2019-12-09, 04:32
Medlem
Myschs avatar
Tänkte kolla upp för skojs skull.

Jag har kollat upp en fin tomt med sjöutsikt.

Tomten kostar 350 000, för att dra VA och El blir det ungefär 180 000 extra.
Om jag har en budget på säg.. 3 miljoner kan man fixa ett redigt hem då?

Och om man köper nyckelfärdigt hus, kommer den helt färdig då? Kök, badrum osv. Måste man anställa snickare? Någon som bygger grund vet jag och att lösa elektriker.

Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2019-12-09, 04:46
Medlem
2560ps avatar
I trakterna dit ni ska flytta borde det väl gå att komma undan billigare genom att köpa ett redan existerande hus? Om inte annat är det ju väldigt mycket smidigare.
Citera
2019-12-09, 04:59
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
I trakterna dit ni ska flytta borde det väl gå att komma undan billigare genom att köpa ett redan existerande hus? Om inte annat är det ju väldigt mycket smidigare.

Ja det är sant, men det hade varit mäktigt att kunna lösa ett eget hus.

Som sagt så ville jag bara kolla för skojs skull utifall någon vet på ett ungefär vad kostnaderna blir
Citera
2019-12-09, 06:24
Medlem
Hur långt är ett snöre?

Är tomten redan grovplanerad, eller skall det göras i samband med att du skall dra in VA och El från tomtgränsen? För det kommer totalt sett kosta betydligt mycket mer än 180k.

Räkna med att det kommer kosta nånstans från 2 miljoner och uppåt där du börjar med en tråkig 140kvm skokartong i kass kvalité.
Citera
2019-12-09, 06:31
Medlem
flukkes avatar
Ja asså nöjer man sig med ett avskalat hus såsom smålandsvillan så kan du bygga för 2-2,5 utan problem. Älvsjöhus ha också någon modell som du kan få in i denna prisklassen.

Men då blir det som sagt lite lägre standard, med radiatorer istället för golvvärme, krypgrund istället för platta på mark osv.
Men i det stora hela märks ganska liten skillnad.

Lycka till
Citera
2019-12-09, 06:33
Medlem
AoE3#1s avatar
15-25k per kvadratmeter. Jag hade räknat 20 000 per kvadratmeter.
Citera
2019-12-09, 07:09
Medlem
Cashleys avatar
Med en budget på 3 miljoner så kommer det definitivt bli ett fint hem!
Citera
2019-12-09, 07:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan absolut köpa ett färdigt hus för 3 miljoner. Bara att surfa runt till olika husfabrikanter men tänk på att husen på bilderna kan vara extrautrustade.

Vill du bara bygga ett billigt hus är givetvis kvalitén där efter, lite som att köpa en Dachia eller en Volvo, samma funktion men 2,5 gånger så dyrt.

Älvsbyhus är klart en av de billigare som jag själv aldrig hade byggt, men hur du gör bestämmer du själv.
Citera
2019-12-09, 07:45
Medlem
Wrazxcs avatar
Priserna verkar ha gått uppväldigt mycket tyvärr.

Jag och dambon fick en tomt av hennes föräldrar och tänkte direkt att nu ska vi bygga. Åkte till trivselhus och satt i långa möten om huset under. Till slut fick vi fram ett frånpris på 4.6 miljoner. Då har vi alltså inte gjort en enda ändring på husetoch har tomten innan.

https://www.trivselhus.se/husmodeller/villa-grebbestad/

krev en ganska lång tråd på byggahus.se ang att detta måste vara aldeles flr dyrt och specade upp men priserna låg där idag tydligen.

Sen finns det såklart mindre hus och som nån sa "små skokartonger i sämre kvalitet" då kan du säkert få det neråt 3 miljoner.

Sen såklart om du är händig själv och ej köper helentrepenad och gör mycket själv så kan få ner det yttligare men då får man ju lägga in utebliven inkomst när du inte jobbar plus att du får ligga på en hög dyr byggkredit under en längre tid istället för låsta bolån til lägre räntor.

Men för att du ska få ett mer riktilgt smak. Välj ut ett hus som du gillar och boka ett möte så får du 2 timmars info om hur allt funkar sen ett pris på just ditt hus.
Citera
2019-12-09, 07:54
Medlem
Jo huspriserna för nybygge har gått upp ganska så mycket på senare tid. Dock borde ni kunna få ett lite enklare hus för runt 3 milj kr om ni kompromissar lite med storlek, standard och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in