2019-12-10, 20:26
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det har börjat spridas konspirationsteorier på Youtube om det bortglömda riket Tatariet, som verkar ha varit väldigt stort om man kollar på gamla kartor.

Konspirationsteorierna tar också upp det här med att man hade fri energi och elektricitet pga arkitekturen i vissa byggnader, och att Tatariet dels förstördes av lerfloder. Man påstår också att kommunistregimen hjälpte till att förstöra minnet av detta rike.

Men då jag valt att lägga denna tråd i historiekatergorin så försöker vi hålla isär konspirationsteorier, och det man verkligen vet om detta stora rike.

Så vad vet man egentligen? Varför har det försvunnit i historien?

Som ni kan se på denna gamla karta var det inte direkt något litet rike.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:1754_Tartaria_map.jpg
Senast redigerad av Fittheligeande 2019-12-10 kl. 21:03.
Citera
2019-12-10, 22:23
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag tror det här spridandet av helt absurda lögner och vilda sagor som sanningar
är ett sorts experiment för att se om det går att driva mänskligheten till en mer ödmjuk inställning till kunskap.

Folk i allmänhet är stolta som fan, fast dom är kompletta idioter som aldrig öppnat en bok.
Folk vet INGENTING om någonting, men dom slåss och bråkar och krigar ändå för saker som dom påstår är riktiga.

Om man luras att tro på t.ex att jorden är platt och man rullar i den dyngan ett tag, då kan riktig ödmjukhet infinna sig, när man ser sig själv som den idiot man verkligen är.
Citera
2019-12-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Man påstår också att kommunistregimen hjälpte till att förstöra minnet av detta rike.

Ja detta har säkert hänt. Vi vet ju att för det första, att Stalinregimen har flyttat om många tatarer, ifrån Krim som var deras kärnområde, till andra republiker.
Delvis för att bryta upp alla tendenser till lokal nationalism. Och risken att de kanske sidade upp med någon främmande makt.

Men kanske också för att frigöra Krim så det skulle bli ett semesterparadis för sovjetmedborgare...
KAN ha varit rent kommersiellt intresse också: de kunde ju försökt uppmuntra tatarerna att öppna semesterhem etc, livnära sig på de sovjetiska semesterfirarna, helt enkelt. Ungefär som goraler gör i dagens bergstrakter i Polen, i Zakopane och så.

Men efter att folkförflyttningen av tatarer har skett, blev semesteranläggningarna på Krim en ren inkomstkälla för staten...

Sammanfattningsvis. Att Sovjetmakten lade locket på Tatarernas historiska arv, behövde på intet sätt bero på några konspiratoriska behov. Utan helt enkelt, de ville inte veta av utpräglad nationalism någonstans... Alla skulle ju i första hand vara goda sovjetmedborgare. Att de sedan hade sina folkdräkter, danser och sånger, det fick de väl hålla på med om de ville, så länge de inte överdrev med det.
Citera
2019-12-12, 21:17
Medlem
Moramannens avatar
Utan att ha läst nåt om denna teori (aldrig hört den förr) tror jag bestämt att den beror på ett antal sammanblandningar och missförstånd. Tatariet är ett gammalt namn på Asien, särskilt de delar som mongolerna härskade över. Förr klumpades mongoler och tatarer ihop, trots att tatarerna var ett grannfolk som underkuvades av och integrerades i mongolriket. Numera skiljer man på mongoler och tatarer, och då kanske mindre kunniga får för sig att tatarernas imperium var ett helt annat än mongolernas (vilket alltså inte är fallet). Tatarerna, liksom andra, fick ju ett eget rike när mongolväldet splittrades, men det var ju inget direkt imperium för det.

Det där med elektricitet kommer nog från teorierna om att antikens Grekland innan romarna tog över hade ganska avancerad mekanik, nästan på steampunknivå, och t.o.m. kunde alstra elektricitet i viss mån. Det kan också höra ihop med att mongolerna förde med sig kinesiska och persiska tankar och uppfinningar på sin väg västerut (Jack Weatherford menar att det skedde till en sådan grad att man lätt kan hävda att renässansen berodde på Djingis Khan och hans arvingar).

Renässansalstrare eller ej, det mongoliska oket var väldigt jobbigt för ryssarna, och även om många stormän från och till var mer eller mindre allierade/lojala undersåtar till khanen så inleddes redan på 1500-talet ett historiebruk (jämför med Serbien visavi Osmanska riket) om att alla mongoler varit onda och alla ryssar goda (Ivan IV fick mycket skit redan under sin levnad för att han gifte sig med en krimtatarisk prinsessa, och även hans apologeter tenderade att skylla hans misslyckade politik och terrorvälde på henne). Detta historiebruk var klart levande ännu på Stalins tid, och det kommunistiska Mongoliet, som var en sovjetisk satellitstat, fick inte hedra sina medeltida hjältar på något sätt. Både inom Sovjet och i satellitstaterna strävade man efter att krossa alla såna tendenser. Precis som AcS skriver gällde det alla minoriteters nationalism, men i tatarernas och mongolernas (och diverse andra ryska turkfolks) fall tillkom också dimensionen att den sovjetiska supermakten inte ville se några som helst monument över utländska härskare som betvingat Moderlandet. Ännu efter hundratals år var det pinsamt.
Citera
2019-12-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det har börjat spridas konspirationsteorier på Youtube om det bortglömda riket Tatariet, som verkar ha varit väldigt stort om man kollar på gamla kartor.

