2019-12-03, 19:37
Medlem
Mangelinas avatar
Nån som varit där? Tar tacksamt emot tips och tricks om nån har såna (typ välj toaletten en trappa upp så du slipper köa, eller liknande) Är det varmt eller kallt där? Tänker på klädsel...
Citera
2019-12-03, 19:44
Avstängd
Det skall vara bra sägs det - hur ser menyn/självplocket ut - o hur mycket kostar det?

De premiumjulbord sc430 frekventerar börjar på 600 o slutar på typ 1,000
i ankeborg - under 450-500 är bara lågprismat

Mitt livs sämsta - skansens traditionella - o så var det en bög som var servitör
Citera
2019-12-03, 19:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det skall vara bra sägs det - hur ser menyn/självplocket ut - o hur mycket kostar det?

De premiumjulbord sc430 frekventerar börjar på 600 o slutar på typ 1,000
i ankeborg - under 450-500 är bara lågprismat

Mitt livs sämsta - skansens traditionella - o så var det en bög som var servitör
De har olika priser beroende på när (vilken dag) och vilken tid du äter: t.ex. 2–22/12:
Lunchsittning måndag–fredag: 695 kr
Eftermiddag- och kvällssittning måndag–fredag: 895 kr
Helgsittning lördag–söndag: 895 kr hela dagen

Sedan har de dryckespaket, allt från för den blyge från 275 kr till "PRESTIGEPAKETET" med
1 glas champagne, 1 st 5 cl Riksarkivets egna buteljerade årgångssnaps, 2 glas premiumvin, kaffe med påtår, 4 cl premiumavec. för 785 kr 💪🏼

Kan ju aldrig vara "dåligt" eftersom mina favoritkockar Nicklas Ekstedt och Karl Ljung (L´Avventura) håller i det!
Senast redigerad av Mangelina 2019-12-03 kl. 19:57.
Citera
2019-12-03, 20:19
Avstängd
Kommer att bli bjuden - har funderat på East men borde ta en lov till Riksarkivet o Stadshuskällaren innan jag bestämmer
Citera
2019-12-03, 21:04
Medlem
Riksarkivet är väldigt bra. Om du gillar traditionellt svenskt julbord.Maten är fantastisk.Fina råvaror.
Underbara lokaler. Inte mycket trängsel. Egen biosalong för barn så vuxna kan sitta i lugn och ro.
Separat godisrum med alla sötsaker. Trevlig personal.
Har varit där 3 gånger. Senast en vecka sedan.
Det är varmt inne.
Det finns gott om toaletterna.
Senast redigerad av Veticke1 2019-12-03 kl. 21:08.
Citera
2019-12-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Hur är temperaturen där? Kallt, varmt? Värsta jag vet är att frysa....
Traditionellt julbord är härligt, men vad är ett otraditionellt julbord? Gärna förslag på såna
Jag tycket att det varmt där. Damer i sällskapet hade kortärmade klänningar och ingen klagade.
Det finns italienska, asiatiska mm julbord i Sthlm.Bara att googla.
Jag gillar Riksarkivet skarpt. Julstämning på topp redan när man går in på innergården. Finns en bar att samlas vid när man inväntar bordsplacering på BV. En glögprovning på plan 1 på väg till salarna på plan 2.
Citera
2019-12-03, 22:26
Bannlyst
Riksarkivet har ett helt ok julbord.
Inga överraskingar, men inga besvikelser heller.
Fullsatt varje sittning, så det blir varmt o lokalerna.
Citera
2019-12-04, 21:23
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Fullsatt varje sittning, så det blir varmt o lokalerna.

Dom nationella ”veta-bättre-typerna” som jag har ett antal exempel på (hederssak är diskretion) har utan jämförelse hyllat Riksarkivet fr förra året och bakåt (Ljung & Ekstedt) ytterst ansvariga som det både i miljö och framförallt mat, men även påfyllning, antal gäster på samma gång, personal mm som jag har glömt, som det bästa i Sverige totalt på många många år. Om ens någonsin.
Detta är himmelen i julstämning på alla sätt och i mat!!

Mina ensidiga referenser.
Hör gärna på ev bättre. Har ju inte varit där.

Citera
2019-12-06, 11:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
Hej, julbordskonnässörer. Ämnet är alltså julbord på Gamla Riksarkivet. Inte julbord på andra ställen i stort och inte julbord eller julmat i största allmänhet. En sjujäkla massa OT har raderats. Skärpning!

