2022-05-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Fast det är överdrivna, påhittade summor, tror du det kostar 140 miljoner att tvätta bort färg?
Ingen aning vad det kostar men det är nog ett dyrt nöje.

Du eller någon skrev att straffen var absurda.

Viktigt att skilja på straff (böter eller fängelse) vs skadestånd (ekonomisk reglering av skadan). (Elementär samhällskunskap men missförståndet dyker upp här i forumet då och då)

Domstolen tar aldrig i för att den tilltalade ska klämmas åt eller så. Utan den som yrkar på skadestånd måste räkna minutiöst och redovisa och plädera. Man går aldrig plus.
Citera
2022-05-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Nu var det inte så jag menade men det går att tolka det så.
Menar att man kan tycka att det är ok med färg på saker så länge det inte är ens egen egendom.

På sätt och vis är dem väll delägare i denna egendom då det är staten som äger SJ/SL.
Staten drivs ju av skattepengar som de själva är med och betalar.
Sen är det klart att alla skattebetalarna inte vill att just den kronan i månaden ska gå till att bekämpa skadegörelse. Men tror att skattebetalarna blir mer besvikna på att inte få komma till jobbet i tid pågrund av inställda tåg för lite färg på tågen.

Ser poängen du gör med att de säkert känner sig kränkta om någon målade på deras egna bil.
Helt rätt har du säkerligen, sån tur att det aldrig blivit en trend att måla privatägda saker och ting.
Dem själva har ju oftast många tatueringar på sin kropp, men även där skulle känna sig oerhört kränkta och obekväma om någon random gjorde en stor ryggtavla med sitt nickname på deras kropp medans dem sov. Konstigt att dessa skruvade personerna tycker det är fel när dem kan ta det andra så som att måla på tåg eller tunnlar så självklart.
Speciellt när staten ger dem så oerhört många andra alternativ...
Citera
2022-05-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ingen aning vad det kostar men det är nog ett dyrt nöje.

Du eller någon skrev att straffen var absurda.

Viktigt att skilja på straff (böter eller fängelse) vs skadestånd (ekonomisk reglering av skadan). (Elementär samhällskunskap men missförståndet dyker upp här i forumet då och då)

Domstolen tar aldrig i för att den tilltalade ska klämmas åt eller så. Utan den som yrkar på skadestånd måste räkna minutiöst och redovisa och plädera. Man går aldrig plus.

Det är inte domstolen som tar i utan saneringskostnad satt av dem själva dvs SJ/SL. Det finns i någon tråd där någon insatt skrev om riktig kostnad för sanering.
Deras depåer ska likt alla andra företag redovisa vinst, vilket gör att dem tar ut rejäla pengar för sanering.
De själva sätter ju priset för saneringskostnad, och de tycker att det är värt att en person ska ha 600kr/h och sen ta ut extrema pengar på rengöringsmedel. Blanda in missad körtid och förseningar, samt hyra av deras egna verkstadshall i mixen så är notan överdriven.
Det är väll i sin tur okej om det är någon skurk som får betala och får i sin tur avskräckande böter. Men när endast 2% av fallen blir lösta så är det ju vi som får betala resterande 98% av deras priser.
Citera
2022-05-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betonad
Det är inte domstolen som tar i utan saneringskostnad satt av dem själva dvs SJ/SL. Det finns i någon tråd där någon insatt skrev om riktig kostnad för sanering.
Deras depåer ska likt alla andra företag redovisa vinst, vilket gör att dem tar ut rejäla pengar för sanering.
De själva sätter ju priset för saneringskostnad, och de tycker att det är värt att en person ska ha 600kr/h och sen ta ut extrema pengar på rengöringsmedel. Blanda in missad körtid och förseningar, samt hyra av deras egna verkstadshall i mixen så är notan överdriven.
Det är väll i sin tur okej om det är någon skurk som får betala och får i sin tur avskräckande böter. Men när endast 2% av fallen blir lösta så är det ju vi som får betala resterande 98% av deras priser.
Det är en annan och viktig diskussion. Jag tycker intäktsbortfall (stillestånd i verkstad) självklart ska tas med.

