Citat:
Ursprungligen postat av
SingedRyze
Är medveten om att det finns många hemsidor med massa tips om hur man studerar inför högskoleprovet, men jag gör det här inlägget ändå. Spenderade inte så mycket tid åt studerande under gymnasiet, gjorde högskoleprovet på måfå efter studenten och fick 1.10 (skulle nog säga att jag har potential men har bara struntat i att tränat på matematik m.m). Vill nu börja studera då jag känner mig mer mogen för det och vill plugga inför vårens högskoleprov. Vad är det bästa tillvägagångssättet för någon som inte har pluggat särskilt mycket (dvs har ostadig studieteknik) under skoltiden, är hyfsat allmänbildad men helt ur gängorna vad gäller matematik och längre vetenskaplig läsning etc?
Jag var bra på engelskan och svenskan men värdelös på matten. Jag körde hpguiden, lade cirka 2 timmar per dag under ett halvår.
Sen skrev jag ut samtliga gamla hp på papper och gick till biblioteket och såg till att göra ett högskoleprov då och då på tid. Det övade upp koncentrationen och segheten (ja det är inte kul) samtidigt kunde jag se vilka delar som stal för mycket tid. Exempelvis upptäckte jag att statistikdelen hade jag oftast alldeles för lite tid till och den gav mycket poäng så brukade alltid göra det först men hålla koll på klockan. Höjde mig från 1,3 - 1,85.