• 1
  • 2
2019-12-07, 19:19
Medlem
KringExs avatar
Vilka läkemedel tror ni kommer att försvinna om, låt säga 20 år?
Skriv inte bara ner läkemedlets namn utan motivera varför du tror att dom kommer att tas bort!

Jag är ganska säker på två läkemedel som tyvärr kommer att lämna oss, och det är läkemedel jag håller väldigt kärt! Det är:
Lyrica
För att det missbrukas väldigt mycket, har många biverkningar och är kraftigt beroendeframkallande som långt ifrån alla läkare berättar. Och avtändningen ska vi inte ens prata om! Som många läkare också missar att berätta. Jag vet inte hur bra den är som epilepsimedcin och vad jag har hört om nervsmärta så blir långt ifrån alla nöjda med den. Mot ångest och depression däremot är den kanon! Men jag tror ändå att Lyrica ligger illa till.
Jag höll nästan på att glömma att den är ju underbar som berusningsmedel. Man kan blanda och boosta nästan alla droger med den och den kan användas mot opiat och opioidavtändningar med mycket goda resultat.

Xanor
En snabb och stark bensodiazepin om man vill ha snabb effekt vid kraftigt ångestpåslag! Lägger man tabletten under tungan kommer effekten inom ca 2 minuter. Den har dessutom en antidepressiv effekt! Vilka andra bensodiazepiner har det??
Den är utan tvekan den mest populära Bensodiazepinen just nu, just för att den är stark, har ett snabbt påslag och den har en kort halveringstid ( max 12 timmar ) så många kan ta den även fast dom lämnar urinprov.
Personligen är det min bensofavorit. Just för det snabba påslaget och den dödar verkligen alla bekymmer man har. Nackdelarna med den är minnesförlust och äter jag dom varje dag så blir jag personlighetsförändrad och väldigt aggressiv.
Men, dess användningsområden skulle fungera nästa eller lika bra med Diazepam. Diazepam har också snabbt påslag och har dessutom ett mycket bredare användningsområde. Xanor lindrar ångest bättre, ja! men det duger inte som argument. Om en patient inte tycker att Diazepam fungerar så finns det många andra benso som fungerar bra mot ångest; Lorazepam, Klonazepam, Midazolam. Det sistnämnda, Midazolam, tror jag är omöjligt att få utskrivet. Men jag lovar dig; Jävlar i helvete vilken mördarbenso! Midazolam intravenöst och du är i himlen. Du har inte ett problem i hela världen.
Så ni förstår hur jag tänker. Alprazolam går att ersätta, och missbruket är väldigt utbrett så jag är nästan helt säker på att den kommer att tas ur sortimentet.

Ni får gärna kommentera mina teorier, och berätta vilka läkemedel du tror sjunger på sista versen.
Citera
2019-12-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Vilka läkemedel tror ni kommer att försvinna om, låt säga 20 år?
Skriv inte bara ner läkemedlets namn utan motivera varför du tror att dom kommer att tas bort!

Jag är ganska säker på två läkemedel som tyvärr kommer att lämna oss, och det är läkemedel jag håller väldigt kärt! Det är:
Lyrica
För att det missbrukas väldigt mycket, har många biverkningar och är kraftigt beroendeframkallande som långt ifrån alla läkare berättar. Och avtändningen ska vi inte ens prata om! Som många läkare också missar att berätta. Jag vet inte hur bra den är som epilepsimedcin och vad jag har hört om nervsmärta så blir långt ifrån alla nöjda med den. Mot ångest och depression däremot är den kanon! Men jag tror ändå att Lyrica ligger illa till.
Jag höll nästan på att glömma att den är ju underbar som berusningsmedel. Man kan blanda och boosta nästan alla droger med den och den kan användas mot opiat och opioidavtändningar med mycket goda resultat.

