2019-11-30, 11:40
Medlem
Mongoglads avatar
Hej!

Jag har läst mycket i forumet på sistone och fortfarande läser jag oftast om hur man ska få till sina stubiner.
Detta verkar vara ett ämne som med jämna mellanrum dyker upp med varierande idioti med fara för liv och lem.

Jag tänkte försöka göra en liten guide till nya pyrograbbar så kanske vi kan rädda åtminstone några händer, ögon, fingrar med mer.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att greja bilder just nu, men kan göra det vid ett senare tillfälle om det önskas.
Det finns många bra sätt att skjuta bort sina händer, en hembyggd stubin är det mest effektiva jag känner till, näst efter att leka med azider.

Det finns olika slags stubiner, och olika sätt att göra dom på.
Om vi tar tex en helt osäker och stora risker för eldavbrott, snabbrusning med mera, kan vi ta exemplet med en mättad lösning kno3 som man doppar en bomullstråd i. Denna kan användas till raketbyggen med mera som det inte är lika noga med. Om rakten råkar tända när du är två meter ifrån är det ju mindre katastrof, jämfört med att man använt den till en rörbomb med 500g blp, typ.
Man MÅSTE kunna tänka till innan och man MÅSTE vara lite "profesionell" med pyro:t, annras kan man tappa fingrar, ögon,armar, bn, man kan DÖ eller ännu värre, Gud förbjude ! skada/döda en annan person!
Använd denna tråd till både kunskap och som ett sätt att tänka till på det jag just skrivit. Låt oss alla verka för en säker hobby i ren teoretisk tanke, minns alltid att detta är olagligt och man får INTE bygga pyro själv, då man riskerar lite väl hårda straff. Men framför allt, man kan skada folk riktigt illa om man är ren amatör, jag uppmanar alla att inse detta BARA är en tråd där jag delar ut lite säkerhetstänk och lite moralpredikan. Kunskap är INTE olaglig men inte heller tung att bära!

1. Vattentäta stubiner som brinner under vatten är både enkla och billiga och säkra att både bygga och använda.

Man behöver : bra bp, en av smalaste krympslangarna från biltema, och en lite större krympslang, en tändsticka och en tjutraketpinne, och en liten papperstratt.

Gör så här : stoppa in en liten bit av en tändsticka i den minsta krympslangen, och bränn fast den. I andra änden sätter du tratten och skakar ner bp i slangen, packa med tjutraketpinnen. Upprepa tills slangen är hårt packad och fylld. Stoppamin en bit tändsicka i nästa ände och bränn fast den. Bränn lite på slangen och krymp ihop den ganska hårt. Stoppa denna slang inuti den större slangen, och bränn ihop denna utanpå hårt. Klart.
När den ska användas klipper man av ena änden så bp:t blottas, in där den ska sitta, bort med andra änden och tänd på.
Denna brinner under vatten och är den hårt packad tar den ganska lång tid på sig och har ALDRIG gett enda avbrott!

Hoppas jag räddat fingrar nu med denna tråd och minns bara, jag tar noll ansvar för vad detta används till. Jag bara sprider min kunskap. Jag säger bara detta i infosyfte!

Mvh
Citera
2019-11-30, 12:16
Bannlyst
varför ens hålla på med hembyggda stubiner ?, när det finns wisko att köpa på 100m rulle

just hem pulade stubiner är nog det som orsakat flest olyckor och lidande , jag monterar alltid extra stubin på all konsument fyrverkerier sedan länge och sluppit överraskningar på grund av detta .

så köp riktig stubin och använd rikligt , för det handlar om din säkerhet , är mitt tips
Citera
2019-11-30, 12:50
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsrov
varför ens hålla på med hembyggda stubiner ?, när det finns wisko att köpa på 100m rulle

just hem pulade stubiner är nog det som orsakat flest olyckor och lidande , jag monterar alltid extra stubin på all konsument fyrverkerier sedan länge och sluppit överraskningar på grund av detta .

så köp riktig stubin och använd rikligt , för det handlar om din säkerhet , är mitt tips
Just pga folks säkerhet skapade jag tråden som du kanske försår. Själv använder jac riktig krutstubin, den nya varianten av sk tjärstubin. Det finns många som inte får tag i sånt, därav tråden för kunskapens skull.
Visco slocknar i vatten, btw.
Citera
2019-11-30, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
Just pga folks säkerhet skapade jag tråden som du kanske försår. Själv använder jac riktig krutstubin, den nya varianten av sk tjärstubin. Det finns många som inte får tag i sånt, därav tråden för kunskapens skull.
Visco slocknar i vatten, btw.

