2019-12-05, 20:03
Medlem
Hej! Min pappa har missbrukat alkohol och droger sen långt innan jag föddes men han blev äntligen ren i somras (det absolut bästa som har hänt mig). Men jag är väldigt nyfiken på vilka droger han har missbrukat, han vill inte prata om det och jag har ingen vidare bra kontakt med någon i släkten/familjen så tänkte testa att fråga här.

Min pappa har alltid varit blek, väldigt smal, finnig och sliten (skriver detta för att droger kan väl förändra utseende?). Extremt paranoid, lättirriterad och bara allmänt sur. Jag har varit med flera gånger under min uppväxt när min pappa har fått epilepsianfall som jag nu har fattat har utlösts av droger. Min pappa kunde somna vart som helst, när som helst, tex på julafton mitt i maten, mitt under fiket på min 18 årsdag sittandes på en stol. När jag blev äldre började jag lägga märke till storleken på hans pupiller dom få gångerna vi träffades och han hade oftast knappnålspuppiller, alltså verkligen supersmå.

I somras så fick han Subutex utskrivet och han åker fortfarande varje morgon till psykiatrin och får det än idag. Har hört att man bara får Subutex utskrivet vid opiatberoende men vet inte om det är sant? Jag vet att han hatar allt som man kan röka och i en av hans domar läste jag att han hade haft amfetamin på sig. Men detta är allt jag vet.

Så vad tror ni att min pappa har missbrukat under alla sina år? Är väldigt tacksam för att svar!
Citera
2019-12-05, 20:05
Medlem
Arsenikarsles avatar
amfetamin skulle jag tro
Citera
2019-12-05, 20:10
Medlem
Opiater och amfetamin, gissar på ett blandmissbruk, med opiater som huvud inriktning
Citera
2019-12-05, 20:28
Medlem
HappyHanks avatar
Heroin låter det som. Enligt min erfarenhet skäms heroinister i regel mer än andra missbrukare och därav talar sällan om det.
Citera
2019-12-05, 21:00
Medlem
smileos avatar
Heroin, därav subutex utskrivet. Heroinsubstitut. Förklarar pupillerna. Och att somna... nodda...
Citera
2019-12-05, 22:08
Medlem
Mongoglads avatar
Jobbigt ts!
Jag tror som andra heroin eller andra opiater. Tror detta pga min egen erfarenhet av missbruk. Lycka till!
Citera
2019-12-05, 22:46
Medlem
Som sagt tidigare i tråden, subetex är en utbytes substans som i regel ges till heroinister.
Men ett bland missbruk är nog troligt, med huvud missbruk inriktat på heroin.

Bra för er alla att han blivit drogfri.
Citera
2019-12-05, 23:16
Medlem
Tack för era svar! Så det stämmer att endast opiatmissbrukare får Subutex eller finns det undantag?
Citera
2019-12-05, 23:36
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Epileptiska anfall är också kopplat till bensodiazepiner när man är i abstinens.
Citera
2019-12-06, 12:38
Medlem
Nkpgisits avatar
Som tidigare svar så tror jag på heroin som huvuddrog med lite inslag av dos (amfetamin)
Citera
2019-12-16, 09:44
Medlem
Promo._s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmet-
Tack för era svar! Så det stämmer att endast opiatmissbrukare får Subutex eller finns det undantag?

Programmet är till för dom som är opiatberoende ja. Så han bör minst ha 1 års dokumenterat opioid/opiatmissbruk för att få tillgång till denna behandling.

Där jag går så är de rätt hårda på att man inte ska haft något blandmissbruk den sista tiden innan man påbörjar behandlingen dessutom.

Hur som helst, Subutex eller metadon är ett substitut till heroin eller andra opiater/opioider och inte istället för någon annan drog..
Citera
2019-12-25, 19:03
Medlem
Mindecembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promo._
Programmet är till för dom som är opiatberoende ja. Så han bör minst ha 1 års dokumenterat opioid/opiatmissbruk för att få tillgång till denna behandling.

Där jag går så är de rätt hårda på att man inte ska haft något blandmissbruk den sista tiden innan man påbörjar behandlingen dessutom.

Hur som helst, Subutex eller metadon är ett substitut till heroin eller andra opiater/opioider och inte istället för någon annan drog..

Behövs inget dokumenterad heroin missbruk på nån tid längre. Bara ett enda positivt prov. Iaf i min stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in