Xanor
En snabb och stark bensodiazepin om man vill ha snabb effekt vid kraftigt ångestpåslag! Lägger man tabletten under tungan kommer effekten inom ca 2 minuter. Den har dessutom en antidepressiv effekt! Vilka andra bensodiazepiner har det??
Den är utan tvekan den mest populära Bensodiazepinen just nu, just för att den är stark, har ett snabbt påslag och den har en kort halveringstid ( max 12 timmar ) så många kan ta den även fast dom lämnar urinprov.
Personligen är det min bensofavorit. Just för det snabba påslaget och den dödar verkligen alla bekymmer man har. Nackdelarna med den är minnesförlust och äter jag dom varje dag så blir jag personlighetsförändrad och väldigt aggressiv.
Men, dess användningsområden skulle fungera nästa eller lika bra med Diazepam. Diazepam har också snabbt påslag och har dessutom ett mycket bredare användningsområde. Xanor lindrar ångest bättre, ja! men det duger inte som argument. Om en patient inte tycker att Diazepam fungerar så finns det många andra benso som fungerar bra mot ångest; Lorazepam, Klonazepam, Midazolam. Det sistnämnda, Midazolam, tror jag är omöjligt att få utskrivet. Men jag lovar dig; Jävlar i helvete vilken mördarbenso! Midazolam intravenöst och du är i himlen. Du har inte ett problem i hela världen.
Så ni förstår hur jag tänker. Alprazolam går att ersätta, och missbruket är väldigt utbrett så jag är nästan helt säker på att den kommer att tas ur sortimentet.

Ni får gärna kommentera mina teorier, och berätta vilka läkemedel du tror sjunger på sista versen.
Pharma industrin säljer olika produkter av amfetamin.Sen kallar man diagnosen add eller adhd.Hör å häpna samma produkt säljer man dyrt.Den borde sjunka kan man tycka.
Citera
2019-12-07, 20:26
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Pharma industrin säljer olika produkter av amfetamin.Sen kallar man diagnosen add eller adhd.Hör å häpna samma produkt säljer man dyrt.Den borde sjunka kan man tycka.

Varför tror du att Amfetamin kommer att försvinna ur sortimentet? Det tror verkligen inte jag. Jag tror att ni förstår varför det kommer att finnas kvar. Jag behöver inte förklara
Citera
2019-12-07, 20:30
Medlem
Citat:
Varför tror du att Amfetamin kommer att försvinna ur sortimentet? Det tror verkligen inte jag. Jag tror att ni förstår varför det kommer att finnas kvar. Jag behöver inte förklara
De hoppas kommer jag minska. Pharman tjänar bra pengar på missbrukare tar stötdos på måndagen ur dosetten.
Citera
2019-12-08, 01:52
Medlem
Vad menar du med att de skulle försvinna? Sluta tillverkas och säljas till behövande konsumenter? Hela världen, Europa eller bara i Swedistan?

Ser absolut ingen anledning till det. Läkemedelsindustrin skulle förlora massa pengar. Finns svarta marknader som täcker behovet iallafall och skulle växa ännu mer om det blev fler förbud/stopp i reguljär försörjning. Du tänker som en enögd svensk, det är det som är problemet.
Senast redigerad av salsadansaren 2019-12-08 kl. 01:56.
Citera
2019-12-08, 06:16
Medlem
Intressant tråd!
Håller med TS till fullo angående Lyrica! Ge det några år så lär det säkert enbart kunnat skrivas ut med speciallicens mot tex nervsmärta eller möjligtvis mot epelepsi.
Mot ångest är det svårare och svårare att få ut, vilket TILL VISS DEL är förståeligt då sjukvården upptäckt att den missbrukas, har många biverkningar och kraftigt beroendeframkallande och vidrig abstinens. Men samtidigt så är det många med GAD(generaliserat ångestsyndrom) inklusive jag själv, som inte längre får den trots att jag och många, många som aldrig missbrukat den och nu har en sämre livskvalitet. Men det är svensk sjukvård i sitt nötskal. Tillochmed bytte dem först min Lyrica till Gabapentin som dem sedan även tog bort när jag avgiftades ifrån opiater. Så mitt liv har blivit avsevärt mycket sämre på senaste pga detta trots olika försök, terapi, träning, mindfullness etc. Fungerar tyvärr inte. Jag har GAD och behöver Lyrica eller Gabapentin mot den, så numer får jag tyvärr köpa det svart vilket jag avskyr.
Iallafall, jag spann iväg där lite.
Men ett par andra läkemedel:

GABAPENTIN:
Hörde från en läkare på beroendecentrum som sa att dem på läkemedelsverket börjar ta upp eb klassning på gabapentin. Detta såklart eftersom pregabalin blev klassat, så började folk som bara vill knarka använda gabapentin istället. Den är även lik pregabalin i sina biverkningar, inte lika beroendeframkallande men ganska jävlig och identisk abstinens på den också. Det kommer nog ta ett längre tag, men tror nog Gabapentin är klassat inom max tio år.

