2019-11-30, 09:33
Medlem
Har ovetenskapligt noterat att de i min omgivning som verkar må bäst har ingen koll på omvärlden. De följer knappt några nyheter (om det inte dyker upp nått i FB eller instaflödet). De är dessutom relativt ointresserade av politik, oavsett inrikes eller utrikespolitik. Historia och framtid verkar inte beröra dem så mycket. De lever här och nu.

Är det någon som känner igen ovanstående? Mår man bättre psykiskt om man endast bryr sig om sin bubbla - där inga negativa nyheter når fram? (de positiva verkar nå fram på något mystiskt sätt)
Citera
2019-11-30, 09:39
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Har ovetenskapligt noterat att de i min omgivning som verkar må bäst har ingen koll på omvärlden. De följer knappt några nyheter (om det inte dyker upp nått i FB eller instaflödet). De är dessutom relativt ointresserade av politik, oavsett inrikes eller utrikespolitik. Historia och framtid verkar inte beröra dem så mycket. De lever här och nu.

Är det någon som känner igen ovanstående? Mår man bättre psykiskt om man endast bryr sig om sin bubbla - där inga negativa nyheter når fram? (de positiva verkar nå fram på något mystiskt sätt)

Du är något på spåren! Springer man sedan ner i kaninhålet för att ta reda på orsakerna bakom all korruption och dekadens i samhället blir man inte lyckligare direkt.
Citera
2019-11-30, 09:43
Medlem
Då och då, när behovet är påtagligt, gör jag ett avbrott på 3-4 veckor. Under tiden umgås jag enbart med vänner, eller möjligtvis skriver på något diskussionsforum för specifika hobbies.
Rekommenderas.
Citera
2019-11-30, 09:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

Dem du beskriver kallas också bimbos.
Men förstår vad du menar, gäller att hitta sin mängd och nejd av intryck, där man mår som bäst. Det är inte naturligt med det överflöd som nu erbjuds. Idag får man skärma av istället för att söka upp. Min gissning är att sökarna mår sämst.
Citera
2019-11-30, 09:56
Medlem
tomchis avatar
Finns en anledning till varför man säger "Ignorance is bliss"
Citera
2019-11-30, 09:58
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jepp, jag tror det är ganska vanligt när man läser rubriker som är dramatiserade för att man ska köpa/klicka. Då blir man antingen en upprörd boomer eller så orkar man inte läsa det för man vet att artikeln antagligen inte alls motsvarar rubriken.

Jag får en känsla av att folk i allmänhet höll bättre koll på nyheterna förr än nu men det kan vara mina fördomar. Om det är sant säger det en hel del om vart vi är på väg.
Citera
2019-11-30, 10:43
Medlem
Du behöver en egen stabil grund att stå på.
Då påverkas du inte utan bara noterar och naturligtvis kan man bli upprörd men det får ingen påverkan på dig som person.
Vet du vem du är, vad du står för, vad du tror på, vad du ser, vad du vill, vad som är viktigast av allt - då är du stabil.
Citera
2019-11-30, 11:13
Medlem
particulum1s avatar
Till viss del, beror lite på hur man omvärldsbevakar skulle jag säga... baserar sig sin omvärldsbevakning eller uppfattning om omvärlden på information från traditionell massmedia så kan ens psykiska välmående påverkas en del eftersom massmedia i en ganska klar majoritet av sitt totala informationsspridande sprider negativa saker som händer i världen.

Uppå detta så lägg även till faktorn att journalister idag även har blivit "influensers", vilket också gör att man som konsument massmedia även läser information som säger åt en vad man ska tycka och känna... inte en särskilt hälsosam kombination. Man exponerar sig själv för en ganska hög grad av indoktrinering genom att göra detta och släpper formandet av sin egna verklighetsuppfattning, tankestrukturer och känsloliv till okända människor - människor som definitivt prioriterar sitt jobb och sin lön före ens egna psykiska välmående.

Lyckligtvis så behöver man knappt massmedia längre för att forma sig en relativt klar och "neutral" bild av nationella såväl som globala händelser, tacka internet för det.
Citera
2019-11-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Du är något på spåren! Springer man sedan ner i kaninhålet för att ta reda på orsakerna bakom all korruption och dekadens i samhället blir man inte lyckligare direkt.
Så sant... Verkligheten är dock bra att veta till
Citera
2019-11-30, 14:09
Medlem
Citat:

Det är möjligt att man mår bättre kortsiktigt men upphöjt till allmän princip tror jag ändå det leder till ökat lidande i slutänden. Om vi fortsätter blunda för utvecklingen kommer vi snart att få det som till exempel Los Angeles, Detroit eller någon av alla andra amerikanska städer som havererat just för att folk inte längre bryr sig utan bara lever i sin egen lilla bubbla.
Citera
2019-11-30, 22:46
Medlem
Ja. Jag har för det mesta slutat läsa nyheter. På sin höjd går jag bara in på nån sida och skummar av rubrikerna så får det räcka så. Känns rätt skönt att inte bry sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in