2019-12-06, 20:19
Medlem
Skogsmarkens avatar
Tjena Flashback

Installerade Fedora 31 på en W10 laptop. Följde en dual boot guide men får inget alternativ, en linje blinkar längst upp i vänstra hörnet sedan bootar Fedora.

Följde enligt guide instruktionen att välja advanced custom (blivet - GUI) och skapade en swap och ext4 partition med "/" som mountpoint.

Det uppkom ett felmeddelande i rött som sa att jag måste skapa en EGI boot point (Eller något liknande) så jag gjorde det och färdigställde installationen. Antar att det var detta som knasade till det?

Vad bör jag göra för att fixa så att man kan välja mellan de olika OS:en?

Tack på förhand.
Citera
2019-12-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmarken
Tjena Flashback

Installerade Fedora 31 på en W10 laptop. Följde en dual boot guide men får inget alternativ, en linje blinkar längst upp i vänstra hörnet sedan bootar Fedora.

Följde enligt guide instruktionen att välja advanced custom (blivet - GUI) och skapade en swap och ext4 partition med "/" som mountpoint.

Det uppkom ett felmeddelande i rött som sa att jag måste skapa en EGI boot point (Eller något liknande) så jag gjorde det och färdigställde installationen. Antar att det var detta som knasade till det?

Vad bör jag göra för att fixa så att man kan välja mellan de olika OS:en?

Tack på förhand.
Den skrev förmodligen att du måste ange en monteringspunkt för EFI, vilket normalt är första partitionen (partitionsnummer 1) på en bootbar disk. Om Windows var installerat innan så har windows redan skapat en sådan partition. Vid dual-boot så delas EFI-partitionen av Windows och Linux.

När datorn bootar så letar moderkortets firmware i EFI-patitionen efter bootbara kärnor. Fedora behöver installera Grubs kärna i EFI-partitionen vid sidan av Windows-kärnan. Grub visar sedan en boot-meny där du kan välja mellan att boota Windows eller Linux.

För att installationen skall lyckas så måste EFI-partionen vara monterad som /boot/efi när installationsprogrammet (Anaconda) installerar Grub. Att reparera en misslyckad installation i efterhand är långt ifrån trivialt då mycket är odokumenterat. Om du är nybörjare så är det enklast att göra om installationen med rätt partitioner valda.
Citera
2019-12-10, 10:23
Medlem
Skogsmarkens avatar
Hej

Tack så mycket för utförligt svar.

Jag ska alltså ta bort de 3 skapade partitionerna och göra nya enligt följande:

"EFI system partition" med "/boot/efi" under mountpoint samt en swap och ext4 partition med "/" som mountpoint?
Citera
2019-12-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmarken
Hej

Tack så mycket för utförligt svar.

Jag ska alltså ta bort de 3 skapade partitionerna och göra nya enligt följande:

"EFI system partition" med "/boot/efi" under mountpoint samt en swap och ext4 partition med "/" som mountpoint?
Ta inte bort EFI-partionen eftersom den skapats av Windows och innehåller Windows-kärnan. Ta bort de två partitioner som skapats av linux. Du måste dock ange EFI-partitionen i monteringstabellen med monteringspukt "/boot/efi" när du gör om installationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in