Citat:
Ursprungligen postat av
Skoliosmedpsykos
TACK!
Här fick du sammanfattat en fundering, kan man göra sig själv mer medveten om sitt eget uppförande?
Jag har inte upplevt ett beroende eller något som jag verkligen MÅSTE ha.. men sen har jag aldrig tyckt någon drog har varit sådär UNDERBAR som många beskriver.
Går att att sätta ord på hur ett beroende fungerar?
Jag anser själv att det är ytterst lite som jag ”blundar” för, försöker se ur flera perspektiv innan jag bestämmer mig för vad JAG tycker är rätt.
De flesta av oss tror att vi utan problem kan förhålla oss objektivt till saker och ting, även sånt som av "andra" uppfattas som besvärligt eller svårt. Detta är ett misstag. Särskilt om man som du tror dig vara mer intelligent än genomsnittet, eller åtminstone smartare än den genomsnittliga knarkaren. Man underskattar sin egen hjärnas förmåga att rationalisera.
Man behöver inte tycka att droger är underbara för att fastna; faktum är att det räcker med att man uppskattar att vara påverkad mer än att inte vara påverkad, ceteris paribus. Med droger som exempelvis amfetamin så närmar man sig denna punkt sakta men säkert då ruset inte är särskilt märkvärdigt - man blir ju bara motiverad, fokuserad och "produktiv", en bättre version av sig själv - det är beroendet som talar. Den sakta men säkert glidande och allt mer avslappnade inställningen till ruset. När känslan av att göra något busigt och spännande övergår till något man bara gör "för att det är trevligt", "för att få den här uppsatsen färdig i tid" eller "för klockan är så sent att det är lika bra att jag dygnar, igen". Då är du redan förbi den där gränsen som du var så säker på att du skulle se på långa vägar. Den där gränsen som du ser andra kliva över. Det är hjärnan som lurar sig själv för att fortsätta att få den stimulans som substansen erbjuder.
Jag inser att jag skrivit allt lite kryptiskt och använt till synes märkliga exempel, men risken är stor att du aldrig ser beroendet komma. Du kommer att sluta i panik när du inser vad som händer och förhoppningsvis så sker detta innan du är en av de där grabbarna som skiter i sin hygien. Börja plugga, jobba och träffa en partner istället.
Lycka till.