2019-11-29, 16:45
Medlem
Hej,

Hjälp oss att kunna sova på näterna.

Vi bor på en gata som lever högtempo hela natten (centralt läge), det kan vara musik och skrik, resväskor var 5e minut, bilar med hög musik, traktorer som skrapar snö hela natten, ja, allt möjlight. Alla nätter, alla dagar i veckan.
Det är hyresrätt, vi får inte byta fönstret.

Har ni en bra tips på ljudisolering t.ex. mata, platta, filt, ljuddämpande tape, gardiner, ja, - allt som passar till fönster (stor 1,5 x 1,5 m).

Viktigt, det ska vara en extern lösning som vi kan enkelt ta med oss när vi flyttar ut. Fönster är alltid stängd med svarta gardiner, så jag bryr mig inte om utseende, och vi har bra ventilation i rummet, vi behöver inte öppna fönster.

tack på förhand!
Citera
2019-11-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige24
Hej,

Hjälp oss att kunna sova på näterna.

Vi bor på en gata som lever högtempo hela natten (centralt läge), det kan vara musik och skrik, resväskor var 5e minut, bilar med hög musik, traktorer som skrapar snö hela natten, ja, allt möjlight. Alla nätter, alla dagar i veckan.

Har ni en bra tips på ljudisolering t.ex. mata, platta, filt, ljuddämpande tape, gardiner, ja, - allt som passar till fönster (stor 1,5 x 1,5 m).

Viktigt, det ska vara en extern lösning som vi kan enkelt ta med oss när vi flyttar ut. Fönster är alltid stängd med svarta gardiner, så jag bryr mig inte om utseende, och vi har bra ventilation i rummet, vi behöver inte öppna fönster.

tack på förhand!
Föreslår att du ställer frågan/söker svar i detta forum. Man får många initierade och kunniga svar där. https://www.byggahus.se/forum/
Citera
2019-11-29, 17:10
Medlem
Tack för tips, men nej, man tänker annorlunda när man bygger eller äger ett hus.
Vi behöver en kostnadseffektiv lösning som vi kan ta med oss vidare till nästa boende.
Citera
2019-11-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige24
Hej,

Hjälp oss att kunna sova på nätterna.

Vi bor på en gata som lever högtempo hela natten (centralt läge), det kan vara musik och skrik, resväskor var 5e minut, bilar med hög musik, traktorer som skrapar snö hela natten, ja, allt möjligt. Alla nätter, alla dagar i veckan.

tack på förhand!

Jag gissar på ett äldre tvåglasfönster med ram av trä.
Billigast är att först att byta lister mellan fönsterkarm och fönsterbåge.
https://www.kalltorpsglas.se/vad-vi-gor/ljudisolering-battre-energivarde/
Sen skulle det kunna gå att montera in ett losstagbart innerfönster i akryl för några tusenlappar.
https://www.plastvaror.se/shop/innerfonster-klar-akryl-15571p.html
Citera
2019-11-29, 18:23
Bannlyst
köp en skiva blå byggfrigolit , skär till så det passar ditt fönster och klä det med passande tyg .

enkelt och billigt samt bara att trycka fast i det fönstret när det är dags att sova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in