Thanksgiving är ju jättefint. Vi borde bli mer tacksamma för våra familjer, vänner och rent allmänt vara tacksamma i högre grad.
Och det faktum att vänstern i USA hatar ju allt traditionellt så nu är Thanksgiving rasiststämplat sedan flera år! Så därför borde vi börja käka kalkon som grisar en helg om året.
Jag har inte upplevt att Thanksgiving är rasiststämplat i USA. Tvärtom verkar det firas fullt ut bland alla etniciteter i USA. Det är i alla fall mitt intryck från mina besök där. Men jag håller med om att det är synd vi inte har skördefester här längre.
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Vi har ju Halloween sedan flera år!
Thanksgiving är ju jättefint. Vi borde bli mer tacksamma för våra familjer, vänner och rent allmänt vara tacksamma i högre grad.
Och det faktum att vänstern i USA hatar ju allt traditionellt så nu är Thanksgiving rasiststämplat sedan flera år! Så därför borde vi börja käka kalkon som grisar en helg om året.
Varför importera ännu en främmande högtid? Eller är det för att den kommer från USA, vill man importera högtider finns det ju massor av främmande högtider från en mängd olika kulturer. Om inte annat så blir vi ju i alla fall mer "mångkulturella".
Många svenskar gör väl idag en thanksgiving-liknande middag med kalkon etc., men att Thanksgiving i Sverige skulle bli något likt USA kommer aldrig att hända då vi historiskt saknar en koppling. Thanksgiving, med historien kring pilgrimerna och dess fredsskapande måltider, är en ytterst specifik helg för USA. Även Kanada firar Thanksgiving fast i början av oktober och p.g.a. annan anledning än USA, medan maten är ganska snarlik. Handlar mer om en skördefest där.
Man förstår varför Halloween slagit igenom världen runt p.g.a att den är lätt att ta till sig och att det blivit en högtid för barnen, medan Thanksgiving á la America aldrig har nått utanför landets gränser (av förklarliga skäl).
Du behöver inte svära åt mig, det är inte artigt. Det jag påpekade var att det som visades var inte objektivt, det var sant men inte objektivt. Det som visades där är enbart en skärva av verkligheten. Det jag upplevt är att i USA finns och tillåts hela skalan av hållning när det gäller traditioner och högtider. Men Thanksgiving är en tradition som fortfarande är mycket viktig för den största delen av befolkningen oavsett deras etnicitet. Hur har du själv upplevt Thanksgiving där?P.S. Jag vet inte vad ”vänsterbliven right” betyder så jag kan inte svar på din fråga där.
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Vad fan menar du?
När folk intervjuas på ett college campus och säger att det är en imperialistisk/rasistisk tradition då är det inte objektivt?