FLUNITRAZEPAM:
Det är ju dock ingen jättenyhet att det redan typ försvunnit från apoteken. Dem enda sista batcherna Mylan producerar är för vårdinstanser, sjukhus och liknande. Är väl tänkt att Nitrazepam(Mogadon) ska ersätta den helt. Har själv aldrig prövat flunitrazepam och vet faktiskt inte varför just den ses som så allvarlig. Antar att det beror på "Rohypnolhärvan", date rape drug osv. Trots att det enligt statistik varit andra lugnande preparat eller benzo som använts i dem flesta fall.

METADON?
Lite ett longshot kanske, men har märkt att det på senaste tiden inom LARO(har en del vänner som är med där) där man nästan alltid enbart sätter in suboxone, eller liknande Buprenorfinpreparat istället för Metadon. Även en del av mina vänner som gått på Metadon uppmanas nu(övertalas) att gå över till Buprenorfin istället, trots att patienter har haft Metadon länge med goda resultat och upplever inte att Buprenorfinet riktigt gör dem helt friska utan att tillsätta andra preparat(lugnande tex)
Tror motivationen från läkemedelsverket och vården är att Buprenorfin är ett säkrare alternativ(vilket det helt klart är) och Metadon är väldigt väldigt farligt om det hamnar i fel händer. Men läckage kommer alltid finnas. Subutex, Suboxone etc är ju mycket vanligare på svarta marknaden.
Iallafall så kan det vara ett longshot, men skulle verkligen inte förvåna mig om Metadon om 10-15år också dragits in och enbart skrivs ut till patienter som antingen stått på det genom LARO en lång tid eller mot kroniska smärtor.
Men just Metadon är lite 50/50 om det tas bort faktiskt, lär nog få mycket mothugg(inget som läkemedelsverket eller vården kommer bryr sig om direkt)

PALLADON(Hydromorfon)
Också ett EXTREMT sällsynt läkemedel och en kraftig opiat som inte heller skulle förvåna mig om det försvinner inom en tio år eller så. Där tror jag mest det beror på att det skrivs ut i så liten utsträckning att företaget som producerar dem inte längre ser någon profit i Sverige. Såklart handlar det om pengar som vanligt.

ZOLPIDEM(Stilnoct)
Också osäker kring denna, men vad jag märkt senaste åren har bekanta och vänner som haft Zolpidem utskrivna i många år(10+ år i enstaka fall) som antingen fått byta ut mot Zoplikon(Imovane) eller att det i värsta fall tagits bort helt.
Tror om det tas bort beror det nog på att Zolpidem är så satans oförutsägbar. Ena kvällen tar du en och somnar gott, andra kvällen tar du först en, börja se saker på väggar och som inte finns, sen får du blackout och har du tur vaknar du hemma med alla tabletterna uppätna eller i värsta fall en cell hos farbror blå. En bra sömnmedicin men kan själv tycka att Zoplikon faktiskt är bättre. Sen är det mer beroendeframkallande också iochmed den extremt korta halveringstiden, vilket gör att man lätt får minneslucka och fortsätter äta. Nu vet jag att det är MÅNGA som äter sina Zolpidem som dem ska, men samma som med Lyrican så syns inte dem som sköter sin medicin, utan enbart dem som missbrukar den och inte bör ens ha med substansen i fråga att göra alls.

