Citat:
Ursprungligen postat av
PawInSquare
Vet inte riktigt varför hon är rädd då hunden är så pass bra tränad nu att grannens utekatt kommer fram när den känner för det.
Det enda jag kan komma på är att den äldre katten fick somna in, att det kanske skakade henne mer än vanligt. Sen är det ju som många nämner, att hon är en väldigt försiktig katt.
Hon har tillgång till att vara ovanpå skåp, i lådor och kattmöbler vi byggt specifikt för vissa platser. Och för att uppmuntra henne ytterligare så håller vi på och bygger broar uppe vid taket mellan möblerna så hon förhoppningsvis känner sig trygg i att hon kan smyga på oss.
Att ställa mat och låda någon annan stanns är en bra ide! Det ska vi testa!
Ok, jag är som sagt dålig på hund/kattrelationer och hoppas nån annan kommer in och ger råd. Vad jag skulle kunna tänka mig är att även om hunden beter sig numera, kommer kissen ihåg hur den var förut och det har inte gått över. Om hunden inte är hemma, blir kissen modigare? Kanske skulle det funka att ligga i soffan i lugn och ro, med matte och/eller husse som klappar båda och bildar en barriär emellan?
Funderar också om det skulle kunna vara så att ni omedvetet förstärker kissens beteende? Om ni signalerar "nu händer nåt du stackars lilla kisse borde vara rädd för", utstrålar negativa förväntningar? Katter är himla känsliga för sinnesstämningar och avläser kroppsspråk, speciellt i ert fall eftersom ni har en äldre vaksam katt som kan husse och matte utan och innan. Bara en idé, nåt ni kan fundera över tillsammans kanske? Ni verkar ha ordnat allt verkligt bra, det är därför jag funderar i de här banorna, att det kan vara något sånt.
En annan sak man bör fundera över är om katten har ont eller besväras av någon sjukdom. Eftersom de inte är flockdjur har de inget att vinna på att visa sitt onda. Tvärtom gör de allt de kan för att maskera symptom men det kan i stället yttra sig som tillbakadragenhet, försiktighet och rädsla för sånt som normalt sett borde vara ofarligt, en överlevnadstaktik som fungerar i det vilda när katten mår dåligt och är ensam. Kissen är medelålders och en hälsokontroll där ni även tar upp det psykiska måendet är vad jag skulle ha gjort i er sits.
Katter kan sörja en saknad kompis länge och väl, ni kan mycket väl ha rätt i att det är vad som felas. Har ni funderat på att skaffa en till katt? En äldre, lugn kisse från ett katthem kanske? Ni skulle kunna avtala att få hem den på prov och lämna tillbaka om det inte funkar, alternativt erbjuda er att vara fodervärd för att sedan adoptera.
Edit: En sak till jag kom att tänka på, angående självuppfyllande negativa förväntningar, är att man ska tänka sig för innan man ömkar en katt. Brukar ni göra det? Oftast är det bästa att låta bli, tror jag, även om det är synd om katten. I stället försöka utstråla positivt lugn, trygghet och godhet. Kan ta ett exempel, när man sköter sår. Det görs bäst helt utan ömkande så inte kissen blir onödigtvis stressad. Man skrider till verket med handfast men godhjärtad pondus, utan att tveka, då blir katten trygg och man får göra det som behövs göras. Kanske nåt att fundera över, att man bör inte visa katten det är synd om den, när det inte leder till nåt positivt utan bara blir värre...?