2019-12-07, 23:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tollarps egen "storgangster".

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller helt med. RJ verkar vara den mer impulsive och våldsamme som ger sig på folk. AA kommer med blomma till familjen dagen efter fyndet och är den som växt upp i samma kvarter.

RJ var också den person som jag erhöll PM - från flera tollarpsbor.

Detta skedde kort tid efter att Emilia hade försvunnit och innan hon hittades. Skulle vara mycket intressant att kunna få bekräftat om RJs bostad har varit avspärrad eller inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-12-07 kl. 23:20.
Citera
2019-12-07, 23:19
Medlem
Citat:
Anledningen till att människorov står kvar är bara att tidpunkten inte är absolut fastställd. Betyder inte att de har några bevis som pekar åt nåt särskilt håll. Rubriceringen får stå kvar tills det är fastställt när E avled. Det enda som är helt absolut säkert just nu är att det är mellan den 22 november och tills 3 december när kroppen hittas. Rättsmedicin försöker bl a fastställa tidpunkt för mordet och hur länge kroppen kan ha legat i vattnet. Rubriceringen kan mycket väl ändras igen.

Men då borde ju alla misstänka mord där kropp inte hittats eller tidpunkt ej fastställt ha rubricering människorov, så är inte fallet! Människorov är grövre brott än olaga frihetsberövande.. tror ni ignorerar de lite för lätt faktiskt. Men de är ingen rubricering som sätts hur som helst!
Människorov innebär därmed att gärningsmannen har ett särskilt syfte med sitt agerande. Det krävs uppsåt att skada hen till liv eller hälsa, tvinga hen till tjänst eller att öva utpressning.
Citera
2019-12-07, 23:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiiquita
Men då borde ju alla misstänka mord där kropp inte hittats eller tidpunkt ej fastställt ha rubricering människorov, så är inte fallet! Människorov är grövre brott än olaga frihetsberövande.. tror ni ignorerar de lite för lätt faktiskt. Men de är ingen rubricering som sätts hur som helst!
Människorov innebär därmed att gärningsmannen har ett särskilt syfte med sitt agerande. Det krävs uppsåt att skada hen till liv eller hälsa, tvinga hen till tjänst eller att öva utpressning.

Du tolkar in för mycket i det. Du måste se till händelseförloppet. Polisen får reda på att en person är försvunnen. Sedan börjar det misstänkas att det inte är frivilligt som personen håller sig undan, utan att någon annan kan vara skyldig till att hen inte dyker upp. Då rubriceras det automatiskt som människorov, även om det kan vara mord, om de ännu inte har något bevis för att ett mord har skett. Jag har för mig att Wilma-fallet också först rubricerades som människorov.
Anledningen till att rubriceringen människorov inte ännu tagits bort är ju för att de inte med absolut hundra procents säkerhet kan säga hur länge E var vid liv och vad som hänt efter kl 10-11. De vet ju inte exakt vad som hänt ännu. Mycket tyder ju på att E mördas ganska omgående, men innan det är absolut fastställt så kan vad som helst kan ha inträffat mellan 22 nov-3 dec.
Citera
2019-12-07, 23:29
Medlem
Citat:
Kolla på kartan på Eniro eller nån annanstans. E bodde på Odenvägen och det är bara några hundra meter till ån. De promenerar ut från porten och ned mot ån. Behövs inget bortförande med bil eller annat.

Nej de vet jag, jag känner till tollarp lite halvdant. Men jag får inte ihop de i mitt lilla huvud! Jag läste en hel del om just människorov efter "bunkerläkaren" och förstått att de krävs rätt myclet för just den rubricering
Citera
2019-12-07, 23:33
Medlem
Citat:
Du tolkar in för mycket i det. Du måste se till händelseförloppet. Polisen får reda på att en person är försvunnen. Sedan börjar det misstänkas att det inte är frivilligt som personen håller sig undan, utan att någon annan kan vara skyldig till att hen inte dyker upp. Då rubriceras det automatiskt som människorov, även om det kan vara mord, om de ännu inte har något bevis för att ett mord har skett. Jag har för mig att Wilma-fallet också först rubricerades som människorov.
Anledningen till att rubriceringen människorov inte ännu tagits bort är ju för att de inte med absolut hundra procents säkerhet kan säga hur länge E var vid liv och vad som hänt efter kl 10-11. De vet ju inte exakt vad som hänt ännu. Mycket tyder ju på att E mördas ganska omgående, men innan det är absolut fastställt så kan vad som helst kan ha inträffat mellan 22 nov-3 dec.

Men de är ju just där du har fel, då rubriceras de olaga frihets berövande, nästan samma sak men oplanerat.. wilma faller rubriverades som särskild händelse och ändrades sen till mord. MEN både olaga frihetsberövande och människorov är oftast att bo har hållts inlåst
Senast redigerad av Chiiquita 2019-12-07 kl. 23:46.
Citera
2019-12-07, 23:46
Medlem
Stivalis avatar
Är den här personen som kallas DT helt ur diskussionen? Fanns ju någon dom från tidigare när han & RJ tagit med en kille på "promenad för att snacka".

