2019-11-25, 00:37
Bannlyst
Jag gjorde lumpen som kustjägare på 80-talet och där fick vi minsann lära oss att slåss. En högerkrok skulle mötas med vänsterarmen så den fortsatte i samma riktning och missade målet. Den skulle så att säga styras i kraftens riktning.
Nu håller jag på och lär ungarna lite självförsvar men jag gillar inte metoden ovan. Känns för riskabelt att missa. Då möter jag hellre hårt med vänstern och kontrar med en rak höger på näsbenet.
Citera
2019-11-25, 00:43
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Man tar ett steg tillbaka och kontrar med en roundhouse kick i nyllet.

Finns bra tutorials på yt.
Citera
2019-11-25, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetporr
Jag gjorde lumpen som kustjägare på 80-talet och där fick vi minsann lära oss att slåss. En högerkrok skulle mötas med vänsterarmen så den fortsatte i samma riktning och missade målet. Den skulle så att säga styras i kraftens riktning.
Nu håller jag på och lär ungarna lite självförsvar men jag gillar inte metoden ovan. Känns för riskabelt att missa. Då möter jag hellre hårt med vänstern och kontrar med en rak höger på näsbenet.

Du sätter vänster hand mot axeln och sen lyfter upp armen lite så du kan blockera högern med under och överarmen.

Har du gjort rätt så kommer armbågen peka utåt medans det blir som en ful triangel av en arm som ligger vid örat men går utåt, svårt att förklara men hoppas du förstår.
Citera
2019-11-25, 00:52
Bannlyst
Om du tränar kampsport så vet du precis hur du kontrar en höger!
Citera
2019-11-25, 05:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Om du tränar kampsport så vet du precis hur du kontrar en höger!

Han har alltså övat lite närkamp i kustartilleriet på 1980-talet och är missnöjd med metoden de fick lära sig där.
Citera
2019-11-25, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetporr

Krokar är rätt luriga och riskerar att gå igenom vid block. Det finns ett par varianter, men det finns alltid en viss risk att de går igenom. Jag skulle väl säga att det gäller hålla huvudet på behörigt avstånd vid själva blockeringen och helst ta den så tidigt som möjligt. Gå in och blockera högt, samt mot axeln för att hindra själva slaget. En annan variant är att försöka styra undan slaget. Tror du kan nog hitta en del intressant lämpligt om du kollar på Krav Maga på Youtube.
Citera
2019-11-25, 08:31
Medlem
torrenttobbes avatar
Det beror ju på många saker, är högerkroken det första slaget i serien eller är det en del i en kombination?
Vad väger din motståndare?
Hur stor erfarenhet har den som ska möta slaget?
Kan din motståndare slåss?

En krok av någon som inte kan boxas är mer som en rallarsving (görs ingen skillnad på raka eller krokar om det är fylleslagsmål)

Om du kan slåss så hade jag klivit in under den och fått en öppen sida.
Om jag inte hade kunnat slåss så hade jag sprungit iväg
Citera
2019-11-25, 09:49
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=ZJoHXibqAts
Citera
2019-11-25, 12:46
Medlem
Lyssna inte på alla proffs här inne, vill du lära ungarna självförsvar, så släng in dom på en boxningsklubb. Några år där och dom kommer aldrig att känna sig otrygg igen. Självförsvar gör du inte genom teknik. Du kan träna hur mycket teknik du vill, men hamnar dom i riktig fight kommer adrenalinet pumpa som fan och dom kommer inte minnas ett skit av vad du lärt dom när det är skarpt läge.

Men för att ge ett råd ändå, försök inte blocka en högerkrok i en streetfight. Bättre att då använda distans som försvar.
Citera
2019-11-25, 15:44
Medlem
Brottargalnings avatar
Boxningssträning är det effektivaste alternativet. Då får de även en bra offensiv utöver att kunna undvika högerkrokar. Folk som tränar hemma med sina föräldrar brukar ändå bara sluta som sopor om de inte tränar på ett redigt gym där de får utvecklas ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in