2019-11-28, 19:02
Medlem
https://m.facebook.com/1470129701/posts/10221475763751402

Citat:
Statistiska Centralbyrån levererar varje år siffror på Sveriges import och export. Det är en dyster läsning.
Om man tittar på vår handel med EU-länderna, den fantastiska ”Inre marknaden”, så ser man snart att sedan vi gick med i EU har ett tämligen stort överskott i varuhandeln med övriga länder i unionen snabbt sjunkit, för att redan 2001 vändas till en förlust. 2018 var handelsnettot med EU28 hela -180 miljarder kronor!
Tjänstehandeln med EU28 har givit ett negativt utbyte varje år sedan 1998 och uppgick 2018 till ett underskott på hela 74 miljarder kronor.
Sammantaget har vi alltså en negativ bytesbalans med EU28 för 2018 på hela 254 miljarder kronor, vilket betyder ett utflöde av kapital från Sverige till det övriga EU-området.
Lägger vi därtill den exploderande avgiften till federalisterna i EU, så närmar vi oss ett kapitalutflöde från Sverige till EU på 300 miljarder kronor 2020. Det vore intressant om någon på Europaportalen kan ta sig tid att kommentera detta, i ljuset av den uppgivna ”vinsten” på 300 miljarder kronor.

Har han verkligen rätt? Låter ju som ett helt sinnessjukt utflöde.

Ni som gillar EU, tycker ni EU är bra trots handelnettot?
Citera
2019-11-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r

Vi hade handlat med EU vare sig vi var med eller inte. Argumentet håller inte.
Bara de miljarder han lyfter fram hade kompenserats om vi odlade och processade vår egen mat, men så sker inte.
Citera
2019-11-28, 19:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Jag tycker EU är skitbra men jag bryr mig å andra sidan inte om handelsnetton och liknande utan mer om den fria rörligheten och gemensam valuta (som sverige tyvärr inte har än).
Citera
2019-11-28, 20:49
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:

Självklart har han en poäng. EU-medlemskapet är inte lönsamt för Sverige.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-11-28 kl. 21:01.
Citera
2019-11-28, 20:52
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tycker EU är skitbra men jag bryr mig å andra sidan inte om handelsnetton och liknande utan mer om den fria rörligheten och gemensam valuta (som sverige tyvärr inte har än).

Det är klart att du rycker det, du är ju en vänsteraktivist. Alla med lite sunt förnuft borde nog inse att EU är en förlustaffär för Sverige. Och då nämner jag inte ens kostnaden för all kriminalitet som är ett resultat av den fria rörligheten.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-11-28 kl. 21:01.
Citera
2019-11-28, 23:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är klart att du rycker det, du är ju en vänsteraktivist. Alla med lite sunt förnuft borde nog inse att EU är en förlustaffär för Sverige. Och då nämner jag inte ens kostnaden för all kriminalitet som är ett resultat av den fria rörligheten.
Nu är nog rätt många vänsteraktivister mot EU iofs.. men men...

Som jag skrev så gör det mig personligen inget om EU är en förlustaffär. Jag tycker EU är bra ändå. Vilket var orsaken till att jag röstade på ett alliansparti i EU-valet.
Citera
2019-11-29, 18:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Nu är nog rätt många vänsteraktivister mot EU iofs.. men men...

Som jag skrev så gör det mig personligen inget om EU är en förlustaffär. Jag tycker EU är bra ändå. Vilket var orsaken till att jag röstade på ett alliansparti i EU-valet.

Vänsteraktivister brukade vara mot EU och globalism, fast det var vid millenieskiftet dessa åsikter var senast aktuella. Nu för tiden är majoriteten av vänsteraktivisterna för EU och globalism, och springer globalisternas ärenden som nyttiga idioter. Jag tvekar på att du är ärlig med hur du röstade, om du inte fortfarande räknar med Centerpartiet som ett "alliansparti" vilksnsotteryi knät på sossarna. Jag misstänker att du är en sosse eller en miljöpartist, du resonerar som en sådan i alla fall.
Citera
2019-11-29, 19:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Vänsteraktivister brukade vara mot EU och globalism, fast det var vid millenieskiftet dessa åsikter var senast aktuella. Nu för tiden är majoriteten av vänsteraktivisterna för EU och globalism, och springer globalisternas ärenden som nyttiga idioter. Jag tvekar på att du är ärlig med hur du röstade, om du inte fortfarande räknar med Centerpartiet som ett "alliansparti" vilksnsotteryi knät på sossarna. Jag misstänker att du är en sosse eller en miljöpartist, du resonerar som en sådan i alla fall.
Jag är sosse men jag röstade på Liberalerna i EU-valet.
Citera
2019-11-30, 16:55
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Jag är sosse men jag röstade på Liberalerna i EU-valet.

Ja, det märks. Jag är inte förvånad över att du gillar EU. Hur dåligt det än är för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in