2019-11-23, 12:51
Medlem
Vivaruss avatar
Ja, i mitt nuvarande liv så har jag verkligen bantat ner till minimalt att betala skatt/avgifter, tyvärr kommer man inte helt undan, men lyckligtvis är jag utav den naturen att jag bedömer inte mitt liv i material ( rättare sagt tvärtemot, då materialistiska människor i regel är ihåliga ) och behöver inte det senaste, största eller dyraste. Köper mycket begagnat, och köper jag nytt, så försöker jag ta det genom nära vänners företag. Har även köpt en äldre bil som inte behöver betala skatt för och har endast trafikförsäkring, vilket är inte många kronor i moms.

Producerar också egen el, flesta nöjen jag har innebär frisk luft och rörelse. Min största utgift ifråga av skatt är nog bränsle, men håller på och tittar på lösningar för att se om man kan importera i större mängder och förvara. Är det fortfarande värt att beställa utomlands när det kommer till alla möjliga saker? Tycker tyvärr att det är snarlika priser på Amazon UK och tyska Ebay i mångt och mycket.

Jag undrar, ni som är likasinnade, hur gör ni i era liv för att bespara staten så mycket som möjligt?
Finns det bra sätt att tjäna, investera eller spara pengar så att staten får så lite som möjligt?

Ja, trådens syfte är i princip, hur kan man spara staten/länet skatter och avgifter så mycket som möjligt?

Är även öppen, i viss mån, för förslag som kostar mig 2 kronor istället för 1, om det kan spara staten ören som krona.
Citera
2019-11-23, 13:08
Medlem
du har glömt det mest uppenbara, jobba svart!
Citera
2019-11-23, 13:14
Medlem
Låg tjänsteinkomst & hög kapitalinkomst brukar de flesta med egen firma satsa på.
Man bör dock veta något om pensionen så den inte blir för mager. Även anställda kan dock få kapitalinkomster på börsen. Om man har tomträttsavgäld ska det dras mot kapitalinkomst. Med bara tjänsteinkomst är det värre...
Citera
2019-11-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niCz16
är det värt det om man åker fast?
Citera
2019-11-23, 13:19
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Ja, i mitt nuvarande liv så har jag verkligen bantat ner till minimalt att betala skatt/avgifter, tyvärr kommer man inte helt undan, men lyckligtvis är jag utav den naturen att jag bedömer inte mitt liv i material ( rättare sagt tvärtemot, då materialistiska människor i regel är ihåliga ) och behöver inte det senaste, största eller dyraste. Köper mycket begagnat, och köper jag nytt, så försöker jag ta det genom nära vänners företag. Har även köpt en äldre bil som inte behöver betala skatt för och har endast trafikförsäkring, vilket är inte många kronor i moms.

Producerar också egen el, flesta nöjen jag har innebär frisk luft och rörelse. Min största utgift ifråga av skatt är nog bränsle, men håller på och tittar på lösningar för att se om man kan importera i större mängder och förvara. Är det fortfarande värt att beställa utomlands när det kommer till alla möjliga saker? Tycker tyvärr att det är snarlika priser på Amazon UK och tyska Ebay i mångt och mycket.

Jag undrar, ni som är likasinnade, hur gör ni i era liv för att bespara staten så mycket som möjligt?
Finns det bra sätt att tjäna, investera eller spara pengar så att staten får så lite som möjligt?

Ja, trådens syfte är i princip, hur kan man spara staten/länet skatter och avgifter så mycket som möjligt?

Är även öppen, i viss mån, för förslag som kostar mig 2 kronor istället för 1, om det kan spara staten ören som krona.

Flytta till ett annat land där politikerna inte bara tänker på sig själva och höga skatter.
Citera
2019-11-23, 13:21
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus

Om du känner någon företagare, kaozblatte eller både och, fråga dem. De vet.
Citera
2019-11-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish

du åker inte fast om du gör det i små mängder och enbart tar kontant betalning.
Citera
2019-11-23, 13:52
Medlem
Citat:
du åker inte fast om du gör det i små mängder och enbart tar kontant betalning.
jo om du har fiender som tipsar skatte o dom gör en ordentlig undersökning
Citera
2019-11-23, 14:08
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:

Gör jag redan, bitvis. Största del av inkomsten är svart.

Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Låg tjänsteinkomst & hög kapitalinkomst brukar de flesta med egen firma satsa på.
Man bör dock veta något om pensionen så den inte blir för mager. Även anställda kan dock få kapitalinkomster på börsen. Om man har tomträttsavgäld ska det dras mot kapitalinkomst. Med bara tjänsteinkomst är det värre...

I min ålder räknar jag inte med pension ändå, knappast så att de som nu har pension har en dräglig sådan, och mina föräldrar som har ett tag kvar till pension lär inte ens få i närheten av de äldsta i släkten, så den oroa mig inte så värst.

Har en del att läsa på ser jag, tack för hittills.

Citat:

Åka fast, Sverige? Knappast ett land man behöver oroa sig värst för lagen, de kan ju för fan inte ens hålla gatorna lugna.

Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Flytta till ett annat land där politikerna inte bara tänker på sig själva och höga skatter.

Ligger en del i det, men jag vet att det kommer bli bittrare tider framöver i Sverige - så jag kommer behövas här då, vill bara överleva tills dess.

Citat:
Ursprungligen postat av araka
Om du känner någon företagare, kaozblatte eller både och, fråga dem. De vet.

Jo, en viss del känner jag till. Vill bara om det finns mer därute.

Citat:
jo om du har fiender som tipsar skatte o dom gör en ordentlig undersökning

Jag är inte ett dugg orolig för den frågan, även om vi må leva i ett angiverisamhälle så är jag både reserverad angående information men också ser ganska fort vilka som är råttor och inte.
Citera
2019-11-24, 10:46
Medlem
Jamen va fan, om du redan jobbar mestadels svart hur hsr du då mage att vilja försöka undkomma skatt ÄNNU mer??
Om du lever här i Sverige får du fan vara med och bidra LITE iaf.
Citera
2019-11-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Jamen va fan, om du redan jobbar mestadels svart hur hsr du då mage att vilja försöka undkomma skatt ÄNNU mer??
Om du lever här i Sverige får du fan vara med och bidra LITE iaf.

Håller med om detta!
Ju fler som jobbar svart-ju högre skatt för de som jobbar vitt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in