Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-11-21, 10:23
Medlem
Tjena Flashback!

Har problem med min nya dator jag fick för några dagar sedan.

Fick en Lenovo Legion T530 med följande grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2060

Nu är största problemet att när jag startar t.ex wow BFA så går graderna upp något kopiöst (75-80 grader) OAVSETT vilken inställning jag har (Ultra eller Low)
Provat med olika snabbhet på fläktarna, satte i en större fläkt bak så jag får möjlighet att få ur mer varmluft och har 2 fläktar fram för att få bättre cirkulation, provat med öppna sidor på chassit, provade classic för skojs och då gick det på ish 40-45 grader kanske. Har också bytt nätaggregatet till ett 450 istället för det 350 som sitter i, samt att jag bytte CPU-kylaren. (han som bytte är en god vän till mig och han jobbar även på Elgiganten där jag köpte den, det var han som rekomenderade denna till mig samt att han var den som sa att jag ska byta till 450 nätagg och CPU-kylare)

Pratade med en som är duktig på datorer och han säger att datorn i sig inte är dålig, det är grafikkortet som är ett måndagsexemplar. Så hans tips var att prata med dom och se vad dom säger.

Sätter en länk på vilken dator det är längst ner i inlägget

Vad tror ni att jag ska göra? Har ni några idéer? Är det bara att skicka tillbaka datorn och kolla efter något annat eller ska man försöka sig på att fixa det?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/32166/lenovo-legion-t530-tower-gaming-dator
Citera
2019-11-21, 10:29
Medlem
Med dubbel kanalkylning. Lämna in skiten
Citera
2019-11-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Med dubbel kanalkylning. Lämna in skiten
Dubbel kanalkylning, utveckla tack 😂
Citera
2019-11-21, 11:41
Medlem
Du har 2 alterntiv som jag ser det:
1) Förbättra kylningen med fler/bättre fläktar samt justera fläktkurvorna (kontrollera också att fläktarna blåser rätt)
2) Klocka ned ditt grafikkort.
Citera
2019-11-23, 13:15
Medlem
När du pratar temps, hur har du mätt dom?, är det Cpu, Gpu eller allmänt i lådan?

Har du någon bild hur det ser ut inne i lådan ?, hur allt är placerat samt hur kablagen är dragna och
hur fläktarna är placerade.

Vilket 2060 kort är det?, lövblås eller ett med tredjepartskylning?, att det skulle vara ett "Måndagsex" tror jag inte på, problemet är annat såtillvida att fläktarna funger på kortet och går rätt väg.

450W nätagg?, verkar alldeles för dåligt, speciellt om det inte är ett 80+ Gold, du får en taskig verkningsgrad och agget får jobba hårt hela tiden med höga temps som följd.
Sitter agget rättvänt i lådan så varmluften evakueras ut och inte in i lådan?

Dom där märkesburkarna brukar innehålla allehanda budgetprylar när det kommer till moderkort, nätagg och diskar, sedan lyfter dom fram det som är bra, som grafikkort, cpu och gpu.
Senast redigerad av peckapecan 2019-11-23 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in