• 1
  • 2
2019-12-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Han fick ju ett svar, vi kommer inte svara då uppgiften inte är offentligt. Är du en femtekolonnare?

I det fall det är en blivande VPL som nyfiket vill veta kan det ju generellt vara bra att påpeka att vilken utrustning som tilldelas under grundutbildning kan variera lite från år till år. Fram och tillbaka..

Ena året tilldelas Känga 08 eftersom det är brist på Marschkänga 90, nästa utbildningsår är det tillbaka till 90-kängan igen, osv.

Förra gången vi hade värnplikt var det dessutom så att utlandsförbanden lånade prylar. Så ena utbildningsåret kunde väl exempelvis värnpliktiga få ut det senaste (typ GN1 eller whatever..) men nästa år var grejerna i Bosnien. Lite förenklat.. Eller så fanns inte befäl till att utbilda så man ”skalade ned”, eller så fick ett visst utbildningsår bara ut nånting på prov just det året.. Eller så planerades det om på förrådet? Sånt där kunde nog variera lite är min erfarenhet.

När jag låg inne (länge sen) delades inte Krsk 90 ut till ett av kompanierna på regementet, men året innan hade det kompaniet haft det ute..?
Senast redigerad av Macke85 2019-12-09 kl. 10:38.
Citera
2019-12-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Helt sant men nu lägger ju många förband upp bilder på vpl och själva röjer den informationen. Men man skall alltid fundera varför folk vill veta.

Nu har tilldelning av mtrl med massor olika saker att göra än någon typ av K ska ha bättre saker än andra. Exempelvis kan det vara att det är bra om vpl utbildas på de system dom skall ha i krig, alltså exempelvis olika typer av tekniska system som förväntas införas på bredd inom kort. Andra anledningar kan vara vissa befattningar kräver det, exempelvis får inte krsk90 användas av besättningar och krsk94 är avskaffat eller iallfall skall inte tilldelas nya förband osv.

Jag ser helt ärligt inte någon som helst anledning att tilldela krsk12 till vpl. Jag är tveksam till att tilldela vpl skyddsplattor, både ur ett belastningsperspektiv och med hänsyn till slitage på grejerna. Särskilt plattor är väl ganska dumt att omsätta, då dom måste röntgas osv varje gång dom kommer tillbaka till förrådet. Att utbilda vpl på den utrustning de ska ha i krig är väl ett ganska tokigt argument; rent krigsförbandsmässigt är det säkert nån pytteliten fördel, men vpl kommer ju inte använda plattor och belastningsskalan är väl redan maxad i slutet på utbildningarna.
Citera
2019-12-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Jag ser helt ärligt inte någon som helst anledning att tilldela krsk12 till vpl. Jag är tveksam till att tilldela vpl skyddsplattor, både ur ett belastningsperspektiv och med hänsyn till slitage på grejerna. Särskilt plattor är väl ganska dumt att omsätta, då dom måste röntgas osv varje gång dom kommer tillbaka till förrådet. Att utbilda vpl på den utrustning de ska ha i krig är väl ett ganska tokigt argument; rent krigsförbandsmässigt är det säkert nån pytteliten fördel, men vpl kommer ju inte använda plattor och belastningsskalan är väl redan maxad i slutet på utbildningarna.

Känner till att värnpliktiga har fått ut kroppsskydd 12 men utan förstärkningsplattor.
På så sätt får de utbildning i det och samtidigt utan risk att de kraschar massa dyra plattor.
Senast redigerad av bullshitsauce 2019-12-09 kl. 18:57.
Citera
2019-12-09, 20:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldbeast
Vissa saker angår inte kreti och pleti!
Det spelar inte längre någon roll. Sossarna bestämde för nära ett kvartssekel sedan att det inte blir några krig i framtiden.
Citera
2019-12-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura

Ingen har som sagt sagt att man måste dela ut plattor..

Nu gissar jag lite, men en annan aspekt är ju att det kanske inte finns Krsk 90 så det räcker till alla vpl i framtiden om nu antalet som genomför pliktad GU ska utökas.

Jag vet inte hur många Krsk 90 som köptes in, det kanske max var ca: 100000 stycken? Kanske färre?

Men modellen har varit i bruk i över 25 år nu, och många är nog rejält slitna och rent av kasserade vid det här laget skulle jag tro. Sen har väl Hemvärnet säkert 25000 stycken? Vad tror ni?
Senast redigerad av Macke85 2019-12-10 kl. 11:45.
Citera
2019-12-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ingen har som sagt sagt att man måste dela ut plattor..

Nu gissar jag lite, men en annan aspekt är ju att det kanske inte finns Krsk 90 så det räcker till alla vpl i framtiden om nu antalet som genomför pliktad GU ska utökas.

Jag vet inte hur många Krsk 90 som köptes in, det kanske max var ca: 100000 stycken? Kanske färre?

Men modellen har varit i bruk i över 25 år nu, och många är nog rejält slitna och rent av kasserade vid det här laget skulle jag tro. Sen har väl Hemvärnet säkert 25000 stycken? Vad tror ni?

Nej, men slitage sker också på västarna som även dom är ganska dyra. Det är ju inget självändamål att ha krsk12, utan om det är mer ekonomiskt att ha typ 90väst och stridsväst 2000 med uppgraderingskit är det ju det självklara valet. Den enda anledningen att ha det är ju just plattorna, vare sig det är 94 eller 12.
Citera
2019-12-19, 20:56
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Han vill uppenbarligen veta, då det var en fråga ...

Ja? Och jag vill också uppenbarligen veta varför han är så intresserad av svenska försvarets utrustning, då också min post var en fråga...
Citera
2019-12-19, 21:23
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Ja? Och jag vill också uppenbarligen veta varför han är så intresserad av svenska försvarets utrustning, då också min post var en fråga...

Vaknade du nu..?
Citera
2019-12-19, 21:40
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Vaknade du nu..?

Ja, jag sov gott.
Citera
2019-12-24, 03:10
Medlem
Alla kroppsskydd är i princip verkningslösa ,vet motståndaren om det ,skjuter han huvudskott eller i dom nedre regionerna.
Citera
2019-12-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miben
Alla kroppsskydd är i princip verkningslösa ,vet motståndaren om det ,skjuter han huvudskott eller i dom nedre regionerna.
Haha att skjuta mot ett så litet mål som huvudet är svårare, alltså är risken att träffas mindre.

Att bli skjuten under kroppsskyddet ökar chansen till överlevnad då man överlever längre och kan få sjukvård. Sedan görs målet mindre med krsk och risken att träffas utanför skyddet blir mindre.

Sen skyddar man mot splitter vilket är det största hotet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in