2019-12-03, 20:57
Medlem
Tvonds avatar
Jag trivs utmärkt som född Norrlänning i Malmö. En känsla av kontinenten infinner sig. Känner mig inte heller direkt otrygg även om det skjuts en hel del. Bor förövrigt i Limhamn. Nära till både Tyskland och Danmark är ett stort plus. Folket är betydligt mer trevliga än vad man är i Stockholm gäller både svenskar och invandrare.
Citera
2019-12-03, 22:11
Medlem
Beethovanias avatar
När jag pratar med vänner som bor där brukar främst tre saker tas upp:

- Närheten till Köpenhamn
- Jobben finns där
- Stor stad där mycket "saker" finns

Själv skulle jag aldrig vilja bo där.
Citera
2019-12-03, 22:13
Medlem
Finns bra och dåliga områden. Många delar av malmö är ganska schysta att vara i. Skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där.
Citera
2019-12-03, 22:24
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Malmö är jävligt juste OM man bor i stooor (ägd) bostad innanför kanalerna o har juste bil
o juste garage. Då kan man lufsa runt i city - väldigt bra varuutbud - fika på franska -
östergatan - köpa juste päls (kallt i ankdammen) på Norra Varvsgatan - äta goda bakverk
på hollandia - o goda cheesecakes på lilla torg.

Sen kan man åka till köpenhamn o gå på Planetariet o köpa juste sälpäls med huva (kallt i Ankdammen) resp lufsa runt - äta smörrebröd o kransekager o goda ga-jol tabletter lakrids i meter eller mm.
Danmark är ett stort lakritsland - o god laktids i motsats till äcklig finsk lakrits

Dåligt varuutbud är väl ett av Malmös större problem..
Citera
2019-12-03, 22:27
Medlem
swebarbs avatar
jag vill varken bo eller skaffa familj i denna skitstad men pga diverse skäl kan jag inte flytta... än....
Citera
2019-12-03, 22:42
Medlem
Star Witnesss avatar
Det går att leva hyfsat med skygglappar i Malmö. Lite som i ett förhållande med en fungerande missbrukare. Det är ju ”oftast bra”. Nostalgi över gamla tider. Och vem gillar inte att ta ett glas eller lite knark ibland, så vad är grejen?

Men innerst inne gillar du inte de där personerna som ditt kära Malmö umgås med hela tiden, du gillar dem inte alls, du vill egentligen ha Malmö för dig själv. Men du är för trött, för lat, för deprimerad, för indoktrinerad för att säga ifrån eller bryta upp.
Citera
2019-12-03, 22:43
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Jag trivs utmärkt som född Norrlänning i Malmö. En känsla av kontinenten infinner sig. Känner mig inte heller direkt otrygg även om det skjuts en hel del. Bor förövrigt i Limhamn. Nära till både Tyskland och Danmark är ett stort plus. Folket är betydligt mer trevliga än vad man är i Stockholm gäller både svenskar och invandrare.

Grattis, då bor du inte i Malmö och det heter Limhamn.
Citera
2019-12-03, 22:46
Medlem
stilichos avatar
Jag är i Malmö ibland och även om jag personligen inte har några planer på att flytta dit ser jag inte varför det skulle vara helt omöjligt. Visst, demografin ser mörk ut, men det gör den ärligt talat i alla Sveriges större städer nuförtiden. Till Malmös fördel kan man säga att den har förvånansvärt mycket stadskänsla för att vara så måttligt stor som den faktiskt är och att kunna kvista över till Köpenhamn är givetvis ingen nackdel hur man än vrider och vänder på det. Men den verkliga fördelen torde vara att lägenheterna i Malmö kostar hälften av vad de kostar i Göteborg och en fjärdedel av vad de kostar i Stockholm. Den verkliga frågan borde vara hur dum man känner sig om man betalat 100 kkr/kvm för en lägenhet i Stockholm när man kunde fått samma lägenhet i ett lika stadsmässigt område i Malmö för 25 kkr/kvm (och, nej, tvingad av arbetet är inte en giltig ursäkt eftersom det finns minst lika flotta arbeten på behagligt pendlingsavstånd i Köpenhamn).
Citera
2019-12-03, 22:54
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Grattis, då bor du inte i Malmö och det heter Limhamn.

Stämmer är några 100 meter fel sida stadsgränsen om man ska vara petig
Citera
2019-12-03, 23:40
Medlem
elva9tolvs avatar
Jag är stockholmare men hänger i västra hamnen ibland i Malmö. Skulle kunna packa mig dit men jag har bara mig själv att hålla koll på.. Ingen familj att oroa mig för om dom skulle sätta av åt fel håll i stan..
Citera
2019-12-03, 23:57
Medlem
Är född och uppvuxen i medelklassförort i Sthlm. Som många tidigare nämnt finns det en typ av öppenhet och värme som jag inte hittat nån annanstans än Malmö. Lätt att komma in i gemenskapen och kulturlivet frodas. Plus närheten till CPH.

Med det sagt är det en skrämmande utveckling angående skjutningar och våldsbrott, och den som försvarar med att "det bara drabbar gängmedlemmar" och att Malmö är som vilken annan stad som helst gällande det har förstås passerat naivitetens gräns för längesen. Men de onda rubrikerna, om än många, gör ändå inte staden. Fördelarna överväger fortfarande klart - åtminstone för egen del.
Citera
2019-12-04, 00:07
Bannlyst
Har ett antal vänner som bor där. Numera har dock många av dem flyttat därifrån igen. Jag antar att de bara bodde där för att det var bekvämt att vara nära jobbet men att de till slut inte pallade mer/inte vill uppfostra ungar där. Själv blir jag deppig var gång jag sätter min fot i den äckliga skithålan vars förstörelse 08:or hejar på.

Rikemansområdena funkar men jag frågar mig varför man vill betala premiumpris för att bosätta sig NÄRA skiten(?).
Senast redigerad av OllarSenoritas 2019-12-04 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in