2019-11-27, 18:35
Medlem
Lite lustigt att detta rån kommer i samma veva som SVT sänder dokumentären om Militärligan. Kanske denne snubbe blev inspirerad av att de drog ihop en hel del miljoner, han kanske inte fattade att Militärligan härjade för mer än 25 år sedan, medan bankerna fortfarande hade kontanter...
Citera
2019-11-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jusstine
Lite lustigt att detta rån kommer i samma veva som SVT sänder dokumentären om Militärligan. Kanske denne snubbe blev inspirerad av att de drog ihop en hel del miljoner, han kanske inte fattade att Militärligan härjade för mer än 25 år sedan, medan bankerna fortfarande hade kontanter...
Precis......finns busar till allt, verkar som han gick på klockan iallafall 2 eller 3 minuter, han va borta när Aina anlände
Citera
2019-11-27, 20:26
Medlem
Gärningsmannen hade en brytning i rösten, men det vet vi ju alla,
Info finns på lindenytt.com
Citera
2019-11-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragglarnas-arme
Gärningsmannen hade en brytning i rösten, men det vet vi ju alla,
Info finns på lindenytt.com

Låter väl riktigt riktigt gnällig misstänker jag!
Citera
2019-11-28, 13:20
Medlem
Fris avatar
Det kanske är möjligt att genomföra ett digitalt bankrån, där personalen tvingas göra en överföring till en kumpans konto som är beredd att göra ett större köp.

Problemet med att göra kontanter svårtillgängliga är ju att rånare då tvingar personer att gå runt hindren.
Citera
2019-11-28, 14:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det finss det visst det. Om än få.

Enligt uppgift så var det handelsbanken som fick besök, men de hade inga lösa pengar så rånaren fick gå tämligen tomhänt.

Jag känner inte till någon bankkedja som fortfarande hanterar lösa kontanter, alla hanterar via automater så det går t.ex. inte att ta ut större belopp utan att i förväg beställa uttaget. Har rånlarmet lösts ut så tar det en halvtimme innan det går att få ut pengar igen. Därför brukar det finnas en mutsäck med div skräppengar och dyl.
Citera
2019-11-28, 15:43
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt uppgift så var det handelsbanken som fick besök, men de hade inga lösa pengar så rånaren fick gå tämligen tomhänt.

Jag känner inte till någon bankkedja som fortfarande hanterar lösa kontanter, alla hanterar via automater så det går t.ex. inte att ta ut större belopp utan att i förväg beställa uttaget. Har rånlarmet lösts ut så tar det en halvtimme innan det går att få ut pengar igen. Därför brukar det finnas en mutsäck med div skräppengar och dyl.
"Langa hit mutsäcken annars knäpper jag dina knäskålar", och så får man en halloween-pumpa i plast full med godis. Gullig tanke. Vart kommer din källa ifrån? Tänker givetvis kring mutsäcken.

Under migrationen av sedlar (gamla->nya) t.o.m. 2017 så fanns det ju otroligt stora valörer löst direkt bakom disken på bankerna, fast detta är ju anekdotiskt förstår jag själv.
Citat:
En anhörig jobbade på bank..
Kanonsvar. Skulle vara en härlig känsla att utföra ett rån, komma undan och upptäcka till sin förtret att pengasäcken på 5kg är tillräckligt för att bjuda alla på stationen till en fika. 90-95% av alla bankrån misslyckas för övrigt.
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-28 kl. 15:57.
Citera
2019-11-28, 15:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
"Langa hit mutsäcken annars knäpper jag dina knäskålar", och så får man en halloween-pumpa i plast full med godis. Gullig tanke. Vart kommer din källa ifrån? Tänker givetvis kring mutsäcken.

Under migrationen av sedlar (gamla->nya) t.o.m. 2017 så fanns det ju otroligt stora valörer löst direkt bakom disken på bankerna, fast detta är ju anekdotiskt förstår jag själv.

En anhörig jobbade på bank.. På den tiden hade de dock vanliga kassor med låsbara lock. De hade dock särskilda säckar med pengar i låga valörer (mest utsorterade 5-kronors sedlar, men även jugoslaviska sedelbuntar av den typen där en bunt var värd 10 svenska kronor och liknande). De flesta bankrånare är så stressade att de inte hinner räkna ut hur mycket pengar det egentligen är i säcken..
Citera
2019-11-28, 16:34
Medlem
Fris avatar
Citat:

FOREX Bank hanterar kontanter, de har en driva sedlar I olika valutor bakom varje kassaruta. Åsså har de öppet 10 timmar om dan 7 dagar I veckan. Sånt som gammelbankerna inte klarar av.
Citera
2019-11-28, 17:38
Medlem
Jag är lite ledsen över att jag är född för sent för att kunna utföra ett hederligt bankrån och faktiskt tjäna på det, så när man läser om lågpannor som i dagens Sverige ger sig fan på det och faktiskt kör så värmer det lite. Hehe.
Citera
2019-11-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Vet inte om rånarna fick med sig nåt men Polis var förhållandevis snabbt på plats vid Handelsbanken, även om det såg ut som att rånarna redan hunnit undan.

Såg ut som att ouniformerad polis var först på plats, sen kom även uniformerad i målade bilar.

Kvarteret runt Handelsbanken spärrades av cirka en kvart efter att de första poliserna kom till platsen en stund före kl tre.

Vid in- och utfarter till Lindesberg stod polisbilar och de försökte väl se om de såg något som verkade misstänkt
dom stog även på väg 244 straxt innan Nora mellan Hitorp avfarten (turistvägen) och avfarten till Pershyttans industriområde vid info skylten inbackade med blåljus på och avstängt lite halvt riktning mot nora. åt andra hållet var det fritt fram. fnns ju VÄLDIGT VÄLDIGT mycket små vägar från Lindesberg.
så det är rätt tröstlöst att försöka hitta en rånare. framför allt utan en riktig kontroll.. utan för nora stog dom bara och glös mot bilarna som passerade
Citera
2019-11-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anamnemesis
Jag är lite ledsen över att jag är född för sent för att kunna utföra ett hederligt bankrån och faktiskt tjäna på det, så när man läser om lågpannor som i dagens Sverige ger sig fan på det och faktiskt kör så värmer det lite. Hehe.
rätt meningslöst att råna en bank idag... på radion sa dom att just handelbanken inte ens har kontanter. =)

Polisen gick snabbt ut och sa att rånaren inte fått med sig några pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in