[quote=sandyhell|72806411]
Citat:
Ursprungligen postat av
Skewie
Stort tack!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Då jag har full insyn i hela utredningen och varit på plats under rättegången kan jag säga följande, vissa saker är redan sagda, vissa är feltolkningar.
F.J*rl är inte ens åtalad för inblandning i det synnerligen grova narkotikabrotten.
Sällsynt stor medial uppmärksamhet för ett åtal gällande 58gram (erkänt 21g) och ett par vapen måste sägas. Lokala blaskan, Expressen återkommande samt DN ett flertal ggr.
Han verkar ju dessutom varit häktad/i vartfall befunnit sig i Norden under den tid då den omtalade bitcoinhärvan rullade på och sen också avslöjades. Han har ju en historia av bedrägerier bakom sig men kopplingarna verkar endast vara på samma grunder som dom andra 25 svenskarna.
Så även Therese H*llkvist.
Dom är heller ej åtalade för dom 15kg som är en del av åtalet för en transport som gått till Norge.
Det är dock dom andra 4. I synnerhet T.J.H som observerats på plats av spanare vid påstådd överlämning, dom andra mer för "tillsammans o i samråd"
Ludvika transporten är inte på ngt sett bevisad handla om narkotika ens.
Rättegången är i sitt slutskede. Åklagarna yrkade på 2,5-3års fängelse för J*rl, men han är släppt sen flera månader tillbaka och åklagarna krävde ingen omhäktning heller. Oklart hur starkt åtalet gällande vapnen är. Det är ju obligatorisk häktning för grovt vapenbrott numera så att dom låter han gå fri tyder väl inte på att dom är säkra på sitt åtal. I övrigt yrkade dom på 6mån för dom små posterna av amfetamin. I realiteten max 4mån.
Övriga pläderingar sker nästa vecka. Det lär yrkas på 6-10år för dom 4 häktade men P.A samt K.M har åtminstone hyggliga chanser att komma loss billigare, eller helt o hållet.
T.J.H samt A.H har helt klar jobbigare utgångslägen. Min lekmannaåsikt ger dom minst 6, men med minsta lilla otur 8-10. T.J.H utmålas i alla avseenden som huvudman och organisatör av typ allt som skett. Men ok, det är inte en straffspark till fällande dom.
A.H, T.J.H, T.H samt F.J uttalade sig knappt alls/inte överhuvudtaget i förhören.
Har samtalat med de omnämndas advokater samt varit där. Och läst hela FUP:en.
Dom väntas runt den 1 okt.