Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-25, 11:14
  #1
Medlem
Hej jag är väldigt ny här i flashback forum, har gjort kanske ett inlägg här för längesen, men jag såg att folk skrev om p-piller här på medicin och hälsa så nu behöver jag hjälp om mina p-piller.

Jag är i ett annat land just nu men jag hämtade ut vinelle desogestrel piller medans jag var i Sverige, hade jag varit i Sverige hade jag gått till ungdomsmottagningen och frågat dem om detta men dem har ingen mail så vet inte hur jag ska kunna säga allt detta till dem så får fråga här.
Igår skulle jag ta mitt piller som vanligt, runt 8 på kvällen, jag var ute med min kusin i ett café och då vi var påväg hem blev det 8 så jag stack till toaletten och skulle ta mitt piller, mitt misstag var att först skulle jag dricka lite vatten från kranen och sen stoppa in pillret i munnen men jag la pillret i munnen först, så nu var jag rädd att om jag böjer mig ner och försöker dricka från kranen så skulle pillret forsa ut från min mun, jag visste inte vad jag skulle göra och den höll redan på att smälta lite i min mun så jag kunde inte ta ut den och så kommer en tjej in och bara står där och jag ville inte dricka kranvatten inför henne, skulle se ut som värsta luffaren, men jag drack då bara snabbt och stack ut.

Nu är jag rädd att pillret gick ut från min mun medans jag drack för vattnet kanske tog ut den om ni fattar, eller så svalde jag den men det vet jag inte för pillret är så litet så jag känner inget, så vad gör jag nu? Kan jag bara vänta tills nästa piller och ta som vanligt eller ta som vanligt och vänta i sju dagar innan jag kan ha samlag igen? Har någon varit med om liknande eller tar också vinelle som kan hjälpa mig?
Citera
2019-11-25, 11:24
  #2
Medlem
"pillret gick ut från min mun"?
Citera
2019-11-25, 11:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"pillret gick ut från min mun"?

Ja jag skrev lite fel där men ni fattar ändå vad jag menar man är väl inte dum
Citera
2019-11-25, 12:08
  #4
Medlem
warfighters avatar
Du kommer rimligtvis inte kunna få något vettigt svar här på om du svalde pillret eller inte, så det är väl bara att utgå från att du missat en dag och följa de råd som FASS ger:

"Om du är mer än 12 timmar försenad med tabletten, är du kanske inte helt skyddad mot graviditet. Ju fler tabletter du har missat i följd, desto större är risken att du kanske blir gravid. Ta tabletten så snart du kommer ihåg och ta nästa dos vid vanlig tidpunkt. Detta kan innebära att du får ta två tabletter på en dag. Fortsätt sedan att ta tabletterna som vanligt men du måste också använda en extra preventivmetod, till exempel kondom, under de kommande 7 dagarna. Om du har missat en eller flera tabletter under den allra första behandlingsveckan och har haft samlag under veckan innan du glömde ta tabletten, kan du bli gravid. Fråga din läkare om råd.

Om du kräks eller har kraftig diarré

Följ samma råd som för glömd tablett (se ovan). Om du har kräkts inom 3-4 timmar efter att du har tagit din tablett med Vinelle eller har kraftig diarré, kan det hända att den aktiva substansen inte har tagits upp av kroppen."

Dvs. Fortsätt som vanligt och använd extra skydd under en period.
Citera
2019-11-25, 12:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Du kommer rimligtvis inte kunna få något vettigt svar här på om du svalde pillret eller inte, så det är väl bara att utgå från att du missat en dag och följa de råd som FASS ger:

"Om du är mer än 12 timmar försenad med tabletten, är du kanske inte helt skyddad mot graviditet. Ju fler tabletter du har missat i följd, desto större är risken att du kanske blir gravid. Ta tabletten så snart du kommer ihåg och ta nästa dos vid vanlig tidpunkt. Detta kan innebära att du får ta två tabletter på en dag. Fortsätt sedan att ta tabletterna som vanligt men du måste också använda en extra preventivmetod, till exempel kondom, under de kommande 7 dagarna. Om du har missat en eller flera tabletter under den allra första behandlingsveckan och har haft samlag under veckan innan du glömde ta tabletten, kan du bli gravid. Fråga din läkare om råd.

Om du kräks eller har kraftig diarré

Följ samma råd som för glömd tablett (se ovan). Om du har kräkts inom 3-4 timmar efter att du har tagit din tablett med Vinelle eller har kraftig diarré, kan det hända att den aktiva substansen inte har tagits upp av kroppen."

Dvs. Fortsätt som vanligt och använd extra skydd under en period.

Jag läste också detta men visste inte hur jag skulle göra för kan inte ta det missade pillret för den är borta nu och vet inte om jag lyckades svälja den, så jag visste inte hur det funkar om man missat det helt.
Citera
2019-11-25, 12:53
  #6
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressedkid98
Jag läste också detta men visste inte hur jag skulle göra för kan inte ta det missade pillret för den är borta nu och vet inte om jag lyckades svälja den, så jag visste inte hur det funkar om man missat det helt.

Se det som att du kräktes inom 3-4 timmar och inte vet om kroppen tagit upp det eller inte.
Citera
2019-11-25, 13:02
  #7
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressedkid98
Ja jag skrev lite fel där men ni fattar ändå vad jag menar man är väl inte dum
Du verkar faktiskt vara ganska dum.

z
Citera
2019-11-25, 13:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Se det som att du kräktes inom 3-4 timmar och inte vet om kroppen tagit upp det eller inte.

Smart, är ny med p-piller så vet inte hur allt detta funkar. Tack för hjälpen!
Citera
2019-11-25, 13:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Du verkar faktiskt vara ganska dum.

z

lol ööh hur svarar man på detta, jag gillar bara att skriva hur jag vill, du kan tycka hur du vill. Fast om du menar om hur jag tog pillret så var jag i andra tankar då, allt kan inte gå som planerat.
__________________
Senast redigerad av Stressedkid98 2019-11-25 kl. 13:20.
Citera
2019-11-25, 13:12
  #10
Medlem
bleeckerstreets avatar
Bäst är att utgå från att du tappade pillret och så fort som möjligt ta ett extra. Ta det sista (aktiva) pillret i förpackningen eftersom gårdagens är borta. Sen tar du även dagens piller men vid samma tid som du brukar. Vinelle är väl ett minipiller? De är mer känsliga för missade tider, därför skulle jag säkra upp med extra skydd den närmaste veckan.
Citera
2019-11-25, 14:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleeckerstreet
Bäst är att utgå från att du tappade pillret och så fort som möjligt ta ett extra. Ta det sista (aktiva) pillret i förpackningen eftersom gårdagens är borta. Sen tar du även dagens piller men vid samma tid som du brukar. Vinelle är väl ett minipiller? De är mer känsliga för missade tider, därför skulle jag säkra upp med extra skydd den närmaste veckan.

Ska göra det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback