2019-11-23, 08:06
Medlem
Hej !

jag skrev tidigare i ett inlägg att jag var i en situation där min arbetsgivare vill att jag skulle avsluta min anställning och inte hade skäl för den samt hade kontakt med ett annat företag om jag skulle få ett nytt jobb där.

Allt såg positivt ut, jag fick gå på två intervjuer och tänkte göra en bra affär. Jag gick på en överenskommelse på att säga mig mot 5 månaderslöner ( bli arbetsbefriad i 5 månader).

Efter många anställningsintervjuer så verkar som den nya företaget har kollat min situation på min nuvarande arbetsplats och visste något om det ( att jag blivit uppsagd) eller något liknande.

Jag försökte förklara hur situationen var och jag inte trivdes där, jag blev i ett svag situationen

jag ångrade det hela med att sagt upp mig mot 5 månaderslöner , blev bara negativt för mig,

hur tänker ni? har ni tips?
Citera
2019-11-23, 12:35
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Lär dig svenska så blir det nog bättre.

Eller ännu bättre, åk hem igen.
Citera
2019-11-23, 19:08
Medlem
Gå kanske en yrkesutbildning, tex Yrkeshögskola... Då kan du söka med nya meriter nya jobb...

Och då blir det lite enklare att förklara varför du inte ville vara kvar på förra jobbet - när du ville utbilda dig...

Du fick tydligen dåliga referenser från ditt gamla jobb.
För det första: analysera vad gick fel och varför - och försök göra något åt det...
Och när du skriver att du gick många intervjuer - hos samme arbetsgivare? Det antyder att det VAR intresserade av dig, men kände sig osäkra, litade inte på dig... Och just därför trippelkollade de allting.
Så återigen: försök putsa av dina brister. Putsa och förbättra din svenska, till exempel... Många gånger är det just mycket god, helst brytningsfri svenska, som är tungan på vågen.
Medan halvdålig svenska ställer dig omedelbart längst bak i kön.

För det andra: säkra dig goda referenser. Du hade säkert några arbetskamrater som du fungerade bra med? Vidtala dem och använd dem som referenser. Jag menar, det är tydligt att cheferna gav dig om inte dåliga så i alla fall ojämna referenser. Så du måste ha också andra, helt positiva referenser.

Chefer brukar ringa till chefer, så det är inte säkert de ringer till dina referenspersoner. Men själva vetskapen ATT du har pålitliga referenser bakom din rygg, kommer att stärka dig i intervjusituationen...

För det tredje: sök jobb där inte konkurrensen är så hård. Kanske i Norrbotten?
Citera
2019-11-24, 07:48
Medlem
Jag bara känner att det var fel att jag med på säga upp mig innan det blev klart med nya jobbet, borde stannat kvar och ta fighten med arbetsgivare
Citera
2019-11-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazhar
Jag bara känner att det var fel att jag med på säga upp mig innan det blev klart med nya jobbet, borde stannat kvar och ta fighten med arbetsgivare

Ja, på det sättet hade du fått bättre referenser - eftersom chefen skulle vara direkt angelägen att du fick det nya jobbet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in