2019-11-25, 16:59
Medlem
Hej!
Är en ung vuxen och har sedan tonår inte kunnat se folk i ögonen när de pratar med en, inte kunnat göra saker framför andra personer ex. idrott så klarade jag inte av att visa vad jag kunde framför läraren vilket slutade med att jag fick F i slutbetyg. Jag kommer ihåg att jag sökte upp detta och ”Asperger” kom upp på första sidan. Jag läste vidare på 1177 om symtomen och de andra punkterna som stod vad de med asperger har för ”symptom” stämde även in på mig. Jag har alltid känt på mig att något är fel på mig, att jag har någon sjukdom eller liknande som gör mig annorlunda. Allt detta har förhindrat min vardag, jag försöker leva ett normalt liv men det går inte med detta!
Citera
2019-11-25, 17:02
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wix1ros
Hej!
Är en ung vuxen och har sedan tonår inte kunnat se folk i ögonen när de pratar med en, inte kunnat göra saker framför andra personer ex. idrott så klarade jag inte av att visa vad jag kunde framför läraren vilket slutade med att jag fick F i slutbetyg. Jag kommer ihåg att jag sökte upp detta och ”Asperger” kom upp på första sidan. Jag läste vidare på 1177 om symtomen och de andra punkterna som stod vad de med asperger har för ”symptom” stämde även in på mig. Jag har alltid känt på mig att något är fel på mig, att jag har någon sjukdom eller liknande som gör mig annorlunda. Allt detta har förhindrat min vardag, jag försöker leva ett normalt liv men det går inte med detta!

Se till att gå på utredning
Citera
2019-11-25, 17:04
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Varför vill du definiera dig själv med påhitt?
Citera
2019-11-25, 17:34
Medlem
soulknaves avatar
Skriv ner vad som är problemena sen gör tvärtom.
Citera
2019-11-25, 17:45
Medlem
Kontakta din vårdcentral och be om att få träffa en psykolog eller liknande. Nu kanske det känns jobbigt men det är inget fel med dig, du är inte ensam om sånt här. Du kan boka en tid via 1177 och logga in med mobilt bank id.

Sen dom saker du har problem med är sådant som du i slutändan kommer behöva genomföra så du inser att det inte är något farligt, t.ex. prata med folk och hålla ögonkontakt osv. Javisst det kommer vara jobbigt i början men du får börja smått. Lycka till!
Citera
2019-11-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulknave
Skriv ner vad som är problemena sen gör tvärtom.

Det går inte! Alltså verkligen går inte.. försöker men känns som någon tittar rakt igenom min själ och dömer mig..
Citera
2019-11-25, 22:00
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Det går inte! Alltså verkligen går inte.. försöker men känns som någon tittar rakt igenom min själ och dömer mig..
Du borde nog hellre fundera över tidig anknytning och sådant än slaskdiagnoser som autism.

Det är bättre att först söka utröna vad som kan ha påverkat dina förmågor än att anta att du är född med en oförmåga till att möta människors blickar.

Jag relaterar mycket till det du skriver och har själv funderat över om jag kan sägas "ha" autism.
Citera
2019-11-25, 22:04
Medlem
Citat:
Hej!

Kan du lätt förstå vad andra människor känner och varför de känner så?

Kan du "förutspå" hur folk kommer reagera om du gör något framöver dem eller säger något till dem?

Förstår du ofta hur andra tänker och motivationen bakom deras handlande?

Flera nej tyder på asd.

Har du ett eller flera (kanske lite udda) intressen du lägger mycket tid på?

Besväras du mer av starkt ljus och höga eller ljud du finner irriterande än andra?

Följer du ganska strikta rutiner och blir sur om du behöver ändra dem?

Flera ja tyder på asd.
Senast redigerad av Snobird 2019-11-25 kl. 22:08.
Citera
2020-02-19, 19:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Hej!

Lite OT men svaret jag tänkte skriva funkade inte eftersom din tråd hamnat i papperskorgen.
Hursomhelst lite tråkig attityd eftersom FB ska vara ett ställe där man kan prata om allt och kan ställa frågor. Tyckte din fråga var lite kul. Jag var med om något liknande. Stod och väntade på toan i tåget. Jag noterade att kvinnan som kom ut från toan såg annorlunda ut på något sätt än då hon gick in. Inne på toan hittade jag ett par trosor på toalocket, en använd tampong i handfatet och ett par strumpbyxor på golvet. Det här hände för några år sedan men jag har ibland funderat på varför gjorde hon så? Kanske som du skrev; för att det kändes spännande eller lite förbjudet? Jag mindes händelsen när jag läste din berättelse. Jag blev ganska förvånad när jag kom in på toan men tyckte samtidigt att det var en intressant grej att ha varit med om.

Hoppas du får hjälp med din aspie förövrigt.
Citera
2020-02-19, 19:48
Medlem
svartnatt666s avatar
Citat:
Hej!
Blablabla asberger existerar inte. Det är påhittat. Som alla andra diagnoser.
Citera
2026-03-14, 12:32
Medlem
Jag kan bara svara utifrån mig själv. Jag har Aspergers Syndrom vilket innebär att jag svårt att tolka minspel och kroppsspråk. (Än så länge!). Jag har också svårt att förstå föräldrars hantering av barn och nattlivskulturen! De två sista ser jag bara som en fördel att jag inte kan! Man får spela sina kort rätt som Eminem sjunger! Det sägs att personer med Asperger saknar taktkänsla då det kanske var därför du inte gillade idrotten?
Citera
2026-03-14, 12:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Det sägs att personer med Asperger saknar taktkänsla då det kanske var därför du inte gillade idrotten?

Det sägs så himla mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in