Konspirationsteorierna tar också upp det här med att man hade fri energi och elektricitet pga arkitekturen i vissa byggnader, och att Tatariet dels förstördes av lerfloder. Man påstår också att kommunistregimen hjälpte till att förstöra minnet av detta rike.

Men då jag valt att lägga denna tråd i historiekatergorin så försöker vi hålla isär konspirationsteorier, och det man verkligen vet om detta stora rike.

Så vad vet man egentligen? Varför har det försvunnit i historien?

Som ni kan se på denna gamla karta var det inte direkt något litet rike.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:1754_Tartaria_map.jpg

Tatariet är ett äldre namn för Manchuriet. Manchu erövrade Kina vid 1650. I slutet erövrade Ryssland Yttre Manchuriet
Citera
2019-12-13, 13:34
Medlem
Moramannens avatar
Sen fanns det ju en hel del bortglömda imperium på den eurasiska stäppen, innan Djingis vill säga. Oftast kortvariga nomadkhanat, andra mer långlivade. Här kan nämnas bulgarer, avarer, turkar, hunner, m.fl. Dessa riken kunde vara vidsträckta och mäktiga, men att slå på stora trumman och kalla dem ett elektrifierat Stortatariet känns minst sagt överdrivet (och felaktigt eftersom de inte alla var tatarer) även om de säkert hade tillgång till sin tids högteknologi.
Citera
2019-12-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Sen fanns det ju en hel del bortglömda imperium på den eurasiska stäppen, innan Djingis vill säga. Oftast kortvariga nomadkhanat, andra mer långlivade. Här kan nämnas bulgarer, avarer, turkar, hunner, m.fl. Dessa riken kunde vara vidsträckta och mäktiga, men att slå på stora trumman och kalla dem ett elektrifierat Stortatariet känns minst sagt överdrivet (och felaktigt eftersom de inte alla var tatarer) även om de säkert hade tillgång till sin tids högteknologi.

Stortariet var så här stort 1750. De hade erövrat Kina, Mongoliet och Tibet.
Tartarer kallas ofta för Manchu och riket för Manchuriet. De var från början ett stäppfolk från Siberien som erövrade Kina omkring 1650. De styrde Kina fram till 1911.
Manchu var en klar minoritet i Kina som endast kunde styra landet genom att stänga in Kina från yttervärlden och konservativa. Troligen var Manchuriet världens rikaste land 1750.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-12-13 kl. 15:57. Anledning: Stavning
Citera
2019-12-13, 16:35
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Stortariet var så här stort 1750. De hade erövrat Kina, Mongoliet och Tibet.
Tartarer kallas ofta för Manchu och riket för Manchuriet. De var från början ett stäppfolk från Siberien som erövrade Kina omkring 1650. De styrde Kina fram till 1911.
Manchu var en klar minoritet i Kina som endast kunde styra landet genom att stänga in Kina från yttervärlden och konservativa. Troligen var Manchuriet världens rikaste land 1750.
Inte så stort som kartan i TS, som inkluderar ryska Asien men exkluderar en bra bit av Kina som ingick i Qingriket.

Att manchuerna kallats tatarer visste jag inte, men däremot att det förut varit en catch-all term för asiater i Ryssland, även de som inte var tatarer.
Citera
2019-12-13, 17:43
Medlem
Citat:
Inte så stort som kartan i TS, som inkluderar ryska Asien men exkluderar en bra bit av Kina som ingick i Qingriket.

Att manchuerna kallats tatarer visste jag inte, men däremot att det förut varit en catch-all term för asiater i Ryssland, även de som inte var tatarer.

1650 erövrades Kina av Machurer ( Tartarer). De kallas Qing, men Qing var erövrare. Qing var Manchu, ett icke kinesiskt folk regerade Kina från 1650 till 1911.
Från kontroll över Kina, vinner du krig över Tibet, Mongolia och Xinjiang.

Det är först under 1700 som Ryssland började sin erövning av Asien. I slutet av 1800 talet har de besegrat Qing ( Manchu) och de får kontroll över Yttre Manchuriet ( Östra Siberien).

Du har rätt att Tartar är catch all nam för alla stäppfolk i central Asien. Men kartan som visar Manchu (Qing).
Senast redigerad av svensk0kina 2019-12-13 kl. 17:46. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-13, 18:16
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
1650 erövrades Kina av Machurer ( Tartarer). De kallas Qing, men Qing var erövrare. Qing var Manchu, ett icke kinesiskt folk regerade Kina från 1650 till 1911.
Från kontroll över Kina, vinner du krig över Tibet, Mongolia och Xinjiang.

