2019-11-27, 22:38
Medlem
spoilers avatar
"Den nu 69-årige man som mördade sin hustru i Vessigebro i Falkenbergs kommun för tretton år sedan får nu sin livstidsdom omvandlad. Det blir ett tidsbestämt straff på 24 år. Skälet är mannens försämrade hälsotillstånd.

Det var den 10 maj 2006 som mannen mördade sin fru genom att knivhugga henne. Han sköt henne dessutom med flera pistolskott, men det gick inte att utesluta om de avlossats av oaktsamhet. Allt det här hände framför ögonen på fyra av parets gemensamma barn. Motivet till mordet var att mannen inte ville att hustrun skulle lämna honom.

/…/

Med hjälp av utlåtande från Rättsmedicinalverket konstaterar Örebro tingsrätt att risken för mannen återfaller i allvarlig brottslighet är låg. Den främsta orsaken är mannens försämrade hälsa. Han har drabbats av ett flertal hjärtinfarkter, kan enbart ta sig omkring med en permobil och behöver hjälp för att klara av vardagssysslor. De senaste åren har han blivit alltmer kraftlös.
Mannen satt en tid på Kumla-anstalten men är i dag placerad på anstalten Salberga."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/mordade-sin-fru-infor-barnen-far-tidsbestamt-straff

"Det var i Vessigebro i maj som fembarnsmamman Beata berövades livet. Efter 23 års äktenskap ville hon skiljas men det kunde maken Peter Absberg, 56, inte tillåta. Han ansåg att det skulle dra skam över familjen. Han sköt henne först i huvudet. Därefter högg han henne 16 gånger med kniv inför ögonen på fyra av sina barn."

https://www.expressen.se/gt/mordade-frun-infor-barnen/

Från 2004;

"Absberg kommer från Libanon och har varit i Sverige i 25 år. I Vessige väntar frun. De har sex barn.

För drygt ett år sedan by pass-opererades han på Sahlgrenska i Göteborg. Men han har haft hjärtproblem sedan dess.

- Ambulans har fått hämta mig några gånger, säger han."

https://www.hn.se/nyheter/halland/jag-hade-verkligen-tur-1.3587657

Hittade ingen gammal tråd. Någon som har något annat att tillägga?
Citera
2019-11-27, 22:42
Bannlyst
Löjligt, han kommer knappast leva i 24 år till. Sen tror jag inte han skulle kunna bli frisläppt någonsin med tanke på det han gjorde, kommer bara bli skjuten själv. Lite moment 22 faktiskt över det hela.
Citera
2019-11-27, 22:55
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Löjligt, han kommer knappast leva i 24 år till. Sen tror jag inte han skulle kunna bli frisläppt någonsin med tanke på det han gjorde, kommer bara bli skjuten själv. Lite moment 22 faktiskt över det hela.

Nja, det är nog 24 år från det han dömdes. Två tredjedelar av det så blir det väl aktuellt om tre år eller något?

Nu är han antagligen så risig att han förmodligen dör innan dess ändå.
Citera
2019-11-27, 22:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Några trådar om en av GM:s söner:
(FB) Tvingade sin flickvän att ha sex med andra, Alingsås
(FB) 29-åring går bärsärk på spårvagnen i Göteborg
(FB) Mölndal 7/9 -15. Kvinna kidnappad och våldtagen i timmar

Denne son åtalades dessutom för att ha bistått sin far 2006 genom att bl a skaffa fram mordvapnet. Han friades dock från detta. Man kan ju dock undra hur oskyldig han var med tanke på senare brottslighet.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2019-11-27 kl. 23:10.
Citera
2019-11-27, 23:11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Nja, det är nog 24 år från det han dömdes. Två tredjedelar av det så blir det väl aktuellt om tre år eller något?

Nu är han antagligen så risig att han förmodligen dör innan dess ändå.
Det är 24 år fr o m det datum han frihetsberövades. I detta fall 10 maj 2006. Han kommer alltså friges tidigast maj 2022.
Citera
2019-11-27, 23:16
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det är 24 år fr o m det datum han frihetsberövades. I detta fall 10 maj 2006. Han kommer alltså friges tidigast maj 2022.

Ok. Intressant försvar f ö;

"Advokat Göran Ruthberg yrkade på fängelse i tio år, ett straff som enligt honom är normalt för den här typen av mord. Ruthberg pekade också på tre omständigheter som han finner är förmildrande för sin klient: en viss psykisk störning, bräcklig hälsa och att han har sex barn.

- Trots allt har barnen förlorat en förälder och Peter Absberg är den förälder de har kvar, sa Ruthberg."

https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/livstid-för-hustrumord-1.3636000
Citera
2019-11-27, 23:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Kan tilläggas att GM:s namn är taget efter flytten till Sverige. Han hette tidigare Kamel Mohamad Wehbe.
Citera
2019-11-27, 23:32
Bannlyst
Citat:
Kan tilläggas att GM:s namn är taget efter flytten till Sverige. Han hette tidigare Kamel Mohamad Wehbe.
Jo, det var ganska uppenbart. En från Libanon heter ju inte Peter Absberg direkt. Tycker han kunde stanna kvar i sitt land och föst kameler, han är ju till och med namne med de puckelryggiga djuren.
Citera
2019-11-28, 00:04
Medlem
Citat:

Oj, nu blev jag intresserad. Är du säker på detta?

edit: Tog bort lite text här. Hittade att den detaljen jag var intresserad av troligen inte är relevant.
Senast redigerad av Burkgurka 2019-11-28 kl. 00:11.
Citera
2019-11-28, 10:29
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Oj, nu blev jag intresserad. Är du säker på detta?

edit: Tog bort lite text här. Hittade att den detaljen jag var intresserad av troligen inte är relevant.
Ja, detta är jag säker på. 1990 bodde han och familjen i Umeå. Även BO, f 1964 i Polen och gift med GM 1986, hade då tagit GM:s ursprungliga efternamn Wehbe.
Citera
2020-06-01, 18:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
GM intervjuas i senaste avsnittet av podcasten Fängelsepodden. Han sitter i permobil, och har drabbats av flera hjärtattacker under sin tid i fängelset. Efter över 30 år i Sverige, kan han endast tala hjälplig svenska, knappt ens det.
Den relativt långa fängelsetiden verkar inte ha fått ”pizzabagaren” på bättre tankar heller. Han framstår som en mycket enfaldig människa. Vedervärdigt att han dessutom försöker skylla det hela på barnen. Han säger sig bara ha velat rädda deras ”heder”. Skottet i huvudet på BO, var förstås ett ”vådaskott” enligt GM. Ett ”vådaskott” som han följer upp med ett tiotal knivhugg.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-06-01 kl. 18:45.
Citera
2020-06-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Ok. Intressant försvar f ö;

"Advokat Göran Ruthberg yrkade på fängelse i tio år, ett straff som enligt honom är normalt för den här typen av mord. Ruthberg pekade också på tre omständigheter som han finner är förmildrande för sin klient: en viss psykisk störning, bräcklig hälsa och att han har sex barn.

- Trots allt har barnen förlorat en förälder och Peter Absberg är den förälder de har kvar, sa Ruthberg."

https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/livstid-för-hustrumord-1.3636000

Ett vidrigt uttalande av advokat Göran Ruthberg, jag hoppas att han skäms.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in