2019-12-11, 08:40
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
tänkte på detta eftersom alla säger det men det är väl tvärtom?
om man dricker det som en shot nuddar det inte tänderna mycket medan om man använder sugrör så får man drickan på tänderna mer

Dt krävs nog en viss teknik både med sugrör och som shot. Har inte provat själv så jag vet faktiskt inte. Har druckit några vanliga dricksglas och jag tycker som någon annan skrev att det är gott, och den biten blir man ju av med om man shottar eller dricker med sugrör antar jag. Men hade jag druckit det varje dag skulle jag nog försöka undvika att få det på tänderna, oavsett metod.
Citera
2019-12-11, 12:51
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Har du fel på ämnesomsättningen då? Jag skulle nog kolla det med närmaste vårdcentral om jag vore som dig. Att hålla på med egendesignade fantasidiagnoser och påföljande medicinering - det är inte särskilt smart.

Men - iochförsig - det är ju inte skadligt att dricka lite äppelcidervinäger.

Jag använder äppelcidervinäger i ett av mina potatissalladsrecept.

Nej, det har jag inte. Och precis, mig veterligen finns det inga negativa effekter. Handlar liksom om ett par centiliter, jag skulle kanske inte halsa en flaska om dagen.

Tycker det är en bra start på dagen, en shot äppelcider och en med ingefära.
Citera
2019-12-11, 14:47
Medlem
Lekbarns avatar
Många som kombinerar äpplecidervinäger med modersaft och citronjuice.

Man bör shotta det för det smakar fördjävligt!
Citera
2019-12-11, 21:29
Medlem
Skruppes avatar
Jag bukar göra en smoothie som jag dricker ett glas av varje dag. Den innehåller: Rödbeta, morot, broccoli, ingefära, lime och apelsinjuice. Blitr den månne ännu nyttigare av en skvätt äppelcidervinäger?
Citera
2019-12-11, 21:45
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruppe
Jag bukar göra en smoothie som jag dricker ett glas av varje dag. Den innehåller: Rödbeta, morot, broccoli, ingefära, lime och apelsinjuice. Blitr den månne ännu nyttigare av en skvätt äppelcidervinäger?

Så vitt jag vet finns det ingen seriös forskning som visar på att äppelcidervinäger är nyttigt. Tvärtom så borde det gör mer skada än nytta då man rubbar syrabalansen i magen.

Har sett nån studie på överviktiga med viss insulinresistens som drack äppelcidervinäger efter varje stor måltid. I den studien fick deltagarna ner sitt blodsocker efter måltiden med någon hundradel/tiondel eller så.

Fortsätt göra sin smoothie som du gör den nu, för den lät ju god och nyttig. Om du tillsättet äppelcidervinäger kan jag lova dig att den blir varken god eller nyttigare
Citera
2019-12-11, 21:58
Medlem
Lost.Villains avatar
Finns studier som bevisat att det kan vara bra för blodsockret:
https://www.youtube.com/watch?v=bmGVlIaqTZk

Hur det påverkar fasta:
https://www.youtube.com/watch?v=9h57yom5io4
Citera
2019-12-12, 11:52
Medlem
bogarleffes avatar
Ger mig sura uppstötningar.
Finns heller inga belägg för att det skulle underlätta en diet.
Citera
2019-12-12, 19:40
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Finns studier som bevisat att det kan vara bra för blodsockret:
https://www.youtube.com/watch?v=bmGVlIaqTZk

Hur det påverkar fasta:
https://www.youtube.com/watch?v=9h57yom5io4

Han säger ju själv i videon att det högst sannolikt inte hjälper en frisk person utan endast personer med övervikt eller problem med högt blodsocker/diabetes.
Citera
2019-12-12, 19:42
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Han säger ju själv i videon att det högst sannolikt inte hjälper en frisk person utan endast personer med övervikt eller problem med högt blodsocker/diabetes.

Vem säger att vad hjälper mot vad? Videon med Jeff bekräftar att det finns en effekt. Sen vad man vill utläsa av det är upp till var man.

Videon med Thomas förklarar varför ACV är intressant för oss som fastar.
Senast redigerad av Lost.Villain 2019-12-12 kl. 19:46.
Citera
2019-12-12, 19:49
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Vem säger att vad hjälper mot vad?

Jeff Nippard i videon du länkade. Har du ens kollat på hela?

Han säger att det inte finns några bevis på att äppelcidervinäger hjälper en frisk person det minsta. Han säger även att det inte gör någon som helst skillnad på vilken sorts vinäger det är, eftersom det är syran i vinägern som kan hjälpa att få ner blodsockret efter en måltid, inte några enzymer från frukten den är gjord av, eftersom alla de enzymerna ändå skulle dö i magen.

Om du dricker äppelcidervinäger när du fasta så bryter du fastan Finns kalorier i vinäger serrö.

Jag råder dig att inte lyssna på vad Thomas DeLauer säger. Han snackar bara en masdsa skit om saker han inte vet nåt om. Inget av det han säger kan backas up av studier. Ett bra tips på att få reda på om en YouTuber är värd att lyssna på är att kolla om han försöker tjäna pengar på sina följare genom att göra reklam för sitt eget varumärke, vilket Thomas DeLauer gör.
Senast redigerad av Jagozar 2019-12-12 kl. 19:59.
Citera
2019-12-12, 20:15
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Jeff Nippard i videon du länkade. Har du ens kollat på hela?

Han säger att det inte finns några bevis på att äppelcidervinäger hjälper en frisk person det minsta. Han säger även att det inte gör någon som helst skillnad på vilken sorts vinäger det är, eftersom det är syran i vinägern som kan hjälpa att få ner blodsockret efter en måltid, inte några enzymer från frukten den är gjord av, eftersom alla de enzymerna ändå skulle dö i magen.

Om du dricker äppelcidervinäger när du fasta så bryter du fastan Finns kalorier i vinäger serrö.

Jag råder dig att inte lyssna på vad Thomas DeLauer säger. Han snackar bara en masdsa skit om saker han inte vet nåt om. Inget av det han säger kan backas up av studier. Ett bra tips på att få reda på om en YouTuber är värd att lyssna på är att kolla om han försöker tjäna pengar på sina följare genom att göra reklam för sitt eget varumärke, vilket Thomas DeLauer gör.

Nej, du bryter inte fastan av ÄCV. Det finns otaliga studier om det. Om du misstror Thomas och den vetenskap han presenterar, kan du alltid bege dig till PubMed. Där kommer du få samma verklighetschock.
Citera
2019-12-12, 20:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
...blandat med vatten.

ni som gör det dagligen vilka effekter har ni märkttav?

Jag drack en kork rent sådant varje dag när jag var ung och hade min "hälso-boom" och jag mådde jättebra. Sedan glömde jag bort att göra det under några veckors tid men mådde fortfarande bra.

Efter det lärde jag mig stava till 'Placebo'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in