2019-12-04, 01:07
Medlem
Jag är svenne och har bott i Malmö i 20 år. Bor i bostadsrätt centralt och har gjort det ett bra tag. Rör mig väldigt mycket ute på stan på kvällar och nätter. Förvisso mest på restauranger och barer. Jag hänger mest runt möllan och i centrum.

Konstigt nog har jag aldrig sett något våld under min tid här. Ingen jag känner heller för den delen och då har jag många vänner. Jag hänger förvisso inte med potentiella mördare (tror jag), utan i princip mest med svennebanan och integrerade invandrare (mest balkan). Rör ju mig mest bland akademiker och folk med inkomst från vanliga jobb.

Jag inser att mina erfarenheter troligtvis hade varit annorlunda om jag var yngre (20-35) och hängde på klubbar, men för min del känner jag mig hur trygg som helst.

Vi vill iofs inte att våra barn skall växa upp här utan det blir flytt till Limhamn sjöstad, Höllviken eller liknande, men det e nog mest för att vi bor i en stad - inte för att det är Malmö. Hade det varit helt safe hade vi flyttat till ett ställe med gräsmatta ändå.

Malmö är ju en otroligt kompakt stad. När medierna rapporterar "skjutning i centrum" så är det ofta i ytterområden ändå. I Stockholm och Göteborg ligger de trasiga områdena verkligen långt från centrum, men i Malmö är avstånden väldigt korta.
Med det sagt så har våldet smugit sig närmare innerstan på senare tid med mord bl.a. runt Möllan.

På det stora hela tror jag inte att det är väldigt mycket farligare att bo i Malmö än i Stockholm & Göteborg. Sen tar det liksom slut på storstadsområden. Mindre ställen som typ Helsingborg har ju mycket skit per capita också.
Citera
2019-12-04, 01:08
Medlem
Antje-Js avatar
Helt ärligt skulle jag inte kunna tänka mig att bo i någon annan stad i Sverige.

Jag förstår faktiskt absolut ingenting om allt det där att det skulle vara hemskt och farligt i Malmö. Jag har bott här hela livet och ALDRIG råkat ut för någonting. Jag bor i ett halvdåligt område och konstigt nog har jag inte ens haft nått inbrott eller skadegörelse på bilen fastän den står på gatan, på 20 år.

Jag sitter inte alltid inne på kvällarna. Jag har ragglat runt stupfull många gånger bland svartkrogarna på Norra Grängesbergsgatan kl 3 på natten... Inget har hänt. Har det någon gång inträffat nån incident så är det jag själv som startat det. Det beror nog på hur man är själv. Bajsar man på sig av skräck när man ser utländska ungdomar får man skylla sig själv. Eller om man ägnat sitt liv åt tv-tittande, datorspel och chipsätande. Jag har spenderat min fritid på Enighet och AA Elite fitness.

Faktiskt mår jag riktigt illa när jag kommer till andra "vanliga" städer, som t ex Örebro, Växjö eller Gävle. Alla ser ju precis likadana ut. Hur ser de skillnad på varandra? Ingen börjar prata med nån annan på gatan. Va tråkigt det måste vara.

Några förorter finns inte. 20 minuter med cykel åt vilket håll som helst och man är ute på landet. Det är inte riktigt gångavstånd genom hela Malmö, men nästan. Absolut cykelavstånd överallt.

Från Bergsjö, Angered tar det väl ca 20-30 min in till centrala Göteborg. Samma med "centrala" förorter i Stockholm. 30-40 minuter med tunnelbana eller pendeltåg anses som centralt. I Malmö är man i centrala Köpenhamn på 25 minuter med tåg. Eller i Lund, eller Helsingborg.

Man kan åka till Köpenhamn när man vill. Gå på bordell, dricka öl eller röka hasch i Christiania. Om man är intresserad av sådant.

Om man inte är så fin av sig så finns det många roliga krogar. Där man inte hört talas om nått rökförbud och där hundar springer mellan borden. Hårdrock dånar ur högtalarna och punkare, alkisar, knarkare, horor och kriminella är i en salig röra. Aldrig att nån arab skulle visa sig in på ett sånt ställe....

Men smaken är ju olika.
Citera
2019-12-04, 01:23
Medlem
Lennart.Bladhs avatar
Malmö är Sveriges rövhål. Det är allmänt känt.
Citera
2019-12-04, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Du kan inte ha bott på Rosengård om du kallar området för "Rosengården". Ingen gör det. Inte ens Muhammed på SFI. Så trolla får du jobba med.