/Mod
Citera
2019-12-07, 20:41
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det skall vara bra sägs det

Citat:
Ursprungligen postat av Veticke1
Riksarkivet är väldigt bra. Om du gillar traditionellt svenskt julbord.Maten är fantastisk.Fina råvaror.
Underbara lokaler. Inte mycket trängsel. Egen biosalong för barn så vuxna kan sitta i lugn och ro.
Separat godisrum med alla sötsaker. Trevlig personal.
Har varit där 3 gånger. Senast en vecka sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Dom nationella ”veta-bättre-typerna” som jag har ett antal exempel på (hederssak är diskretion) har utan jämförelse hyllat Riksarkivet fr förra året och bakåt (Ljung & Ekstedt) ytterst ansvariga som det både i miljö och framförallt mat, men även påfyllning, antal gäster på samma gång, personal mm som jag har glömt, som det bästa i Sverige totalt på många många år. Om ens någonsin. Detta är himmelen i julstämning på alla sätt och i mat!!
Mina ensidiga referenser.
Hör gärna på ev bättre. Har ju inte varit där.

Japp, varit där nu, med besvikelse.....
sagt av oss som väljer både Ekstedt och Karl Ljung´s L´Avventura när vi vill äta gott. Detta julbord var dock inte så bra som väntat, men personalen var supertrevlig!!!

Det finns två olika rum för matgästerna. Typiskt nog fick vi rummet med flest långbord och mest högljudda gäster. Det är högt i tak med vackra kristallkronor, men ett företagsgäng a la ADHD fick det att kännas mindre trevligt. Synd att så stora gäng får förta stämningen med sitt högljudda gormande. Företagsgäng borde bli tillsagda att dämpa sig eller medvetet placeras i ett rum för sig, för deras tilltag uppskattas inte av någon. Att man ständigt måste böja sig fram för att höra personen bredvid och mittemot känns mindre kul när man tänkt sig att ha ett trevligt julbord.

Kallrätterna var riktigt, riktigt goda och trevligt att man dessutom markerat ut Nicklas och Karl´s favoriter. Den varmrökta rosépepparlaxen och julskinkan var enligt oss alla de godaste. Många sillsorter och framförallt Nicklas pepparrotssill var bl a en riktig höjdare. Brödet, speciellt fröknäcket, var exeptionellt gott! MEN, varmrätterna var en lika stor besvikelse som kallrätterna var goda. Torra, smaklösa köttbullar, vissa dessutom helt brända, och Jansson var som en riktig röra (!). Aldrig sett något liknande! Det smakade Jansson, men den var brun rakt igenom och som en äckligt geggig sörja som inte alls var trevlig att ha i munnen. Gick inte ens att identifiera som potatis, utan påminde om pölsa. Märkligt att detta serveras av två erkända kockar.

Vad gäller efterrättsbordet hade vi höga förväntningar efter allt man läst och hört. Men det var mer fokus på barnen än vuxna, och det är ju okej, men överhörde en besviken gäst som konstaterade att det var "mycket mer tidigare".
Vuxna måste inte ha mycket att välja på, men de få som är borde vara bra. En mörkbrun kaka som skulle smaka "mjuk pepparkaka" smakade varken choklad (av den mörka färgen att döma) eller pepparkaka. Crème Brûléen hade en alldeles för tunn och därmed med ingen knäckig yta. Nicklas crumble med vispad grädde var knaprig, men torr som 17 och saknade en syra som hade varit härlig och som en liknande äppelcrumble brukar ha.
För de vuxna som inte gillar sött fanns "ostbuffé" med många ostar, vilket uppskattas.

För barn (och föräldrar som vill äta sin sill utan magkatarr) är detta ett paradis på lördagar och söndagar, för då är det biosittning för barnen med egen godishylla och popcornmaskin.

vi kommer inte att återvända. Sökandet av det bästa julbordet fortsätter......
Citera
2019-12-13, 13:13
Medlem
mjukmjukares avatar
Trist när det blir så. Man vill ju dels verkligen njuta och dessutom är det inte gratis.
DN, SvD och Edward Blom ger sitt bästa omdöme, men det hjälper ju inte dig.

Citera
2019-12-14, 19:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Trist när det blir så. Man vill ju dels verkligen njuta och dessutom är det inte gratis.
DN, SvD och Edward Blom ger sitt bästa omdöme, men det hjälper ju inte dig.

Näe, inte mycket...men de får gärna betala notan på 6.500 kr
Dessutom blev 3 personer sjuka efter besöket.
Och tallrikarna hade som en fettbeläggning utan att vara feta i sig, men såg nästan smutsiga ut i ett visst ljussken. Vet idag att det är förmodligen pga att de använder för mycket spolglans när de diskar....allt för lite blankare tallrikar. De tänkte väl, men det blev lite fel
Senast redigerad av Mangelina 2019-12-14 kl. 19:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in