• 2
  • 3
2006-03-21, 23:11
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nozinan
Det kan säkert stämma att en del får ut vapen, jag hade aldrig hört det själv förut det var därför jag inte trodde det stämde. Men om du har sett det så stämmer det, jag ska tänka på det nästa gång jag går runt som en idiot med min väska...
Hehe, ursäkta, visste inte att du var en idiot med väska

Jag var med i instatsplutonen, som de så fint och macho kallar sig "de som vill lite mer", och de sjukvårdare vi hade var rödakors frivilligsjukvårdare, och eftersom de var med insatspluton antar jag att de också var folk som "ville lite mer" och därför hade lättare med det där med vapen.

Sen om det där med rödakorset vs försvarsmakten om beväpnade sjukvårdare hörde jag från en kille anställd av rödakorset för att utbilda sjukvårdare (han hade utbildning i första hjälpen för oss vanliga hemvärnsmän, en återkommade kurs som är nyttig att upprepa men jämna mellanrum).
Där berättade han om det där med vapen och rödakorset. Det är alltså enbart rödakorset som vill att de inte ska ha vapen, i alla andra arméer och miliser är sjukvårdare beväpnade. Svenska hemvärnet är också (då iaf) de enda i världen som har sjukvårdspersonal utbildad av rödakorset.
Något som hör ihop med att rödakorset vill på inget vis bli sammankopplad med att rödakorspersonal bär vapen, eftersom det kan innebära att de skulle bli behandlade som beväpnade på andra platser, och kanske till och med sedda som inte helt neutrala.
Detta eftersom rödakorset vill stå för barmhärtighet och sjuklvård för alla som är skadade, och inte stå på någons sida.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in