Varför folk inte flyttar från Malmö? Man måste väl få ett jobb på annan ort. Inte alltid så lätt. Så av ekonomiska skäl.
Sen, vart fan skall man flytta? Hela landet är ju likadant. Malmö har fördelarna jämfört med alla andra städer (även skitstaden Stockholm):

1. Varmare och bättre klimat
2. Skåningar är mer kontinentala och varma som resten av Europa.
3. Nära till Mamös huvudstad Köpenhamn.
4. Många affärer och annat av nöje på väldigt nära håll.
Som i Italien där dom i allmänhet skiter i när någon ramlar ihop på gatan. Malmö är fullt med grov kriminalitet, många delar av staden islamiserat.Skitstad. Skåningar är värst i Sverige, största rasister, bittra i allmänhet.
Citera
2019-12-04, 02:11
Medlem
jag har bott här 6 år ungefär, det värsta som hänt mig är att jag fått jackan stulen på ett gym. Det värsta som hänt någon jag känner eller har träffat ytligt är rån, rånförsök och inbrottsförsök. Att någon skulle skada mig rent fysiskt ser jag som mycket osannolikt. Klart jag skulle kunna flytta till Norrlands inland om säkerhet var prio ett. Om Caracas är 10 i farlighetsskalan Reykjavik är 1 och stockholm är 2 så är malmö typ 4. Helt Ok i min mening.
Senast redigerad av chipskungen 2019-12-04 kl. 02:23.
Citera
2019-12-04, 02:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Många skriver att det är så lätt att träffa människor jämfört med Stockholm. Jag tycker det är extremt enkelt att prata med folk och träffa folk i Stockholm. Hur menar ni, svarar de inte om ni säger något till stockholmare? Jag har aldrig varit med om det. Jag kan gå i på någon liten pub och prata med vem som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Tror det finns tre riskgrupper:

- Tjejer som rör sig ute på natten.
- Nördiga tönter som rör sig ute på natten.
- Kriminella.

Dessa grupper ska nog inte bo ett ställe med hög kriminalitet, efter som kriminella är äckliga opportunistsvin.

Men är det kul att bo på ett ställe där det är farligt för kvinnor, och "töntar", bara för att man själv känner sig säker? Så det är du och kriminella som trivs där med varandra? Vill du inte träffa vanliga människor? T.ex. kvinnor?
Citera
2019-12-04, 08:40
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många skriver att det är så lätt att träffa människor jämfört med Stockholm. Jag tycker det är extremt enkelt att prata med folk och träffa folk i Stockholm. Hur menar ni, svarar de inte om ni säger något till stockholmare? Jag har aldrig varit med om det. Jag kan gå i på någon liten pub och prata med vem som helst.

Men är det kul att bo på ett ställe där det är farligt för kvinnor, och "töntar", bara för att man själv känner sig säker? Så det är du och kriminella som trivs där med varandra? Vill du inte träffa vanliga människor? T.ex. kvinnor?

Säger bara att folk utan för dessa klasserna lider ingen ökat risk, enligt min erfaring, och tror inte att risken för tönter och tjejer är skyhög. Av alla jag vet om själv, härunder just såna, så är det ingen som upplevd något. Men jag vill inte negligera det folk säger, t.ex. han som nämnde att hans inte vet om en enda lokal som inte upplevd rån.
Citera
2019-12-04, 09:23
Medlem
hjaelploskilles avatar
Har bott i Malmö i hela mitt liv med undantag för två år i Berlin och jag trivs utmärkt, har träffat många småstadsmänniskor som ser Malmö som ett skrämmande ställe efter att de läst om staden på internet men känner inte alls igen mig i vad de pratar om. Är medveten om problemen i staden men de påverkar en obskyr minoritet, vi andra lever våra liv helt enkelt. Jag tycker om att staden är både stor och kompakt, mångkulturell, bra utbud av allt möjligt, nära till kontinenten. Kommer snart flytta utomlands men hade inte velat bo i någon annan stad i Sverige och då har jag rest runt landet en hel del
Citera
2019-12-04, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Nyligen. Typ flyttade i år runt hösten. Använde den endast under sommaren då jag inte hade fattat att det låg en tågstation där. Brukade ta bussen till centralen eller gå till Trianglen innan jag upptäckte tågstoppet. Och vad heter stationen då? Det står fan Rosengård st. Låter det verkligen så osannolikt att jag bott där eller? Fattar inte varför ni håller på.

Haha, nej det stämmer säkert. Ville bara testa dig, då stationen bara är ett år gammal eller så.
Citera
2019-12-04, 09:47
Moderator
Sun Rulers avatar
Några goda vänner skall nu sälja sin bostadsrätt i centrala Stockholm för att flytta till Malmö. De vill komma närmare sitt sommarställe och några släktingar.

Min första reaktion var förvåning och bestörtning men samtidigt vet jag väldigt lite om Malmö och den bild jag har av staden är i mångt och mycket färgad av artiklar om våld.
Citera
2019-12-04, 10:07
Medlem
Memnoks avatar
Jag bodde i Malmö i tre år för ca 10 år sedan (innanför vallgraven) och det var en rätt så trevlig upplevelse, kände mig aldrig speciellt otrygg.

Men en rätt så intressant sak många tar upp här i tråden och som även var vanligt bland malmöbor när jag bodde där är att det bästa med Malmö är att det är nära Köpenhamn. Det är ett rätt svagt argument för en stad om jag skall vara ärlig. ”Ja, vår stad suger svettig babianpung, men den ligger nära en annan stad som är schysst...”
Citera
2019-12-04, 10:24
Medlem
Brottsligheten i Malmö är väl till stor del koncentrerad kring specifika områden. I alla fall var det så för några år sen när jag bodde där. Invandrargäng dominerade stadsbilden, men jag upplevde aldrig den här vågen av rån och våld som det skrevs om. Hörde däremot dagligen om bilbränder och gängbråk i Rosengård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in