Det är först under 1700 som Ryssland började sin erövning av Asien. I slutet av 1800 talet har de besegrat Qing ( Manchu) och de får kontroll över Yttre Manchuriet ( Östra Siberien).

Du har rätt att Tartar är catch all nam för alla stäppfolk i central Asien. Men kartan som visar Manchu (Qing).
Jag är helt med dig att manchuerna kom utifrån och tog över Kina. Men Ryssland expanderade österut vid samma tidpunkt som manchuerna erövrade Kina. Sen nådde ju mig veterligen inte manchuernas rike nånsin till Ural, utan ryssarna stötte först på bl.a. Sibirkhanatet, jakuter och nenetser innan de kom i konflikt med manchuerna om främst Manchuriet men även andra områden.

Jag kanske missförstår dig, men läser vi verkligen TS karta på samma sätt?

Här är en annan karta som också påstås visa Asien ca 1750. Vad säger du om det den visar? Den skiljer visserligen på Kina och kinesiska tatarer, men räknar man ihop de båda och ursäktar den europeiske kartritarens felmarginal så tycker jag den känns mer rättvisande än den som länkas i startinlägget, som placerar manchublobben på helt fel sida kontinenten.

https://st3.depositphotos.com/11596174/14267/i/1600/depositphotos_142675733-stock-photo-antique-map-of-asia-shows.jpg

(Tar en karta över Rysslands sibiriska expansion också: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Russia_1533-1896.gif)

EDIT: Glöm vad jag skrev ovan. Nu ser jag varför det blev fel. TS karta benämner Qing som Chine, och nästan hela resten av Asien kallas Grand Tartarie. Jag missuppfattade dig som att du menade att Grand Tartarie var identiskt med Qing.

I den kartans fall menar jag att "Grand Tartarie" ska läsas ungefär som "Övriga Asien", något som inte var så noga för västeuropéer. Manchuernas "Chine" tas däremot med eftersom västeuropéerna kommit i kontakt med dem genom sjöfart.
Senast redigerad av Moramannen 2019-12-13 kl. 18:26.
Citera
2019-12-13, 19:31
Medlem
Citat:
Jag är helt med dig att manchuerna kom utifrån och tog över Kina. Men Ryssland expanderade österut vid samma tidpunkt som manchuerna erövrade Kina. Sen nådde ju mig veterligen inte manchuernas rike nånsin till Ural, utan ryssarna stötte först på bl.a. Sibirkhanatet, jakuter och nenetser innan de kom i konflikt med manchuerna om främst Manchuriet men även andra områden.

Här är en annan karta som också påstås visa Asien ca 1750. Vad säger du om det den visar? Den skiljer visserligen på Kina och kinesiska tatarer, men räknar man ihop de båda och ursäktar den europeiske kartritarens felmarginal så tycker jag den känns mer rättvisande än den som länkas i startinlägget, som placerar manchublobben på helt fel sida kontinenten.

https://st3.depositphotos.com/11596174/14267/i/1600/depositphotos_142675733-stock-photo-antique-map-of-asia-shows.jpg

(Tar en karta över Rysslands sibiriska expansion också: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Russia_1533-1896.gif)

EDIT: Glöm vad jag skrev ovan. Nu ser jag varför det blev fel. TS karta benämner Qing som Chine, och nästan hela resten av Asien kallas Grand Tartarie. Jag missuppfattade dig som att du menade att Grand Tartarie var identiskt med Qing.

I den kartans fall menar jag att "Grand Tartarie" ska läsas ungefär som "Övriga Asien", något som inte var så noga för västeuropéer. Manchuernas "Chine" tas däremot med eftersom västeuropéerna kommit i kontakt med dem genom sjöfart.

Tack jag älskar Kinas historia och filosofi,

Jag älskar gamla kartor. I mina döttrars skola hänger en kopia av Fransk karta över Asien och Europa från tidigt 1700 tal. På den kartan finns det Krim Tartarer. I mitten av norra Sibirien finns det ett litet rike som heter Moskva.

Jag bor i Kina sen 90 talet.
Citera
2019-12-13, 19:45
Medlem
Citat:

Kartorna är bra, vem gjorde den 1a kartan. Jag har märkt att man hade väldig lite koll på Japan under tidigt 1700 tal.

Jag hade fel. Ryssarna erövrade norra östra Siberien tidigare än jag trodde. Dock är erövning av Yttre Manchuriet korrekt. Problemet med Vladivostok är is. Därför försöker sig Ryssland även på att erövra Inre Manchuriet och Liaoning och grundar Dalian ( Port Arthur) som är isfri. Samtidigt har Japan ögonen på Korea. Det blir starten på Rysk Japanska kriget 1904.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in