Tyckte jag såg den där Ford Mondeon i Tollarp idag rullandes i riktning mot där RJ bor. Verkar vara mycket ärenden i Tollarp för någon som bor i Vinslöv.
Citera
2019-12-07, 23:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Nej de vet jag, jag känner till tollarp lite halvdant. Men jag får inte ihop de i mitt lilla huvud! Jag läste en hel del om just människorov efter "bunkerläkaren" och förstått att de krävs rätt myclet för just den rubricering

Jag har för mig Leif GW förklarade det där i en tv-intervju nyss. Om någon är borta och man misstänker att någon annan är inblandad så blir det människorov på en gång. Det enda de har konstaterat är att det verkar uteslutet att E skulle frivilligt hålla sig borta. Det fanns ingen sån historik. E pratade med sin mamma varje dag i telefon och var aldrig borta. Man gick på historiken och rubricerade det som människorov. Hade E haft för vana att försvinna lite nu och då, eller om E inte alltid hade så tät kontakt med familjen så hade ju misstanken om människorov varit lägre.
Det betyder inte att polisen sitter på mer fakta att de förde bort E i en bil eller så, men det kan ju också ha hänt. Det kvarstår bara tills det hela är fastställt. Rubriceringen är ju bara en arbetshypotes som kan ändras vartefter.
Citera
2019-12-07, 23:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Men de är ju just där du har fel, då rubriceras de olaga frihets berövande, nästan samma sak men oplanerat.. wilma faller rubriverades som särskild händelse och ändrades sen till mord. MEN både olaga frihetsberövande och människorov är oftast att bo har hållts inlåst

Nej, olaga frihetsberövande är att hålla någon inlåst. Människorov är att föra bort någon mot dennes vilja. Släpp rubriceringen nu. Det betyder inget särskilt mystiskt i detta brottsfall. Man misstänkte att E var bortförd mot sin vilja. Man vet ännu inte exakt allt som hänt.
Särskild händelse betyder bara att polisen riktar extra resurser på ärendet.
Citera
2019-12-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Men det är en person du sett med jämna mellanrum "på byn"? Är det uppenbart vilka som "styr" i Tollarp, altså RJ och de andra? Var Emelie vän med dem, eller ändrades det till det sämre efter att hon vittnade i senaste rättegången?
Haha omöjligt att bo i Tollarp utan att stöta på Emilia! Bor dessutom granne med henne.

Gällande fall det är uppenbart eller inte... både ja och nej. För många är r*mmin helt okänd, men gissar på att alla ungdomar vet vem det är. Många känner till honom för hans vansinneskörning inne i byn. Men det är uppenbart att han styr sitt gäng.

Vet inte hur deras relation varit på sistone, men sen RJ drog pistol mot KL har relationen inom släkten varit minst sagt kylig.
Citera
2019-12-08, 00:03
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gleek
Enda anledningen att rumänen kommit på tapeten är för att han umgåtts med RJ. Det finns det säkert fler som har, med betydligt mer välfyllt registerutdrag.

Fast vänta nu. Är det säkert då? Det är viktigt att inte blåsa upp saker för mycket. Var det belagt av folk med insikt att en rumän hade kontakt med RJ?
Citera
2019-12-08, 00:09
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Är den här personen som kallas DT helt ur diskussionen? Fanns ju någon dom från tidigare när han & RJ tagit med en kille på "promenad för att snacka".

Tyckte jag såg den där Ford Mondeon i Tollarp idag rullandes i riktning mot där RJ bor. Verkar vara mycket ärenden i Tollarp för någon som bor i Vinslöv.
Alltså, man behöver inte dra in en massa andra i fallet, särskilt inte när polisen säger att ingen mer än MGM är misstänkt. Jag uppskattar allt du bidragit med om Tollarp och kretsarna som BO rört sig i, det är inte det.
Men man kan ju tänka sig att de alternativa GM eller med-GM du lanserar har alibin, kanske vattentäta alibin, för de tidpunkter som gäller och därför inte är intressanta alls. De kanske inte har särskilt rent mjöl i påsen alltid, men några mördare är de inte (om man ska tro polisen).

Om man utgår från att AA anhölls i sin frånvaro direkt efter att kroppen hittats, som "på sannolika skäl" misstänkt för mord (och ev. människorov), men inte var anhållen innan dess, kan ett par scenarier tänkas:
1. Vittnen har sett honom (och bara honom) med BO vid den aktuella platsen.
2. Hans mobiltelefon (och bara hans) har positionerats vid platsen samtidigt som BO:s (och kanske precis innan denna stängdes av).
Detta har då polisen vetat tidigare, men inte förrän kroppen hittades var misstanken om att AA begått brott tillräckligt stark för ett frihetsberövande.
Sedan ledde analyser av spår på brottsplatsen till att misstankarna stärktes inför häktningen.
Citera
2019-12-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devasom17
Haha omöjligt att bo i Tollarp utan att stöta på Emilia! Bor dessutom granne med henne.

Gällande fall det är uppenbart eller inte... både ja och nej. För många är r*mmin helt okänd, men gissar på att alla ungdomar vet vem det är. Många känner till honom för hans vansinneskörning inne i byn. Men det är uppenbart att han styr sitt gäng.

Vet inte hur deras relation varit på sistone, men sen RJ drog pistol mot KL har relationen inom släkten varit minst sagt kylig.

Som någon annan nämnde här, stämmer det att hon alltid var fixad och uppiffad varje gång hon var ute på byn? Såg man henne aldrig "risig/sliten" ute? Eller var det aldrig mjukisbyxor och foppatofflor?
Vet du om hon "såg upp" till gänget på något sätt? Kan hon gjort sig i djup skuld på ett eller annat vis till gänget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in