2019-12-05, 21:56
Medlem
Hej!

Var ute och åkte med bilen i helgen ( mazda 5 2008 )

Hörde plötsligt än ett konstigt ljud kan inte specifikt sägs hur det lät, annorlunda än vanligt iaf. Svängde av och alla lampor på instrumentpanelen började lysa.

Gick ur bilen, kikade under, den pissade olja, stod 2 meter från en parkeringsplats. Startade bilen efter ca 10 min och rulla sista metern bilen stängdes av. Den bogseeades från platsen.

Den står nu vid verkstaden och väntar på en koll men kör inte förens i slutet av januari. Men såg att kylarvatten var precis så man såg det i för er där det går ner från behållaren, alltså alldeles för lite.

Så min fråga är vad kan det bero på.

Bilen stannar samt alla lampor börjar lysa,
All olja rinner ut under motorn någonstans
Lite intill tom behållare kylarvätska.

Samt inga felkoder får man upp via obd.

Mvh
Citera
2019-12-05, 21:59
Medlem
Gick kamkedjan av så är det motorbyte som gäller. Med en så gammal bil som 2008 så blir det nog skroten för din bil.
Citera
2019-12-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Gick kamkedjan av så är det motorbyte som gäller. Med en så gammal bil som 2008 så blir det nog skroten för din bil.

Troligtvis, frågan är ju om symptomen lutar åt att det är kamkedjan.
Citera
2019-12-05, 23:50
Medlem
Yllevantars avatar
Kan ingenting om bilar egentligen, men jag har fått höra att om kamkedja/rem går av - så är det omöjligt att missta det för något annat. Ska piska sönder rejält tydligen!
Citera
2019-12-05, 23:52
Medlem
Baalzamons avatar
Att oljan rinner ut tyder på ett hål någonstans. Det kan visserligen ske om kedjan "piskar" när den går av, men oftast faller den väl bara ner och blir liggande? Generellt är oljeläckage inte tecken på kamkedjebrott.
Citera
2019-12-05, 23:59
Medlem
yz44s avatar
Om du startade bilen igen efter 10 minuter så är inte kamkedjan helt av.
Tydligen så har modellen problem med oljekylaren (sitter vid filtret), kolla om det är där oljan kommer ifrån.
Du säger att kylarvatten har försvunnit samtidigt, då kan det vara topplockspackningen som gått.
Citera
2019-12-06, 00:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Kan ingenting om bilar egentligen, men jag har fått höra att om kamkedja/rem går av - så är det omöjligt att missta det för något annat. Ska piska sönder rejält tydligen!
Det gör det när en vevstake vevar run åxå när den gått av
Citera
2019-12-06, 02:20
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Kamrem heter det väl?
Citera
2019-12-06, 02:43
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Har haft själv en kamkedja som visade symtom på slitage. Den har ofta tickande ljud eller till och med ett rasslande, fick den dock utbytt på försäkring med självrisk på några tusen. De flesta försäkringsbolag har motorförsäkring till 12000 mil och 10 år på bilens totala ålder.
Citera
2019-12-06, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripen1993
Gick ur bilen, kikade under, den pissade olja, stod 2 meter från en parkeringsplats. Startade bilen efter ca 10 min och rulla sista metern bilen stängdes av.
Det pissar ut olja och du startar motorn igen, varför? Hur länge var den igång då och hur lät det? Skramla det, blandat med hårda slag?

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
... en vevstake vevar run åxå när den gått av
Det var det första jag tänkte på också. Såg en motor en gång där en stake brutits av och gått igenom blocket.

Kanske något sådant? Nåväl, värre saker har hänt!
Citera
2019-12-06, 03:17
Medlem
morkfromorks avatar
Har du inga felkoder var det troligen inte kamremmen, det borde ge horder av felkoder.

Du kan ha kört på nåt och oljetråget sprack tex. Eller oljefiltret sprack/lossnade. Otaliga grejer kan ge oljeläckage.
Citera
2019-12-06, 05:05
Medlem
Omöjligt att ge svar på, bara att vänta tills de har tid att gå igenom bilen.
F.ö låter över en månad väntetid helt sinnessjukt, kolla med annan verkstad?
Gammal bil, så du bör skippa märkesverkstad - mindre verkstäder har nog tid inom en vecka.

Förvänta dig det värsta, dvs ny motor.
Har du tur så har någon packning gått sönder, eller oljefilter som spruckit typ..
Men det går ju inte att svara på alls, finns tusentals saker som kan ha hänt, helt onödigt att sitta här och spekulera..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in