2020-07-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Det måste du ju förstå att misstänkta gärningsmän är normalt i ett forum för aktuella brott???

Ja, men så länge du inte är dömd brukar vi maskera namnen.
Naturligtvis är stämningsansökan offentliga handlingar, men då måste du aktivt begära ut den.
Står namnet här, kommer tråden upp om man googlar och alla förstår inte att det bara är en misstänkt gm, utan tar det för att hen är skyldig.

Inte så kul om man blivit oskyldigt anklagad.

Nu för tiden gör de flesta arbetsgivare namnsök på Google innan de anställer. Vilka konsekvenser kan det få, tror du?

Nä, det är bättre att maskera namnen som de flesta av oss andra gör.

Enkelt, eller hur?
Citera
2020-07-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur stor är fuppen?

Ungefär 1500 sidor, kostar strax över 3000kr.
Citera
2020-07-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Ungefär 1500 sidor, kostar strax över 3000kr.
Pratade med grannen som fått svaret att den skulle kosta 2175. Så finns någon villig att ta på sig en insamling och sedan scanna så är det ju inte så farligt. Tyvärr kan jag inte ta på mig det, men jag bidrar gärna
Citera
2020-07-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsven
Pratade med grannen som fått svaret att den skulle kosta 2175. Så finns någon villig att ta på sig en insamling och sedan scanna så är det ju inte så farligt. Tyvärr kan jag inte ta på mig det, men jag bidrar gärna

Sorry, blandade ihop med ett av de andra morden i trakten.
Citera
2020-08-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acaii
Ja men här på flashback så brukar man maska namnen så dom inte kommer upp vid en googling.. Oskriven regel helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Ja, men så länge du inte är dömd brukar vi maskera namnen.
Naturligtvis är stämningsansökan offentliga handlingar, men då måste du aktivt begära ut den.
Står namnet här, kommer tråden upp om man googlar och alla förstår inte att det bara är en misstänkt gm, utan tar det för att hen är skyldig.

Inte så kul om man blivit oskyldigt anklagad.

Nu för tiden gör de flesta arbetsgivare namnsök på Google innan de anställer. Vilka konsekvenser kan det få, tror du?

Nä, det är bättre att maskera namnen som de flesta av oss andra gör.

Enkelt, eller hur?
Informationen är offentlig enligt offentlighetsprincipen. Jag förstår ej problemet i att citera offentliga handlingar där per definition inte någon har blivit dömd.

Ni dumförklarar människor som tror att en stämningsansökan innebär att man blivit dömd.
Citera
2020-08-01, 13:05
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...100-000-kronor

Citat:
Bara timmar efter mordet i Ånge i december förra året flydde de två mordmisstänkta männen från landet. En av de två är fortfarande på fri fot utomlands och ska enligt polisens förundersökning erbjudit att ta på sig skulden för flera av gärningsmännen, varav en gång i utbyte mot 100 000 kronor.

Jag har bara citerat en liten del av artikeln.
Citera
2020-08-04, 09:06
Medlem
Citerat från st:

Citat:
Rånet i Ånge ska ha gått snett och beskrivs av åklagaren som tortyrliknande – offret frihetsberövades, misshandlades och tejpades så att han ska ha kvävts till döds.
Nu inleds huvudförhandlingen mot de fyra åtalade männen.

Bild: Polisens förundersökning. De två männen flyr. /Sundsvalls tingsrätt.
Bild: Polisens förundersökning. De två männen flyr. /Sundsvalls tingsrätt.
Natten mellan den 10 och 11 december hittades en man i 20-årsåldern död i en bostad i Ånge. Fem personer har sedan ringats in som inblandade i brott som lett fram till mannens död.

Åklagaren menar att en av de misstänkta gärningsmännen, en man från Ånge kommun, ska ha tipsat de övriga om att det fanns värdesaker att stjäla hemma hos mannen, bland annat en dyrbar jacka.

Bild: Polisens förundersökning. De två mordmisstänkta männen ler när de kliver ombord på flygplanet som ska ta dem till Egypten – bara något dygn efter dådet i Ånge.
Bild: Polisens förundersökning. De två mordmisstänkta männen ler när de kliver ombord på flygplanet som ska ta dem till Egypten – bara något dygn efter dådet i Ånge.
En äldre man står åtalad för medhjälp till rån efter att ha skjutsat de fyra männen den aktuella kvällen.

Två av männen, de som kommer från Malmö, slog till mot mannen. Enligt åklagaren utsatte de honom för tortyrliknande brott genom att frihetsberöva honom, misshandla honom och tejpa ihop hans fötter, armar och tejpa honom i ansiktet. Enligt utredningen ska mannen ha kvävts till döds.

Två av männen, bland annat han som tipsat om att det fanns värdesaker och en man från Stockholmsområdet, var med och tog värdesaker. När de senare återvände till bostaden hittade de rånoffret livlös. De försökte återuppliva honom – men hans liv gick inte att rädda.

Enligt åklagaren har utredningen efter mordet i Ånge varit omfattande och krävt stora resurser.

Utredningen efter mordet har krävt stora resurser.
Utredningen efter mordet har krävt stora resurser.
Bild: Micke Engström
Fyra män har nu kunnat åtalas för delaktighet i de händelser som ledde fram till mannens död. Samtliga förnekar brott. De två som åtalas för grovt rån har gjort vissa medgivanden.

– En uppenbar svårighet är att en misstänkt gärningsman är försvunnen, sa åklagare Marie Reutne, i samband med att åtalet lämnades in.

Den mannen, en man i 20-årsåldern från Malmö, är misstänkt för mord, människorov och grovt rån.

Kort efter dådet flydde han utomlands och polisen tror att han fortfarande befinner sig där.

ST kommer att vara på plats på tisdagen i Sundsvalls tingsrätt och bevaka huvudförhandlingen.

Här är de åtalade:

► Man i 20-årsåldern från Malmö, åtalas för mord, människorov och grovt rån.

► Man, 25 år från Stockholmsområdet, åtalas för grovt rån.

► Man, 20 år, från Ånge kommun, åtalas för grovt rån.

► Man i 80-årsåldern från Ånge kommun, åtalas för medhjälp till rån.

Vem är mannen i 80-års åldern?
Citera
2020-08-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
Citerat från st:

Vem är mannen i 80-års åldern?
Står namnet på honom i infon som begärts ut...
Citera
2020-08-04, 12:03
Medlem
Om någon kan fixa fup så bidrar jag gärna.
Citera
2020-08-04, 22:57
Medlem
Den 80-årige mannen gissar jag är en nära bekant till E*** HÅ*** (killen från Ånge Kommun), brukade handla sprit och dittan och datten åt folk och har troligen ställt upp på att köra. Är ej helt hundra men kan inte riktigt tänka mig någon annan i den åldern😅
Citera
2020-08-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohaba
Den 80-årige mannen gissar jag är en nära bekant till E*** HÅ*** (killen från Ånge Kommun), brukade handla sprit och dittan och datten åt folk och har troligen ställt upp på att köra. Är ej helt hundra men kan inte riktigt tänka mig någon annan i den åldern😅

K*nit A*karkrona heter han. *=e och n
Citera
2020-08-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
K*nit A*karkrona heter han. *=e och n

Aa precis😅 han jag tänkte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto