Är väl få arrangerade aktiviteter som är dåliga, om de sköts av en seriös förening/ledare. Och om barnen inte alls gillar en aktivitet blir det sällan bra även om det inte är fel på aktiviteten i sig. Men de jag tycker är lite extra bra är
Simning/vattenvana. Dels för att simkunnighet är viktigt, men dessutom har barn som gillar att bada och inte är rädda för vatten möjlighet att ha roligt i simhallar, hav och sjöar på ett sätt vattenfegisar (vilket jag själv var som liten) missar. Dessutom läser man ofta om olyckor som, vad det verkar, skulle kunnat förhindrats om personen undvikit panik och sparkat sig ett par meter åt rätt håll, t ex barnen som hoppade i från en brygga där de inte bottnade och drunknade. Så jag tror att även bristande simkunnighet är bättre än ingen alls.
Friluftsliv. En av få hobbies som inte handlar om tävling eller uppvisning, perfekt för barn som inte gillar sådant. Avslappnande och omväxlande, och beroende på ålder kan man lära sig matnyttiga saker som knivvett, orientering, göra upp eld, klara sig om man gått vilse osv.
Kampsport. De träningar jag sett har varit omväxlande träning, lite disciplin, lek, och en träning i att ta i lite, kanske få en smäll, vilket jag tror kan vara nyttigt ibland och göra en lite mindre rädd. Ibland blandade åldrar och kunskapsnivåer vilket jag tror är jättenyttigt, då man både får undervisa nybörjare och själv lära sig av veteraner, och anpassa sig själv efter både 7-åringar och 70-åringar. Att kunna lite om hur man försvarar sig är så klart inte fel det heller.
Teater/sång/dans och liknande. Att uppträda inför publik, kunna lära sig texter och rutiner och framföra dem på ett avslappnat sätt kan inte vara någon nackdel i dagens samhälle där man ska visa upp sig i alla möjliga sammanhang, från skolan till anställningsintervjuer.
Ridning. Inte bara ridningen i sig, men hela tillvaron i stallet tror jag är bra ffa för unga tjejer. Hantera stora starka djur, ta ansvar, mocka skit, ta i, lorta ner sig. Lite annat att tänka på än naglar, smink, instagramfilter och sånt tjafs.
Senast redigerad av Wildebeest 2019-12-09 kl. 16:41.