2019-11-22, 12:43
Medlem
Finns en massa modeller. Särskilt för akademiska, ekonomiarbeten och sånt, kontor osv

1. Företag har arbetarna 8-16 , alltså 8 timmar men arbetarna får ändå ta lunch och sånt liksom, rensa hjärnan det är inte så noga

2. Strikta gamla skitmodellen, du SKA jobba 8 timmar, du SKA ta rast 1 timme, alltså 9 timmarsarbetsdag (fyfan)

3. För varje timme du jobbar har du rätt till 5 minuters paus som du sen kan samla för att sluta 35 minuter tidigare., ta sen bort fikat och du kan sluta 50 minuter tidigare
Alltså jobba 8-16:15 med 45 minuters rast

Jag har modell 3 och det var en positiv överraskning i slaveriet

Vilken har ni, och vad jobbar ni med?
Citera
2019-11-22, 12:46
Medlem
Kommer när jag vill, slutar när jag vill, tar rast när jag vill och lunch när jag vill.

Jobbar på "kontor"

Men för att jag är en människa som gillar rutiner så försöker jag börja mellan 07-09, tar rast 1-2 timmar efter jag börjar, lunch mellan 11-13,1 timme. Sen blir det väl någon bensträckare på eftermiddagen, en tio minuter en kvart nåt sådant.
Citera
2019-11-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfettet
Kommer när jag vill, slutar när jag vill, tar rast när jag vill och lunch när jag vill.

Jobbar på "kontor"

Men för att jag är en människa som gillar rutiner så försöker jag börja mellan 07-09, tar rast 1-2 timmar efter jag börjar, lunch mellan 11-13,1 timme. Sen blir det väl någon bensträckare på eftermiddagen, en tio minuter en kvart nåt sådant.

Ja men hur länge måste du vara där?
Kolla modellerna jag skrev
Citera
2019-11-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban

Ingen av dina modeller passar in på mig. Jag har 40 timmars-vecka, men är inte på jobbet hela tiden. Jag kan jobba med det jag gör från vart jag vill, är mest inne på kontoret för det sociala.
Citera
2019-11-22, 12:51
Moderator
Sun Rulers avatar
Yrke: Redovisningsekonom
Modell: Modell 4, ledningen inom denna organisation är fokuserad på resultat och vad som produceras, inte hur många timmar medarbetarna sitter av på plantagen. Därför är rasternas- och lunchernas tidsomfång upp till den enskilde individen. Vill man arbeta hemifrån så går det alldeles utmärkt.

Jag är personligen övertygad om att produktiviteten här är högre än vad den hade varit om regleringen av arbetstiden var mer stelbent och kantig.
Citera
2019-11-22, 12:54
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag arbetar på kontor och vi har ingen speciell model, man tar rast eller lunch när man kan och känner för det.
Citera
2019-11-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Yrke: Redovisningsekonom
Modell: Modell 4, ledningen inom denna organisation är fokuserad på resultat och vad som produceras, inte hur många timmar medarbetarna sitter av på plantagen. Därför är rasternas- och lunchernas tidsomfång upp till den enskilde individen. Vill man arbeta hemifrån så går det alldeles utmärkt.

Jag är personligen övertygad om att produktiviteten här är högre än vad den hade varit om regleringen av arbetstiden var mer stelbent och kantig.

Precis som jag har det.

Produktiviteten är helt klart högre när de anställda har mer frihet och kan avsätta tid som de själva behagar. Är resultaten inte enligt mål så får man se över denna modellen för den enskilda individen.
Citera
2019-11-22, 12:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Vilken har ni, och vad jobbar ni med?

Kommer när jag vill. Går när jag vill. Tar en tretimmars lunch när jag vill. Så har det väl varit för mig de senaste fem jobben. (Eller sagt på ett annat sätt, de senaste 20 åren). Så länge jobbet blir gjort så är alla nöjda. På samma sätt så gnäller jag inte de gånger man får lägga en natt eller helg på att göra saker.

Jag skulle aldrig igen arbeta "med stämpelklocka".

Jag arbetar med stora IT-Miljöer.
Citera
2019-11-22, 13:07
Medlem
Jobbar som IT-konsult på ett stort bolag med cirka 1000 anställda.

Jag är mellanchef med ett ansvar över en grupp på 10 personer.

Delegerar vad de ska göra och håller koll på att dom gör sitt jobb i princip.

Jobbar i snitt runt 25 h i veckan men kontraktet säger 40 h.

Kommer in till kontoret vid 9 snåret, åker hem vid 16. Under denna tiden tar jag runt 1,5 h timmes rast. Resten av tiden ser jag till att vi ligger i fas med våra projekt och slösurfar på nätet och investerar i aktier.
Citera
2019-11-22, 13:12
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfettet
Ingen av dina modeller passar in på mig.
Samma här. Jag jobbar inom järnvägen. De flesta företag förutom SJ har väldigt bra erbjudanden. Man har en fast lön på en viss tid men det är sällan man är där hela den tiden. Det händer väldigt ofta att jag bara är närvarande 50% av min betalda arbetstid.
Citera
2019-11-22, 13:12
Medlem
MataRengis avatar
Hos oss har man lunchrast mellan 12:30 och halv ett.
Citera
2019-11-22, 13:21
Bannlyst
7-16 men jag kommer när jag vill och går när jag vill. Vill jag stanna hemma gör jag det utan påföljder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in