3mm visko funkar under vatten de gånger jag testat lite sådant ,

jo förstår din tanke med tråden , men att bygga eget är alltid sämre och medför mer risker , exakt tvärt i mot vad stubin handlar om och olyckan är framme förr eller senare .

vi kan rabbla krympslang med svartkrut eller tomtebloss eller preppade bomullstrådar till småglinen , men är det så smart igentligen , bättre då att förespråka säker stubin och vart man kan få tag på sådant endast några knapptryckningar bort .

vet själv när man va liten och lekte med kinapuffar och hemfixad stubin , det gick fel lite då och då , och då kom insikten att riktig stubin ska det vara !!!! , värsta va när flamman gick utanför hemfixade stubinen och det small när man tände tur det bara handlade om småpyro där , för annars hade det varit över . . . .
Citera
2019-11-30, 13:08
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
3mm visko funkar under vatten de gånger jag testat lite sådant ,

jo förstår din tanke med tråden , men att bygga eget är alltid sämre och medför mer risker , exakt tvärt i mot vad stubin handlar om och olyckan är framme förr eller senare .

vi kan rabbla krympslang med svartkrut eller tomtebloss eller preppade bomullstrådar till småglinen , men är det så smart igentligen , bättre då att förespråka säker stubin och vart man kan få tag på sådant endast några knapptryckningar bort .

vet själv när man va liten och lekte med kinapuffar och hemfixad stubin , det gick fel lite då och då , och då kom insikten att riktig stubin ska det vara !!!! , värsta va när flamman gick utanför hemfixade stubinen och det small när man tände tur det bara handlade om småpyro där , för annars hade det varit över . . . .
Klart riktigt är bäst, men som sagt, många av smällarna är ju inte så värst planerade, dom flesta glinen har sällan färdig riktig stubin att tillgå.

Skräckexempel är väl typsalpeter och socker k aluminiumfolie, eller tomtebloss! ^^
Tomtebloss + blp = ambulans oftast.
Men slangen är riktigt bra som alternativ.

Man kan även klä visco med krympslang om man vill att den ska fungera säkert i vatten utan avbrott.
Men som du säger, riktigt är ALLTID bäst!
Citera
2019-11-30, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
Klart riktigt är bäst, men som sagt, många av smällarna är ju inte så värst planerade, dom flesta glinen har sällan färdig riktig stubin att tillgå.

Skräckexempel är väl typsalpeter och socker k aluminiumfolie, eller tomtebloss! ^^
Tomtebloss + blp = ambulans oftast.
Men slangen är riktigt bra som alternativ.

klura ut lite bra recept på färgade tändrör , fontäner och knasterormar med olika färger , så börjar det bli intressant , hempulad stubin till knallskott slutar förr eller senare i olycka

största fontänen jag avfyrat va på 40mm och 1m lång , riktigt fin pjäs som får en intresserad av mer av sådant .

nej köp riktig stubin , för allas säkerhet , pyro ska vara roligt och vackert , inte farligt
Citera
2019-11-30, 13:50
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
klura ut lite bra recept på färgade tändrör , fontäner och knasterormar med olika färger , så börjar det bli intressant , hempulad stubin till knallskott slutar förr eller senare i olycka

största fontänen jag avfyrat va på 40mm och 1m lång , riktigt fin pjäs som får en intresserad av mer av sådant .

nej köp riktig stubin , för allas säkerhet , pyro ska vara roligt och vackert , inte farligt
Försökte pm:a dig, men du kunde i te ta emot pm märkte jag. Greja en tråd om det så tar vi det där! Jag är gärna med och diskuterar olika pyrosaker i teorins och kunskapens namn!😊
Vi låter denna tråd vara för tillverkning av "säkra" stubiner i stället.