Men bara vi är överens om att skadestånd inte är ett straff så är jag nöjd. Om jag slår sönder din bil och du ser till att jag ersätter det så har jag inte blivit straffad.
Citera
2022-05-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är en annan och viktig diskussion. Jag tycker intäktsbortfall (stillestånd i verkstad) självklart ska tas med.

Men bara vi är överens om att skadestånd inte är ett straff så är jag nöjd. Om jag slår sönder din bil och du ser till att jag ersätter det så har jag inte blivit straffad.

Jag tycker enbart intäcksbortfall kan tas med om det faktiskt är krävande att tåget måste in på verkstan pågrund av skadegörelsen.
Det vill säga att de tar tåget ut ur trafik och folk som väntar på att åka till jobbet eller liknande blir lidande.
Till det krävs det mer än färg på sidan av tåget i min mening.

Nej du har gjort rätt för dig, men om du nu sparkat in dörren på min bil och får betala för mitt oljebyte i samband med att verkstan reparerar skadan det så är det fel.
Senast redigerad av Betonad 2022-05-21 kl. 12:59.
Citera
2022-05-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betonad
Jag tycker enbart intäcksbortfall kan tas med om det faktiskt är krävande att tåget måste in på verkstan pågrund av skadegörelsen.
Det vill säga att de tar tåget ut ur trafik och folk som väntar på att åka till jobbet eller liknande blir lidande.
Till det krävs det mer än färg på sidan av tåget i min mening.

Nej du har gjort rätt för dig, men om du nu sparkat in dörren på min bil och får betala för mitt oljebyte i samband med att verkstan reparerar skadan det så är det fel.
Jag kanske tycker att plåtslagaren och billackeraren är onödigt dyra. Alla vet att bilverkstäder är dyra. Så jag kanske bara har lust att betala halva reparationen av din bildörr. Är det ok för dig?

Det billigaste är givetvis att inte sparka på bilar och inte klottra på tåg. Affärsuppgörelsen innehåller oklarheter och det verkar som att klottrarna i efterhand kanske tycker det blev onödigt dyrt, eller så är det bara några här i tråden som tycker det. Alltid bäst att veta innan vad ens aktiviteter kostar. Så kan man göra ett övervägt val.
Citera
2022-05-22, 11:53
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Din bil går oxå att köra med klotter på. Men då ändrar du uppfattning eller?
Enda anledningen till varför de inte har tågen i trafik när de är målade är för att de inte ska fotograferas av graffitientusiaster.
Citera
2022-05-23, 07:09
Moderator
evilhoneys avatar
Som redan påtalats så är (FB) Den stora och enda "för eller emot (graffiti)" -tråden! den enda platsen för allmänna diskussioner för och emot graffiti, inte i denna tråd!
//md
Citera
2022-05-23, 10:05
Medlem
Asså det är inga nådiga skadestånd asså…. Såklart kostar det ju pengar att tvätta bort skiten. Har någon lyssnat på rättegångsljudfilerna än?
Citera
2022-05-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahmedmuhammed1234
Asså det är inga nådiga skadestånd asså…. Såklart kostar det ju pengar att tvätta bort skiten. Har någon lyssnat på rättegångsljudfilerna än?
Lyssnar på dem på Prime Crime nu, är på första avsnittet. Rätt osmaklig kommentar han drar att vad som gäller ordet "bomba" är jag inte bekant med det förutom att jag jag trodde de handla om det som händer i ukraina" nästan så man garvar åt det .
Citera
2022-05-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimosa22
Lyssnar på dem på Prime Crime nu, är på första avsnittet. Rätt osmaklig kommentar han drar att vad som gäller ordet "bomba" är jag inte bekant med det förutom att jag jag trodde de handla om det som händer i ukraina" nästan så man garvar åt det .

Vart lyssnar du? På deras youtube eller i deras app?
Citera
2022-05-23, 14:46
Medlem
GormDenGamles avatar
32, 36, 37 och 43 år.
Vilka jävla misslyckade människor! Så otroligt pinsamt!
Jag hoppas föräldrarna skäms för att de tryckte ut så retarderade människor ur sitt rövhål!
Alla över 10 år som klottrar är misslyckade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in