivil utan särskilt god effekt.
Cannabis återstår att prova.
Neuroleptika mm vill jag inte ha. Vill egentligen inte äta antihistaminer öht. Ssri går fetbort.
Lyrica kan eventuellt fungera?
Har du förresten fått en full checkup på hormoner?

Iktorivil är en bensodiazepin så de går fet bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Visste inte att antihistaminer var beroendeframkallande, däremot att man bygger man tolerans mot det snabbt mirtazapin ger ingen kraftig sederande effekt för mig längre som första veckan man tog det.

Melatonin vet jag ej om man bygger tolerans mot på det sätt att man kräver högre dos? det ersätter och stänger ä väl rimligtvis ner den endogena produktionen.

Slutar jag med Mianserin är det abstinens i 3 veckor.
Det är inget roligt överhuvudtaget.

I princip allt man tar under en längre tid skapar tillvänjning.
Citera
2019-12-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, den är nog vid det här laget borta, men jag var obehandlad extremt länge.
De gissar på att själva infektionen kan vara borta men där den satt igång en autoimmun-process av något slag som påverkar hjärnan typ.

Sen har jag haft någon slags ospecificerad tarminflammation som också kan ha en inverkan.
Svårt ärligt talat att veta vad som är vad.

Ja, jag andas okej enligt sömnstudien, genom näsan men jag känner mig subjektivt konstant täppt och får lite luft genom näsborrarna.

Har gjort en MRI där de också konstaterade att jag hade för trånga näspassager.

Iktorivil är en bensodiazepin så de går fet bort.

Slutar jag med Mianserin är det abstinens i 3 veckor.
Det är inget roligt överhuvudtaget.

I princip allt man tar under en längre tid skapar tillvänjning.

Ok.
Måste bara fråga. Hur kommer det sig att du tar mianserin och inte mirtazapin? Mianserin skrivs i princip inte ut längre.
Tycker du att den är bättre för sömnen? Mindre biverkningar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in