För att hålla topic :
För ett hemmabyggt litet smatterband med lite längd, passar det ganska bra med en sk quickmatch stubin. Som namnet säger är den lite snabb, och därmed INTE lämpad för större smällare, utan mer som ett bra sätt att slippa avbrott och liknande.

Man behöver : tändstickor(massor...) Bomullstråd, lite stark alkohol(tröd funkar fint) och en liten glasburk eller liknande.
Skrapa av tändsatsen från massor av tändstickor, och lägg detta i en glasskål, eller burk eller liknande. Häll på LITE alkohol och rör runt lite med en läplig liten pinne tills det blir en trögflytade smet.
Stoppa ner 3 lika långa trådar i detta och gegga runt lite och låt tråden suga åt sig smeten.
När det dragit åt sig tillräckligt tar man upp dom tre trådarna, knyter en liten bra knut i ena änden, och flätar ihop dessa hårt.
Medan denna lilla fläta torkar upprepar man steg ett, dvs i med lite mer "svavel"(som många säger...) och i med lite mer alkohol och rör om detta.
Stoppa nu ner lika många trådar som du behöver till smatterbandet, dvs, har man 20 småsmällare, tio på var sida, så stoppar man ner tjugo trådar i lika längd.
Gegga runt och låt drt dra lite.
Plocka upp dessa, och låt dom torka på ett bakplåtspapper eller liknande skitbra underlägg.

När allt torkat, tar man sin fina lilla "fläta, och sina nu raka torra trådar, lägg ner flätan på ett vanligt papper, lägg sedan dit trådarna som blir varsin liten stubin till smällarna i smatterbandet.
När detta är gjort, och det liknar en tusenfoting, med tio ben åt var håll, droppar man en droppe super lim på tråden där den ligger mot flätan. Det tar ett tag innan limmet torkat när det ligger öppet, så ha några minuters tålamod.
När limmet torkat, penslar man på lite klarlack i ett tunt lager på ovansidan, och låter detta torka. När lacket torkat helt, är skapelsen stel och lite blank.
Vänd på detta, och pensla andra sidan.
När detta torkat, kan man enkelt skarva sina småsmällare till dom utstickande trådarna, och vips har man ett fint klassiskt smatterband!
Citera
2019-11-30, 14:05
Medlem
Mongoglads avatar
För dom som söker SNABB stubin till exempelvis mörsare kan jag rekommendera lackad quickmatch i lämplig längd.

Denna kan göras av både vanlig sk quickmatch stubin, eller som min favorit, bp med bomullstråd.

Glasburk, bp, alkohol(t röd eller liknande% ) och bomullstråd.
Häll lite alkohol i en glaskopp/burk/skål och fyll i med bp. Det ska vara mellan flytande och lite grötaktigt.
Knyt ihop tre bomullstrådar i ena änden och gegga runt i lösningen, öåt det bli mycket bp i tråden, den ska ha så mycket bpsom möjligt i sig. Ta upp och fläta tråden hårt som fasen. Låt den torka en aning men inte helt.
Lägg flätan i en burk med torrt riktigt kvarnat bp, och skaka den ordentligt så precis allt är täckt av bp dammet.
Dra tråden (flätan in genom ett smalt sugrör, och låt den torka riktigt.

Ta en bit, kanske en dm av denna inneslutna fläta, och elda och ta tid. När du räknat ut hur lång tid du behöver för ditt ändamål, vet du hur lång stubin du behöver för att fördröjningen ska vara perfekt från mörsaren, tills skottet i luften ska tändas och gå av!
Gör många i samma sats, så vet man att det inte diffar i tid, om bp satserna är lite olika i kvalité!

Anledningen med sugröret, är lite att det inte ska sprätta gnistor så det går för fort, samtidigt som det ger en mer pålitlig hastighet som är ganska exakt varenda gång. Även att höja hastigheten på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in