2019-12-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Den jag provade först gjorde faktiskt håret strävt, en vanlig vit tvål, knappt några tillsatser, så den fick jag använda som handtvål isället. Sen hittade jag den gröna jag nämnde och den gör susen.

Jag vet inte varför jag fick för mig detta, men jag kanske störde mig på de mängder flytande tvål och schampo som gick åt. Sen kanske jag är lite hipster skeptisk till dagens trender och trams, funderade en stund och kunde inte se några faktiska fördelar med flytande tvål.

Fördelar finns om du delar tvålen med någon annan. Tänk på vad folk brukar tvätta först och sist, och vad du sedan tvättar först med samma tvål.
Citera
2019-12-03, 21:57
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Fördelar finns om du delar tvålen med någon annan. Tänk på vad folk brukar tvätta först och sist, och vad du sedan tvättar först med samma tvål.

Ah just det ja, om man ska dela på en och samma tvål blir det problematiskt. Det går att tvätta av ytskicket innan användning ifall man absolut inte kan ha separata tvålar.
Citera
2019-12-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag har provat och det funkar ju mycket bättre och
är även billigare, man behöver inte ens ha balsam.
Så skippa alla onödiga hårprodukter och använd soap-bar till
både kroppen och håret. Alltså en sån vit hård vanlig tvål.
Det löddrar även bättre och gör det smidigare att "shamponera"
in håret. Dessutom behöver man inte ha massa olika hårprodukter
med massa olika kemikalier som ska inköpas hit och dit och tar plats.

Någon som provat?
Gammaldags animalisk Grön såpa var bäst. Nu finns bara den Gula som de färgat Grön. Gjord på tallbarr. Den gröna fungerade även i saltvatten att tvätta håret med när man låg i naturhamn.
Citera
2019-12-03, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
jag har gjort lumpen så jag har testat

och det var....+ 10-20 år sedan?
Citera
2019-12-03, 23:07
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Fick lätt mjäll och kunde även få små blåsor eller att det började klia/
att håret blev extremt torrt och såg för jävligt ut.

Jag använder Dove nu (första märket "handtvål" jag provat),
den är väldigt krämig och fet/återfuktande,
tror alla deras tvålar är sådana.

Kan tänka mig att andra märken
har snarlika varianter.
Gillade hur denna luktade och kändes, det är väl en smaksak.

Där ser man!
Jag har faktiskt tänkt skaffa dove till händerna men nu när min dyra schampotvål börjar ta slut kanske det blir en omgång dove i håret då.

Precis som andra skriver här var jag också beroende av H&S men jag hade kliande hårbotten redan innan. Kanhända man är överkänslig och att Doves tvål innehåller färre irriterande ingredienser då.

Tvek på att det kommer funka men det vore fantastiskt om det gick.
Citera
2019-12-03, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Där ser man!
Jag har faktiskt tänkt skaffa dove till händerna men nu när min dyra schampotvål börjar ta slut kanske det blir en omgång dove i håret då.

Precis som andra skriver här var jag också beroende av H&S men jag hade kliande hårbotten redan innan. Kanhända man är överkänslig och att Doves tvål innehåller färre irriterande ingredienser då.

Tvek på att det kommer funka men det vore fantastiskt om det gick.

Ja du kan väl prova och skriv här sen hur det gick!

Jag kommer också att fortsätta med detta och kan posta mer framöver jag med.

Att avsluta med kallvatten tror jag alltid är bra men medans man
"schamponerar" håret bör det vara varmt speciellt om vattnet är hårt.
Citera
2019-12-03, 23:17
Medlem
Det finns schampo i fast form på Lush.

Förresten har jag använd fast tvål i duschen i över ett år nu, man sparar massa pengar för hårdtvål kostar knappt något, sen känner jag att min hud är mindre uttorkad än förr också men det kan vara inbillning. Har dock ej testat schampo i fast form än. Däremot har jag använt min kroppstvål att tvätta håret med när jag haft slut på schampo, det funkade i ett par dagar typ men sen började håret kännas skumt.
Senast redigerad av Kanylballe 2019-12-03 kl. 23:26.
Citera
2019-12-03, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Det finns schampo i fast form på Lush.

Förresten har jag använd fast tvål i duschen i över ett år nu, man sparar massa pengar för hårdtvål kostar knappt något, sen känner jag att min hud är mindre uttorkad än förr också men det kan vara inbillning. Har dock ej testat schampo i fast form än. Däremot har jag använt min kroppstvål att tvätta håret med när jag haft slut på schampo, det funkade i ett par dagar typ men sen började håret kännas skumt.

Vad var det för kroppstvål du använde?
Brukar du använda kallvatten?
Citera
2019-12-03, 23:48
Medlem
Nej, inte kallvatten. Tror jag använde Doves olivtvål (den gröna) i håret den gången, egentligen brukar jag bara ha den till händerna för den är grym på att lösa upp kraftig smuts, brukar mecka med bilar och liknande och den får bort ganska mycket som inte annan tvål biter på. Vanligtvis brukar jag använda Barnängens barntvål till kroppen, den är billig och bra.
Citera
2019-12-04, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessBastard
De som använder dubbeldusch har per definition inte höga krav😂😂

Hm, Dubbeldusch är faktiskt bra. Betydligt bättre än t.ex. Axe eller någon annan smörja. Men om man kan använda vanlig (återfuktande) fast tvål med bättre resultat kommer jag nog gå över till det. Ju mindre kemikalier och parfymer, ju bättre, tycker jag allmänt när det gäller mat och rengöring. Brukar t.ex. använda en kapsyl ättika i facket för mjukmedel i tvättmaskinen. Tvätten har aldrig blivit bättre, och jag slipper den starka parfymen som många mjukmedel har.
Citera
2019-12-04, 01:38
Medlem
Bartman777s avatar
Det var många år sedan jag slutade tvätta håret med schampoo.

Numer använder jag hampatvål de gånger jag väljer att ha i något när jag duschar. https://www.svensktkosttillskott.se/...-soap?da=14-86

Annars tvättar jag det endast med vatten.

Och folk frågar mig ofta hur jag kan ha så fint hår.
Reaktionen hos dem när jag svarar är priceless
Citera
2019-12-04, 14:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
och det var....+ 10-20 år sedan?
Tror inte att varken tvålen eller den mänskliga hårbotten förändrat sig sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in