Citat:
Ursprungligen postat av
aastorsken
Hej, bygger för närvarande 3 stycken nya marklägenheter som är klara inom någon månad. Har endast lån på marken som är ca 800 tusen. När projektet är klart så ska jag värdera allt via mäklare och tror och tänker att värderingen kommer att hamna på ca 3.5 - 4 miljoner. Min fråga är då kan man gå till banken och använda detta som en ¨Kontantinsats¨ ?
Jag tänker mer om värderingen blir 4 miljoner och jag redan har skuld på 800 då blir där 3.2 kvar och om vi avrundar det till 3 miljoner så enligt 15% regeln så har jag en insats för en fastighet som är värderad 10-15 miljoner om jag skulle panta min egen mark/fastighet.
Någon som vet? Alla tips och råd tas emot.
Det s.k bolånetaket (d.v.s att du får låna max 85 % med fastigheten som säkerhet) gäller bara bolån och gäller alltså inte denna typ av närings- eller kommersiella fastigheter.
Min bedömning är att det går utmärkt att använda dina nybyggda fastigheter som 'kontantinsats'. Vilken belångsgrad du får beror dock till stor del på dina tidigare affärer/relationer med banken, deras bedömning av dig och din affärsplan, fastigheternas läge (lätt att fylla vakanser?) m.m. 85 % ska du nog inte hoppas på, eftersom detta verkar vara dina första fastigheter. Över 60 % belåningsgrad brukar bankerna inte vilja se på kommersiella fastigheter. Betydligt lägre för kontorsfastigheter utanför Ucklum, möjligen högre för välunderhållna hyresfastigheter i Vasastan i Stockholm.