2019-12-05, 03:46
Medlem
Anberss avatar
Hej!
Läste om olika skånska dialekter och hittade följande om "akademikerskånska" på wikipedia:

"Lund har intagit en särställning. På grund av den stora inflyttningen från hela Sverige är det numera sällsynt med genuint lundensisk dialekt även om den finns där. Lunds ställning som universitetsstad har starkt präglat den dialekt som talas av infödda akademiker från trakten kring Lund. Denna upplevs av många andra skåningar som överdrivet tydlig och tillgjord. De talar också i regel med svagare diftonger och mer uppsvensk artikulation än vad som är brukligt i Skåne vilket får uttalet att avvika från det normala i denna del av Skåne. Denna lundensiska benämns av många 'akademikerskånska'."

Men när jag söker efter akademikerskånska kan jag inte hitta några ljudexempel, bara vanlig lundensiska. Vet någon något klipp eller liknande där man hör någon prata det?
Citera
2019-12-05, 03:49
Medlem
Kumabjorns avatar
Leta upp något med Jan-Öyvind Swahn. Han var nog rätt representativ.
Citera
2019-12-05, 07:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Men när jag söker efter akademikerskånska kan jag inte hitta några ljudexempel, bara vanlig lundensiska. Vet någon något klipp eller liknande där man hör någon prata det?

Det blir närmast en akademisk fråga att försöka särskilja universitetsknuten skånska i Lund från lundensiska. En som jag tycker representerar den »tillrättalagda« skånskan (i vissa sammanhang benämnd »akademikerskånska«) är Kattis Ahlström.

På 60-talet, när televisionen slog igenom, använde Sveriges Radio och TV särskilda talpedagoger som lärde hallåor och programledare att tala en sorts »Sverigesvenska«. Det spillde över på artister från geografiska delar i landet med starkt utpräglad dialekt, inte minst skånska, och fick dem att helt lämna sin egen dialekt. Exempel på sådana är Jan Malmsjö, Ann-Louise Hansson och Siw Malmkvist. När tiderna ändrades återtog de dock sin skånska.
Citera
2019-12-05, 08:58
Medlem
Arnstads avatar
Ann Heberlein?
Citera
2019-12-05, 09:33
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Sten Broman var sinnebilden av en skånsk akademiker med en utpräglad och bildad dialekt. Dessutom var han en av få svenskar som visste att Norge uttalas med g och inte j.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in