Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-22, 22:33
Medlem
Hej!

Såg precis på en livestream där en streamer körde "Zwift". (Cykel framför skärmen i en virutell värld med tävlingar/motionscykling med andra)
Hur billigt kan man köpa utrustning för detta? Känns som ett väldigt kul sätt att träna på!
Citera
2019-11-23, 09:12
Medlem
Du behöver en trainer med wattmätare, går nog att hitta begagnad för typ 1000:- Bäst är direktdriven dvs att man monterar cykeln direkt på trainern utan hjul men då blir det några tusenlappar till. Sen behöver man nån sorts skärm samt ett swiftkonto som kostar ca 150:-/månad

Edit: Du behöver självklart en cykel också.
Citera
2020-06-04, 14:16
Medlem
Som @Granit66 så behövs någon form av trainer (utöver cykel). Det finns billiga sådana, men ju mer du betalar, desto bättre. Det trainern behöver ha är Bluetooth eller Ant+. Om den bara har Ant+ behöver du en dongel till t.ex. din dator.

Utöver en trainer kan du sedan koppla på externa källor, pulsband och liknande.

Zwift är helt klart nice, men det tar ett tag att komma in i det. Jag skulle spontant säga att det är jobbigare (på ett annat sätt) än att cykla ute i det fria. Men det är en smaksak.

Det går även köra Zwift via mobiltelefon/platta eller t.ex. Apple TV och liknande. Då dock enbart via Bluetooth.
Citera
2021-03-26, 10:35
Medlem
njggasgaes avatar
Går det att fuska på Zwift? Jag kan vinna, men jag orkar inte behöva bevisa det.
Citera
2021-03-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njggasgae
Går det att fuska på Zwift? Jag kan vinna, men jag orkar inte behöva bevisa det.

Det är svårt, det är faktiskt många som diskas i zwift. I princip kan du sätta dit en elcykel och sen dominera men det det är algoritmer som jämför watt och puls och tidigare lopp, om man ökar för snabbt larmar det. Och för högre divisioner krävs dubbel mätning dvs både trainer och tex wattpedaler.
Citera
2025-12-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är svårt, det är faktiskt många som diskas i zwift. I princip kan du sätta dit en elcykel och sen dominera men det det är algoritmer som jämför watt och puls och tidigare lopp, om man ökar för snabbt larmar det. Och för högre divisioner krävs dubbel mätning dvs både trainer och tex wattpedaler.

Du kan viktdopa dig också, alltså uppge en lägre vikt än du verkligen har. Då får du högre watt/kg i ett aktuellt lopp. Problemet är om du kör lopp där du automatiskt placeras i grupp efter watt/kg så får du ändå motstånd av medcyklister därefter.

Men det kan ju så klart se häftigt ut med att göra 'snabba framsteg' rent allmänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in