2019-12-01, 02:13
Medlem
Du var alltså tvungen att få med att du tjänar sämst av dina kompisar? Kasta inte sten i glashus.
Citera
2019-12-01, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Du var alltså tvungen att få med att du tjänar sämst av dina kompisar? Kasta inte sten i glashus.
Fast det var väl ändå en ganska viktig del av historien?

Om jag hade varit miljonär så hade jag inte brytt mig ett dugg om när dom säger att dom är så fattiga.
Ellerhur? Men när jag har 10k mindre i månaden, och ändå klarar mig fine så är det ju lite jobbigt.

Det är irriterande som fan när dom går runt och skryter om hur fattiga dom är.
Senast redigerad av afs123 2019-12-01 kl. 02:54.
Citera
2019-12-01, 02:53
Medlem
Folk vill att man ska tycka synd om dom.

Folk som berättar hur lite pengar dom hade när dom var barn, fast dom ändå var medelklass ungar.
okej, vem bryr sig? Ska jag tycka synd om dig för att du hade en helt vanlig svennsson uppväxt eller?
När dom fiskar efter att det har varit så dåligt med ekonomin och hur hemskt det har varit.

Vissa vill att man ska tycka synd om dom, fast det inte är synd om dom. Jag vet inte varför.
Man tror ju att folk inte skulle skryta om en känslig grej.
Och det är inte som att dom berättar personliga grejer för dom och dom skryter om det, utan dom riktigt fiskar efter sympati.
Citera
2019-12-01, 02:55
Medlem
Inte heller " jag är fattig och jag är stolt över det ".

utan " Jag har det så dåligt, snälla tyck synd om mig "
Citera
2019-12-01, 03:15
Medlem
CyberIngmars avatar
En riktigt fattig person fattig i ordets rätta bemärkelse skryter inte. De som skryter har aldrig varit fattiga. Förmodligen aldrig gått ofrivilligt hungriga för att det inte finns pengar till mat. En unge i en dokumentär om fattigdom i USA berättade hur han blev hungrig av tv-reklam. När det är reklam om mat. Dåligt ställt innebär inte att man är fattig.
Citera
2019-12-01, 07:55
Medlem
UgLyBastards avatar
de vill inte hänga med dig helt enkelt.
Citera
2019-12-01, 08:03
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Det är otroligt jobbigt när folk skryter om att dom är så fattiga hela tiden.

Åh vad fattig jag är. Åh jag har inte råd med det där, jag är så fattig. Åh vad lite pengar jag har. Hela tiden. Åh vad fattig jag var som barn. Åh vad tufft det är för mig.

Håll käften!

Jag tjänar minst av alla mina kompisar. Oftast så har jag inte ens ett jobb. Eller något rent skitjobb för 18-20 tusen innan skatt. Jag är inte i närheten av en fast anställning.

Ändå så har jag råd att hitta på grejer. Vill du gå ut på krogen? ”Nej jag är så fattig, har inte råd” är oftast svaret. När man åker och ska kolla på kläder med dom.
”Oj vad dyrt” ”Jag är så fattig jag har inte råd med något”. När dom går runt med dyra märkeskläder för flera tusen så är 500 spänn för jeans ”otroligt dyrt”.

”Nej kan inte käka ute är så fattig” Dom vill att man ska tycka så synd om dom. Dom spenderar aldrig men är ändå så fattiga.

Dom kompisarna som alltid ska skryta om hur fattiga dom är, har fast anställning med jobb där dom tjänar 28+ i månaden.
Oj vad fattiga dom är. Dom har dyra märkeskläder såklart. Bil, fin bostadsrätt. Åker utomlands varje sommar.

Sen ska dom alltid skryta om hur fattiga dom var som barn. När båda deras föräldrar har fast jobb, dyra lägenheter, fick fina kläder, dyr mat. Hade bil. Bodde i villor
Själv så var jag ganska fattig, men det är inget jag skulle skryta om. Skämdes ju på den tiden.
Skämmas nu för att jag oftast inte har jobb.

Men dom var ju så fattiga och dom är så fattiga hela tiden
Man tror ju att om någon var fattig, så skulle man inte gå runt och skryta om det.
Folk som är fattiga går inte runt och skryter om det.

Det är otroligt frustrerande.
Du har nog missförstått betydelsen av ordet "skryta". Ingen skryter om sin eventuella fattigdom.
Citera
2019-12-01, 11:16
Bannlyst
Jag vet en som klagar på sin lön men väntar på ett arv på cirka 15 miljoner.

Till saken hör att hennes lön inte alls är dålig utan tvärtom riktigt bra. Tror det är feminismen som stigit även denna över huvudet.
Citera
2023-01-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Det är otroligt jobbigt när folk skryter om att dom är så fattiga hela tiden.

Åh vad fattig jag är. Åh jag har inte råd med det där, jag är så fattig. Åh vad lite pengar jag har. Hela tiden. Åh vad fattig jag var som barn. Åh vad tufft det är för mig.

Håll käften!

Jag tjänar minst av alla mina kompisar. Oftast så har jag inte ens ett jobb. Eller något rent skitjobb för 18-20 tusen innan skatt. Jag är inte i närheten av en fast anställning.

Ändå så har jag råd att hitta på grejer. Vill du gå ut på krogen? ”Nej jag är så fattig, har inte råd” är oftast svaret. När man åker och ska kolla på kläder med dom.
”Oj vad dyrt” ”Jag är så fattig jag har inte råd med något”. När dom går runt med dyra märkeskläder för flera tusen så är 500 spänn för jeans ”otroligt dyrt”.

”Nej kan inte käka ute är så fattig” Dom vill att man ska tycka så synd om dom. Dom spenderar aldrig men är ändå så fattiga.

Dom kompisarna som alltid ska skryta om hur fattiga dom är, har fast anställning med jobb där dom tjänar 28+ i månaden.
Oj vad fattiga dom är. Dom har dyra märkeskläder såklart. Bil, fin bostadsrätt. Åker utomlands varje sommar.

Sen ska dom alltid skryta om hur fattiga dom var som barn. När båda deras föräldrar har fast jobb, dyra lägenheter, fick fina kläder, dyr mat. Hade bil. Bodde i villor
Själv så var jag ganska fattig, men det är inget jag skulle skryta om. Skämdes ju på den tiden.
Skämmas nu för att jag oftast inte har jobb.

Men dom var ju så fattiga och dom är så fattiga hela tiden
Man tror ju att om någon var fattig, så skulle man inte gå runt och skryta om det.
Folk som är fattiga går inte runt och skryter om det.

Det är otroligt frustrerande.

Har två kompisar som jag såg hockey med.

En hade 27000 i lön och jobbade som bilreparatör

Den andra jobbade med sanitet med liknande lön

Fick ut i genomsnitt 13000 netto i deltidslön

De frågade mig om att typ swischa 200 kr för taxi som jag skulle få senare vid lönen. Ibland fick man på messenger att skicka 400 kr för att de skulle åka taxi hem eller så.

Det visade sig att båda hade kronofogden på sig och därmed en löneutmätning och den andra fick skuldsanering senare.

Så min poäng är att bara för att man tjänar bra kan man få stora skulder på sikt.
Citera
2023-01-29, 12:47
Medlem
orrecrists avatar
Skryter? Vet folk som klagar för att föröka fiska pengar av oss rika. Jävla iglar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in