2006-03-18, 14:26
Medlem
De instrument som musikerna brukar använda t.e.x gitarr, piano, trummor m.m. har ju funnits ett bra tag nu. Varför skapas det inga nya instrument med annorlunda ljud som kan konkurrera med de etablerade instrumenten?
Citera
2006-03-18, 14:42
Medlem
Tacoritzs avatar
Datorn lär nästan räknas som ett instrument. Lyssna på techno till exempel.
Citera
2006-03-18, 16:26
Medlem
aegs avatar
Datorn måste ju räknas. Annars vet jag inte vad man skulle kunna uppfinna. En kombination av Gitarr och Bas, en s.k. Basgitarr
Citera
2006-03-18, 16:52
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Datorn lär nästan räknas som ett instrument. Lyssna på techno till exempel.
För fan, varför drar folk upp TECHNO när vi pratar om datormusik?

Nej, vi borde prata om Bitpop istället. Det som vissa personer skulle kalla "blippblopp" eller liknande. Började bli riktigt stort på 80-talet, men började några år tidigare.
Idag har vi visserligen möjlighet att göra rejält mycket mer avancerade saker, men Bitpopen är inte glömd för det.

Fast egentligen bör vi inte säga "datormusik" utan "ljudchipsmusik". Det är trots allt bara ett chip som "gör" musiken.
Citera
2006-03-18, 18:06
Medlem
Veyrons avatar
http://www.hakenaudio.com/Continuum/

Vill ha!
Citera
2006-03-18, 18:26
Medlem
vinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Fast egentligen bör vi inte säga "datormusik" utan "ljudchipsmusik". Det är trots allt bara ett chip som "gör" musiken.
Den dagen ett chip börjar skapa musik kommer jag att ta livet av mig. Musik skapas av människans reativitet och inte av någonting annat. Bra musik skapas inte av datorer utan av hjärnan.
Däremot är datorn ett definitivt hjälpmedel, och jag misstänker att den kommer att användas flitigt de närmaste decennierna.
Citera
2006-03-18, 18:59
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinne
Den dagen ett chip börjar skapa musik kommer jag att ta livet av mig. Musik skapas av människans reativitet och inte av någonting annat. Bra musik skapas inte av datorer utan av hjärnan.
Däremot är datorn ett definitivt hjälpmedel, och jag misstänker att den kommer att användas flitigt de närmaste decennierna.
Mja, det är ju både instrumentet och kompositören som gör musiken. Eler menar du att en gitarr inte avger musik? Kanske skulle sagt "skapar ljuden" istället.
Citera
2006-03-18, 22:12
Medlem
vinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Mja, det är ju både instrumentet och kompositören som gör musiken. Eler menar du att en gitarr inte avger musik? Kanske skulle sagt "skapar ljuden" istället.
Jo, instrumentet man använder visualiserar ju ljuden..

Hade något riktigt smart och uttänkt jag hade tänkt skriva här men kan inte riktigt formulera mig.. Är troligtvis för trött, svarar mer ordentligt imorrn istället.
Citera
2007-07-01, 03:46
Medlem
neonguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
De instrument som musikerna brukar använda t.e.x gitarr, piano, trummor m.m. har ju funnits ett bra tag nu. Varför skapas det inga nya instrument med annorlunda ljud som kan konkurrera med de etablerade instrumenten?

Sedan synthen kom så hände det inte mycket mer på instrumentfronten, vilket är förståeligt.
Citera
2007-07-01, 05:09
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy
Sedan synthen kom så hände det inte mycket mer på instrumentfronten, vilket är förståeligt.

Sorgligt nog mycket sant utvecklingen av organisk musik har verkligen gått åt helvete efter det att synten kom in i bilden...
Citera
2007-07-01, 06:01
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Idag får man dock inte fram nya intressanta ljud genom att bygga saker av metall, fjädrar, band och liknande. Istället förvränger man ljud i en 32-kanalers mixer med 18 oscilatorer. Man kan med en elektronisk arsenal skapa en sådant otroligt stor ljudbild att utvecklingen av aukustiska instrument står ganska still. Jag anser att nya ljudbilder man skapar elektroniskt kan ha samma betydelse musikaliskt som ett nytt intstrument.

Utveckling har bytt skepnad bara, det är fortfarande samma gamla sökande efter intressanta och nya ljud man kan använda i sin musik.
Citera
2007-07-01, 07:29
Medlem
Schnyggves avatar
Jag såg ett repotage om en kille från holland vill jag minnas som enbart spelade på grönsaker! han lyckades faktiskt få fram riktigt bra ljud ur massa lustiga saker, som morötter tex...dock är ju grönsaker inget nytt i sig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in