Dem jag kan komma på nu. Jag låter verkligen som världens mest cyniska persom, men har verkligen NOLL förtroende för vården längre. Senast jag hade det var för många år sedan då jag hade en läkare som förstod mina problem, kände till min bakgrund med obehandlad GAD osv och förstod direkt att det var Lyrica eller Gabapentin som skulle användas. Och det funkade väldigt bra där några år när jag då först hade Lyrica och sedan bytte till Gabapentin och den fungerade minst lika bra. Sen gick hon i pension och såklart fick jag en psykopatisk idealistisk läkare som har som direktiv att göra patienter så medicinfria som möjligt. Och någonstans kan jag se att tanken är god. Men som min bra läkare en gång sa när jag påpekade och undrade ifall jag behövde äta Gabapentin livet ut
Denne svarade rätt enkelt "vissa behöver glasögon, vissa behöver rullstol, vissa kryckor och vissa kan behöva kemiska hjälpmedel emot vissa åkommor. Speciellt GAD som ju tyvärr är obotlig, vad vi vet änsålänge" Och det fick mig att inse att jag är inte en sämre människa för att jag äter en medicin mot em sjukdom jag föddes med och inte kan rå för. Sen fick jag ju den nya läkaren som sket fullständigt i gamla journaler, anteckningar ifrån min nya läkare etc.
Men är så typiskt svenskt alltihopa. Ingen ska få må bra och vården ser hellre en patient som lider för att följa riktlinjer från soc eller rädda sig själva. "Man vill ju inte göra en patient beroende bla bla".Dem tar en heller aldrig på allvar när man påpekar vilken medicin som funkar eftersom man är tidigare missbrukare i journalen. Trots enbart negativa urin och blodprover dem senaste månaderna, är jag bara en bedragande knarkare som vill ha gratis knark. Speciellt konstigt i mitt fall där jag huvudsakligen bett om Gabapentin(som inte ens är narkotikaklassad) för jag tycker den funkar lika bra mot min GAD som Lyrica fast med mindre biverkningar. Och har så hög tolerans mot både den och Lyrica iochmed medicinering med dem under många år(tills det tog tvärstopp, dem trappade min gabapentin från 1200mg till noll på två dagar) så hade inte ens kunnat bli hög på Gabapentin även om jag velat. Samtidigt så skrivs SSRI-preparat(antidepressiva) ut som godis som ger värre biverkningar och långsiktiga skador än vad både tex gabapentin eller någon mildare benzo gör(i måttliga och i ordinerade doser!)
Men ja, är väldigt typiskt svenskt och det lär inte bli bättre iallafall.

Ha iallafall en fortsatt trevlig helg!

Mvh
Senast redigerad av MsMelankoli 2019-12-08 kl. 07:16.
Citera
2019-12-19, 07:59
Medlem
KringExs avatar
Inge fler idéer, folk?
Jag funderar ibland på när läkemedel som botar smärta utan att vara beroendeframkallande kommer. För den dagen kommer garanterat att komma, men det är nog väldigt långt kvar.
Citera
2019-12-19, 08:21
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Inge fler idéer, folk?
Jag funderar ibland på när läkemedel som botar smärta utan att vara beroendeframkallande kommer. För den dagen kommer garanterat att komma, men det är nog väldigt långt kvar.
Så fort en substans får dig att må bättre så är den till någon grad beroendeframkallande, hjärnan kommer tycka att det är nice och villja nå det stadiet igen.

Det går tyvärr inte hindra beroende på det sättet, det enda man kan göra är att behandla det retroaktivt.

//Tripportreat
Citera
2019-12-19, 08:30
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Så fort en substans får dig att må bättre så är den till någon grad beroendeframkallande, hjärnan kommer tycka att det är nice och villja nå det stadiet igen.

Det går tyvärr inte hindra beroende på det sättet, det enda man kan göra är att behandla det retroaktivt.

//Tripportreat

Så du tror att det är helt omöjligt att i framtiden få fram ett läkemedel som är starkt smärtstillande och som inte har euforiska effekter?
Citera
2019-12-19, 08:36
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Så du tror att det är helt omöjligt att i framtiden få fram ett läkemedel som är starkt smärtstillande och som inte har euforiska effekter?
Det kan vara beroendeframkallande utan att ha euforiska effekter, får det dig att må bättre så kommer det att vara beroendeframkallande (i olika grader).

Att slippa ha ont kommer få dig att bättre även om det inte är euforiskt.

Jag tror det kommer mer riktad medicin som kanske kan sikta in sig på en specifik del av nervsystemet eller nåt men du slipper fortfarande inte mitt första påstående.

//Tripportreat
Citera
2019-12-19, 08:44
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Det kan vara beroendeframkallande utan att ha euforiska effekter, får det dig att må bättre så kommer det att vara beroendeframkallande (i olika grader).

Att slippa ha ont kommer få dig att bättre även om det inte är euforiskt.

Jag tror det kommer mer riktad medicin som kanske kan sikta in sig på en specifik del av nervsystemet eller nåt men du slipper fortfarande inte mitt första påstående.

//Tripportreat

Nej det är sant. Helt riktigt
Citera
2023-11-30, 20:28
Bannlyst
Kan tänka mig att petidin skulle kunna försvinna. Har aldrig hört om någon som fått det på sjukhus. Frågade om det inför ett mindre ingrepp och fick svaret att det väldigt sällan används.

Heminevrin är en annan, ett av få old school preparat som känns som det lever på övertid när alla andra försvunnit. Ja, förutom morfin då.
Senast redigerad av GaranteratMangel 2023-11-30 kl. 20:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in