Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-02-01, 04:30
Medlem
Fonden gick upp över 10% bara i fredags(torsdags) och nu rusar silverpriset tack vare WallStreetBets/Reddit, nära 29.000 nu kl 04:30

Happy days are here again
Senast redigerad av BummingAround 2021-02-01 kl. 04:41.
Citera
2021-02-02, 17:04
Medlem
Och upp 15.23% igår. Eric hade rätt, den klart mest svängiga fonden
Citera
2021-04-09, 20:25
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Fonden gick upp över 10% bara i fredags(torsdags) och nu rusar silverpriset tack vare WallStreetBets/Reddit, nära 29.000 nu kl 04:30

Happy days are here again

Citat:
Ursprungligen postat av rustamkamsky
Och upp 15.23% igår. Eric hade rätt, den klart mest svängiga fonden

Har själv denna fond sedan oktober 2020. Jag börjar dock fundera på om det är så klokt. Jag jämförde fondens utveckling i år med deras största innehav First Majestic silver corp och Pan american silver corp. De följer i princip samma kurva. Är väl för kort tid för att dra några egentliga slutsatser men jag får iallafall en gnagande känsla av att jag lika gärna kan köpa de aktierna direkt och låta herr Strand klara sig utan min förvaltningsavgift. Då har jag dessutom möjlighet att vara lite mer snabbfotad om jag exempelvis vill fylla på i dippar.

Hur tänker ni kring det?
Citera
2021-04-11, 00:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Har själv denna fond sedan oktober 2020. Jag börjar dock fundera på om det är så klokt. Jag jämförde fondens utveckling i år med deras största innehav First Majestic silver corp och Pan american silver corp. De följer i princip samma kurva. Är väl för kort tid för att dra några egentliga slutsatser men jag får iallafall en gnagande känsla av att jag lika gärna kan köpa de aktierna direkt och låta herr Strand klara sig utan min förvaltningsavgift. Då har jag dessutom möjlighet att vara lite mer snabbfotad om jag exempelvis vill fylla på i dippar.

Hur tänker ni kring det?

Om du kan påvisa att din känsla över flera år konsekvent ger högre avkastning verkar det vara en väg att gå, om inte så inte.

Du frågar en fråga som du sedan själv svarar på verkar det som.
Citera
2021-04-17, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz

Hur tänker ni kring det?

Jag tänker att du i fonden diversifierat bort den bolagsspecifika risken. Dessutom är det enklare att månadsspara mindre belopp än att köpa flera utländska aktier pga courtage. Men du kan alltid replikera portföljen eftersom innehaven redovisas. Går att göra med de flesta fonderna, om man vill. Särskilt Long-only fonder.
Citera
2021-04-17, 08:36
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om du kan påvisa att din känsla över flera år konsekvent ger högre avkastning verkar det vara en väg att gå, om inte så inte.

Du frågar en fråga som du sedan själv svarar på verkar det som.

Nej det kan jag ju inte påvisa (fonden har ju inte varit aktiv särskilt länge heller). Än så länge hänger jag kvar men man bör väl alltid ifragåsätta och vara kritisk till hur ens pengar förvaltas?

Citat:
Ursprungligen postat av ArbetarArbitrage
Jag tänker att du i fonden diversifierat bort den bolagsspecifika risken. Dessutom är det enklare att månadsspara mindre belopp än att köpa flera utländska aktier pga courtage. Men du kan alltid replikera portföljen eftersom innehaven redovisas. Går att göra med de flesta fonderna, om man vill. Särskilt Long-only fonder.

Hade snarare övervägt att flytta fondpengarna till 4-5 silverbolag men du har du en bra poäng. Tänkte inte på att courtaget säkert skulle äta upp lika mycket som förvaltningsprocenten vid ett vanligt månadssparande.

Är mest jag som är otålig och hade lite orimliga förväntningar när jag gick in. Kliar lite i fingrarna när det mest går sidledes. Men eftersom jag tror på en uppgång till branscher kopplade till silver får jag väl lugna ner mig och sluta stirra på dagskurser.

Har ni andra silvervärdepapper eller låter ni AuAg sköta den delen helt och hållet?
Citera
2021-06-02, 09:50
Medlem
Opaques avatar
AUAG fonden har just nu inte fått någon uppdatering sedan i fredags den 28/5 och idag är det onsdag den 2/6 .

Är det bara Nordnet som har det så,eller har ni samma ?

En av anledningarna att faktiskt fimpa fonden till förmån för något annat. Kanske enbart First Majestic. Den verkar finnas noterad i euro också (Tyskland). Med tanke på att både CAD och Dollarn verkar inlett en fallande trend p.g.a. snabbt ökande inflation over there
Senast redigerad av Opaque 2021-06-02 kl. 09:57.
Citera
2021-06-22, 18:16
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
AUAG fonden har just nu inte fått någon uppdatering sedan i fredags den 28/5 och idag är det onsdag den 2/6 .

Är det bara Nordnet som har det så,eller har ni samma ?

Jag har Silver Bullet på mitt Avanzakonto och jag brukar få uppdatering med 1 eller 2 dagars fördröjning, ungefär som de andra fonderna jag har.
Citera
2022-07-14, 16:05
Just nu har silver droppat ca 5%. Om jag skulle köpa denna fond just nu, skulle då detta vara inprisat vid köpet eller skulle jag få ta smällen imorgon när fonden uppdateras? Kanske en rätt så generell fråga om fonder men-men.
Citera
2022-07-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballongkong
Just nu har silver droppat ca 5%. Om jag skulle köpa denna fond just nu, skulle då detta vara inprisat vid köpet eller skulle jag få ta smällen imorgon när fonden uppdateras? Kanske en rätt så generell fråga om fonder men-men.
(FB) När går fondköpet igenom
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Din bank bör ha handelsinfo för varje fond där det står info om stopptid och affärsdag köp/sälj.

T.ex. om stopptid är 13:00 och affärsdag köp är 2 dagar så kommer en köporder du lägger kl. 12:50 en måndag genomföras till kursen som sätts för fonden på onsdagen. Det kan sen dröja ytterligare någon dag innan du faktiskt ser innehavet på kontot och den infon bör du också hitta under handelsinfo. Alla dessa tider varierar beroende på fondbolag/bank och fond.

Vill du kunna göra avslut direkt när du lägger din order ska du titta på börshandlade fonder istället, ETF:er.

Lägger du en order nu kommer du alltså handla till NAV-kursen som sätts imorgon kväll (givet att din bank har samma handelsvillkor som Avanza har för fonden, stopptid 13:00, affärsdag: Samma dag).
Citera
2023-06-24, 13:32
Medlem
Run3s avatar
Vad känner ni fondägare? Får vi se något rally i silvret i närtid eller när tror ni det infaller?
Citera
2025-06-10, 16:15
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad känner ni fondägare? Får vi se något rally i silvret i närtid eller när tror ni det infaller?

Det verkar som om de goda tiderna för silver har kommit. Får se hur länge det håller i sig, men med tanke på de amerikanska statsfinanserna ser det nog ganska ljust ut för ädelmetallerna inom överskådlig tid. Fonden är upp över 40% i år.

Jag vet inte om avgiften ändrats på senare tid men enligt Avanza är totalavgiften 1,43%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in