2019-12-09, 15:12
Bannlyst
För att undvika pajkastning från personer som blir upprörda av vanliga åsikter (se omogna vuxna-tråden) lämnar jag frågan helt öppen och väntar ett tag med mina personliga åsikter i frågan.
Citera
2019-12-09, 15:15
Medlem
PungPauls avatar
Man bör uppmuntra dem till att vilja pröva så mycket som möjligt, allt från fotboll till programmering. Kolla efter det som passar familjens ekonomi bäst och vad som fångar barnets intresse.
Citera
2019-12-09, 15:17
Medlem
Friluftsliv i form av scouter, hemvärnet eller dylikt är alla vettiga aktiviteter.
Jakt, sportskytte, orientering likaså.

Kulturell kreativitet som målning, skulptering, gjutning, finsnickeri etc. är andra bra sysslor.
Citera
2019-12-09, 15:29
Medlem
Muscarins avatar
Utan tvekan läsning. Både skön-litterärt och enklare non-fiction (tänk typ Illustrerad vetenskap), samt ett instrument och en fysiskt aktiv aktivitet.
Dvs, instrument och fysisk aktivitet som schemalagt några dagar i veckan, och läsning någon timma om dagen (inte i ett svep).
Senast redigerad av Muscarin 2019-12-09 kl. 15:33.
Citera
2019-12-09, 15:29
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Någon fysisk aktivitet (bollsport/orientering/dans/annat där man blir svettig) är bra.
Instrument är också bra, det har man glädje av hela livet.
Annars är det väl bara att prova så mycket som möjligt och se vad man fastnar för.
Citera
2019-12-09, 15:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Vår son tränar två olika kampsporter samt fotboll. Han har även fått prova på bandy och gymnastik samt funderar även på att se vad han tycker om friidrott.

Vi vill att han skall få prova på olika sporter för att se vad han gillar allra mest. Sedan så tycker vi det är bra med det sociala samspelet i lagidrotter och att disciplinen samt självförtroendet som stärks av kampsporter utgör tillsammans en utmärkt kombination.
Citera
2019-12-09, 15:38
Moderator
evilhoneys avatar
Det barnet verkar trivas med.
De flesta fritidsintresse är bra för något, varesig det är ett aktivt utomhusintresse eller stillasittande läsning hemma.

Förhoppningsvis kan föräldrarna hjälpa till med balansen genom att själva vara aktiva och uppmuntrande, utan att vara tvingande, till andra aktiviteter.
Citera
2019-12-09, 15:45
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Läsa böcker.
Citera
2019-12-09, 15:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Sport helt klart. Där se till att de får försöka i allt och sedan välja vad de gillar mest. Det behöver inte bli fotboll alltså utan man får accepterade om det blir säg balett istället. Samma sak med att läsa. Uppmuntra det med så det inte bara blir dataspelade. Utöver det uppmuntra till lek ute. Det bygger ju sociala relationer med jämnåriga.
Citera
2019-12-09, 15:48
Medlem
mg57s avatar
Simning är bra att kunna
Citera
2019-12-09, 16:36
Medlem
Är väl få arrangerade aktiviteter som är dåliga, om de sköts av en seriös förening/ledare. Och om barnen inte alls gillar en aktivitet blir det sällan bra även om det inte är fel på aktiviteten i sig. Men de jag tycker är lite extra bra är

Simning/vattenvana. Dels för att simkunnighet är viktigt, men dessutom har barn som gillar att bada och inte är rädda för vatten möjlighet att ha roligt i simhallar, hav och sjöar på ett sätt vattenfegisar (vilket jag själv var som liten) missar. Dessutom läser man ofta om olyckor som, vad det verkar, skulle kunnat förhindrats om personen undvikit panik och sparkat sig ett par meter åt rätt håll, t ex barnen som hoppade i från en brygga där de inte bottnade och drunknade. Så jag tror att även bristande simkunnighet är bättre än ingen alls.

Friluftsliv. En av få hobbies som inte handlar om tävling eller uppvisning, perfekt för barn som inte gillar sådant. Avslappnande och omväxlande, och beroende på ålder kan man lära sig matnyttiga saker som knivvett, orientering, göra upp eld, klara sig om man gått vilse osv.

Kampsport. De träningar jag sett har varit omväxlande träning, lite disciplin, lek, och en träning i att ta i lite, kanske få en smäll, vilket jag tror kan vara nyttigt ibland och göra en lite mindre rädd. Ibland blandade åldrar och kunskapsnivåer vilket jag tror är jättenyttigt, då man både får undervisa nybörjare och själv lära sig av veteraner, och anpassa sig själv efter både 7-åringar och 70-åringar. Att kunna lite om hur man försvarar sig är så klart inte fel det heller.

Teater/sång/dans och liknande. Att uppträda inför publik, kunna lära sig texter och rutiner och framföra dem på ett avslappnat sätt kan inte vara någon nackdel i dagens samhälle där man ska visa upp sig i alla möjliga sammanhang, från skolan till anställningsintervjuer.

Ridning. Inte bara ridningen i sig, men hela tillvaron i stallet tror jag är bra ffa för unga tjejer. Hantera stora starka djur, ta ansvar, mocka skit, ta i, lorta ner sig. Lite annat att tänka på än naglar, smink, instagramfilter och sånt tjafs.
Senast redigerad av Wildebeest 2019-12-09 kl. 16:41.
Citera
2019-12-09, 16:39
Medlem
lifesentences avatar
Sport och friluftsliv, skapar ett hälsosamt liv dessutom. Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto