2019-11-22, 22:04
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Någon mer som har detta symptom?
Vad kan det bero på eller heter det något?
Sjukdom?
När jag håller på att somna så blir det som en blandning mellan en dröm och riktigt, och tänker fram konstiga ord eller bilder
Jag tänkte på en friterad kamel som är ett flygplan
Ett ord som heter vanden som finns i början på ett tåg
Tanken att varje person har en trädgård med olika sorters svampar, och att man kan jämföra dem
Att personer är vektorer med olika värden i
Citera
2019-11-22, 22:13
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Sjukdom?
När jag håller på att somna så blir det som en blandning mellan en dröm och riktigt, och tänker fram konstiga ord eller bilder
Tanken att varje person har en trädgård med olika sorters svampar, och att man kan jämföra dem

Hoppsan, lite mycket röka kanske?
Nej då du är nog helt "normal", jag snear iväg ibland till tankarnas land..
Dock inte lika grovt då du verkar har svart bälte i konstiga fenomen för dig, men
vi är alla olika och jag tror inte det finns något/någon speciell anledning.
Mer än, "det sista på dagen, låt mig summera på ett konstigt sätt" / Mvh Hjärnan
Citera
2019-11-22, 22:18
Bannlyst
Sömnparalys kallas det för och är väl beskriven i psykologisk baslitteratur. Bara att söka.
Citera
2019-11-22, 22:20
Medlem
Citat:
Sjukdom?
Tankar? Nej. Däremot hör jag röster precis när jag håller på att somna, när jag känner att hela kroppen slappnar av och huvudet blir som bomull. Dom är alltid tydliga och tillhör människor jag har träffat. Igår kväll hörde jag t,ex min avlidne farfars röst. Det är helt otroligt att hjärnan kommer ihåg rösten med exakt precision. Vad rösten sade kommer jag inte ihåg. Allt som oftast hör jag min fars röst, antagligen för att det är den jag känner till bäst. Det kan vara slumpmässiga meningar som ”kan du stänga dörren?” Ibland är det mummel och ibland är rösten glasklar. Man hamnar väl i något speciellt drömstadium. Någon som vet?
Citera
2019-11-22, 22:31
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Sömnparalys kallas det för och är väl beskriven i psykologisk baslitteratur. Bara att söka.

Öh va, Sömnparalys är väl ändå när man inte kan röra sig och man får mer eller mindre panik?

Citat:
Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Det enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i drömmen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag. Det tycks finnas ett flertal faktorer som kan öka sannolikheten för sömnparalys, inklusive genetiska faktorer och medvetna handlingar som att upprepade gånger störa en persons REM-sömn.

LÄNK
Citera
2019-11-22, 22:38
Medlem
Arsenikarsles avatar
Hjärnan är aktiv hela tiden vare sig du är medveten eller ej, tankar kommer och går och man får upp konstiga bilder i huvudet ibland. Det är fullt normalt, särskilt när man ska sova.
Citera
2019-11-29, 05:10
Medlem
Citat:
Sjukdom?

Har en mildare variant av samma, men dock inga alltför fantastiska saker som ditt att personer är vektorer. Det är mest att tanken börjar associera i drömbilder. Jag tycker det är väldigt skönt eftersom man vet att man inom en halv minut kommer att sova. Plus att tankarna kan vara sköna också antar jag. Det är absolut ingen sjukdom, men alla har det inte. Vet detta eftersom jag har frågat av en kompis som var helt oförstående.
Citera
2019-11-29, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva

Hahaha, har du läst beskrivningen i psykologisk baslitteratur? Förmodligen inte, eftersom du inte har någon aning om vad för tillstånd en sömnparalys är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in