Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Jag tror nog att majoriteten håller sig helt och hållet till sanningen. Jobbar man t ex. inom bygg- och industri är en normallön 30-35tkr/mån, även som ung. Bygg är väl fortfarande ett av försvinnande få yrken där det går att faktiskt arbeta sig upp rejält om man visar sig talangfull och driftig. Jag har sett väldigt många unga killar i 25-30 års åldern som har arbetat sig upp till t ex. arbetsledare/driftledare mm. och till hälften (eller mer) sitter på kontor och tjänar 35-40tkr/mån.
Sedan kommer det en blandning av skrönor, halvsanningar och ren idioti. När folk drar till med något ospecificerat arbete och en lön som är mellan 50-100tkr/mån är det antingen någon av dessa 3 nämnda kategorierna.
* Egen företagare. Uppger 100k/mån netto. Det kan absolut vara helt möjligt, dock tar jag mig för pannan. Det kanske inte hade varit så dumt att titta i en skolbok ändå? Jag minns ett granskningsprogram för många år sedan där man granskade HVB-hems företag och liknande. Ett företag hade en ägare som tog ut (vitt och deklarerat) en inkomst på 250tkr/mån. Om vi bortser från idiotin att kommunala pengar slösas på det sättet så kvarstår faktumet att karln i klippet på en direkt fråga om hans kompetens och utbildning svarade att han var lastbilschaffis i grunden. Jag blir så genuint trött...jag kan inte ens förstå hur jäkla dum folk faktiskt kan vara (som ändå ser kryphålet till att tjäna pengar). 250tkr/mån i ren lön...stööön....
* Förmodade lögnare är väl främst de som bara uppger en diffus grund samt en fantomlön.
* Svart- eller illegal verksamhet. T ex. inlägget om extrainkomsten "skattefritt" på 10-25tkr/mån (tror jag det var, orkar inte gå tillbaka nu och kolla). Svaret på det var försäljning av bilar. Jaha, alltså 100% svarta pengar, sidoinkomster ska ju naturligtvis beskattas (jag skiter givetvis i moralen i att inte göra det). Nu var ju förstås grundfrågan inte om svart- eller vit lön. Däremot tror jag nog att man förutsätter "normala" arbeten.
* Andra liknande trådar där någon går ut stenhårt med något fantasijobb- eller som har en viss sanning. Typ de har lyckats göra någon försäljning för 125tkr en månad och försöker påskina om att det är en kontinuerlig inkomst. Sedan kommer det fram att det bara var den månaden som gällde. Resten var typ ytterligare +50k för det året.
Sist men inte minst, visst finns det folk som fortfarande kan tjäna bra med pengar på lönearbete- eller företagande utan utbildning. Men det är som många redan har påpekat här. Det blir bara jävligt irriterande när folk absolut måste hävda sig (vem fan bryr sig ens när alla är anonyma?) och dra till med att de jobbar som skurmedelssäljare och tjänar multum varje månad. Jämför detta med de mer normala inläggen som man direkt ser att de är äkta. Inte bara pga lönen, utan på att man beskriver vad man gör.
De flesta i tråden nämner ju dock arbeten inom yrkesutbildningar, och jobbar man inom fordon, teknik och industri så tjänar man grova pengar, det är ingen nyhet.
Jag nämnde att jag jobbade i ett mineral analytiskt laboratorium för en gruva i Australien. Dessa betalar enorma löner och jag får runt 33000 efter skatt, men samtidigt så bor jag isolerat, det är flugor överallt och varmt som fan, jobbar lördagar och söndagar. Folk med högskoleutbildning får mer bekväma och pålitliga jobb som inte styrs efter konjunkturer osv, och som öppnar för karriärer, medans industriknegare sitter framför samma rullband.